نسخه چاپی

گروه جهادی كه از گفت‌وگوی خانوادگی شكل گرفت/سود 80 میلیونی از كار جهادی

عکس خبري -گروه جهادي که از گفت‌وگوي خانوادگي شکل گرفت/سود 80 ميليوني از کار جهادي

گروه منادیان سلامت از معدود گروه‌های جهادی درمانی است كه ایده تشكیل آن به گفت‌وگویی خانوادگی برمی‌گردد اما امروز ۳۰۰ نفر از خدمات آن استفاده می‌كنند.

به گزارش نما، گروه‌های جهادی در سال‌های اخیر نشان داده‌اند که نقش فعالیت‌های مردمی در عرصه خدمت‌رسانی تا چه اندازه می‌تواند پررنگ و اثرگذار باشد، یک روز محرومیت‌زدایی با فعالیت‌های عمرانی و روزی دیگر برای ارائه خدمات درمانی به اقتشار کمتر برخوردار وارد صحنه می‌شوند و خاطراتی خوش برای مردم و خودشان به یادگار می‌گذارند.

شهید قاسم سلیمانی در گفت‌وگو با جوانان در حاشیه بازدید از مناطق سیل‌زده خوزستان عنوان کرده بود که میزان فرصتی که در بحران‌ها وجود دارد در خود فرصت‌ها نیست، کرونا نیز یکی از همین بحران‌هاست که برکات فرصت‌های زیادی برای خدمت‌رسانی به مردم ایجاد کرده است.

تشکیل گروه جهادی از دل بحث‌های خانوادگی

منادیان سلامت نام یکی از گروه‌های جهادی است که در دوران کرونا توسط یکی از دانشجویان سال آخری دندانپزشکی دانشگاه علوم پزشکی اصفهان پایه‌ریزی شده است، حمیدرضا سلیمی‌نژاد مسؤول این گروه در گفت‌وگو با خبرنگار فارس در اصفهان گفت: من دندانپزشک هستم و پدر و مادرم هر دو فرهنگی هستند و در دوران کرونا از وضعیت سخت معیشتی دانش‌آموزانشان را برای من تعریف می‌کردند، از سوی دیگر من تجربه حضور در گروه‌های جهادی را داشتم اما در آن اردوها خدمات منحصر به کشیدن دندان بود و تجهیزات کافی برای ارائه خدمات تخصصی‌تر نداشتیم.

مسؤول گروه منادیان سلامت ادامه داد: همه این مسائل در کنار هم باعث شد به دنبال صحبت با کلینیک‌های پزشکی و دندانپزشکی برویم و برای هر مدرسه سهمیه پنج نفری تعیین کردیم تا مدیران پنج خانواده نیازمند را به ما معرفی کنند و تمامی اعضای خانواده تحت پوشش خدمات گروه جهادی قرار می‌گرفتند و حمایت‌های گروه شامل بسته‌های ارزاق و سهمیه معاینات پزشکی و دندانپزشکی را دریافت می‌کردند.

از اردوی جهادی تا خدمات تخصصی درمانی

وی عنوان کرد: مزیت فعالیت گروه جهادی منادیان سلامت نسبت به اردوهای جهادی تداوم ارائه خدمت با تشکیل پرونده برای افراد تحت پوشش است و علاوه بر آن پزشکان و دندانپزشکان با تخصص‌های مختلف به افراد خدمات مورد نیاز را عرضه می‌کنند.

سلیمی‌نژاد ابراز کرد: در طول مسیر مشکلات مالی زیادی داشتیم اما تا امروز تمام هزینه‌ها از سمت اعضای گروه پرداخت شده و تنها یک بار برای تهیه ارزاق از ستاد اجرایی فرمان امام و یک بار از بسیج مستضعین اقلامی را دریافت کردیم.

مسؤول گروه منادیان سلامت درباره نحوه عضوگیری در گروه عنوان کرد: تعدادی از دوستان را از طریق اردوهای جهادی که قبلاً شرکت کرده بودم می‌شناختم و تعدادی را نیز با حضور در کلینیک‌های مختلف پیدا کردیم، علاوه بر آن از اعضای کانون مهدویت دانشگاه و دیگر تشکل‌های دانشجویی نیز با گروه همراه شدند تا جایی که امروز ۱۰۱ نفر در مجموعه مشغول به فعالیت هستند.

وی درباره واکنش افراد در زمان دعوت به همکاری با گروه گفت: وقتی بحث کمک مالی مطرح می‌شود بیشتر افراد پا پس می‌کشند، مثلاً برخی پزشکان در مقابل پیشنهاد ما اعلام کردند که دستمزدشان را کامل دریافت می‌کنند اما افرادی که الآن عضو گروه هستند خالصانه وارد میدان شده‌اند و چشم‌داشت مالی به مسأله ندارند، با کلینیک‌های زیادی در اصفهان صحبت کردیم که حاضر به همکاری نشدند اما کلینیکی که الآن در آن مشغول به خدمت هستیم متعلق به یک متخصص اطفال است که تخفیف‌های خیلی خوبی به ما در هزینه‌های دندانپزشکی می‌دهد و افراد معرفی شده برای خدمات پزشکی را رایگان ویزیت می‌کند.

عکس‌های دندانی افراد در پرونده آن‌ها ثبت می‌شود

سلیمی‌نژاد درباره تعداد افراد تحت حمایت این گروه گفت: هر ماه حدود ۳۰ خانواده را تحت پوشش قرار می‌دهیم و در دو ماهی که از تشکیل گروه می‌گذرد ۶۰ خانواده (حدود ۲۵۰ تا ۳۰۰ نفر) تحت حمایت گروه جهادی قرار گرفته‌اند.

از برکات مالی تا احساس رضایت از خود در پرتو کار جهادی

مسؤول گروه منادیان سلامت در تشریح برکات این فعالیت جهادی اظهار کرد: از لحاظ مالی تأثیرات بسیار خوبی را در زندگی خودم احساس می‌کنم، در همین مدت معامله‌ای انجام دادیم که ۸۰ میلیون سود کردیم و جدای از مباحث مالی احساس رضایت از خودم را دارم که حس بسیار خوبی است، اعضای دیگر گروه از این نظر شرایط بهتری دارند و اگر چه این موضوعات را ابراز نمی‌کنند اما آرامش خاصی دارند و کارهایشان روی روال جلو می‌رود.

وی در خاطره‌ای بیان کرد: زمانی رسید که فقط مبلغ ۲ میلیون و ۵۰۰ هزار تومان در حساب گروه داشتیم و یکی از خانم‌های تحت پوشش گروه برای پرداخت پول اجاره مشکل داشت، سال گذشته رهن خانه ۵ میلیون و بدون اجاره ماهانه بود اما صاحب‌خانه امسال اجاره را به ۱۵ میلیون پول پیش و ماهی ۷۰۰ هزار تومان کرایه افزایش داده بود که پرداخت آن برای ایشان ممکن نبود.

سلیمی‌نژاد ادامه داد: مسأله را در گروه مطرح کردیم و در نهایات قرار شد به هر شکل ممکن هزینه را پرداخت کنیم و این در شرایطی بود که برای ادامه خدمات درمانی به حدود ۲۰ میلیون تومان پول نیاز داشتیم، پس از حل مشکل این خانم و به فاصله کمتر از یک روز در حالی که با کسی درباره نیاز به پول صحبت نکرده بودیم دوستی تماس گرفت و مبلغی بیش از موجودی اولیه حساب را واریز کرد.

آموزش کاراته؛ هم تفریح سالم، هم زمینه‌ساز اشتغال

مسؤول گروه منادیان سلامت با اشاره به این که فعالیت‌های مجموعه محدود به کمک معیشتی و درمانی نیست، بیان کرد: یکی از اعضای گروه استاد محمد نیکی‌تبار از اساتید کاراته است، تصمیم گرفتیم نوجوانان تحت پوشش را وارد عرصه ورزش کنیم تا دوران بلوغ آن‌ها مدیریت شود و علاوه بر آن با پیشرفت در این رشته بتوانند برای خودشان مربی ورزش شوند تا در صورت عدم موفقیت در تحصیل به انحراف کشیده نشوند.

کمک در عین حفظ عزت/خرید محصولات به جای کمک صدقه‌ای

وی خاطرنشان کرد: جوانانی را می‌شناختیم که قبل از شیوع کرونا مغازه آب‌ میوه‌فروشی و سوپرمارکت تأسیس کردند و با ورود این بیماری کسب و کار آن‌ها مختل شد، تصمیم گرفتیم تا برای حمایت از این جوانان، بن‌های خریدی که برای نیازمندان تحت پوشش تهیه کرده بودیم را به این مغازه‌ها ارجاع دادیم تا از این طریق از مشاغل نوپا حمایت کنیم.

سلیمی‌نژاد در پایان تصریح کرد: همه ما قرار است زمانی از این دنیا برویم، مرگ یا در حال خدمت به مردم سراغ ما می‌آیند یا در حالی که در خانه در حال استراحت هستیم و معتقدم بهتر است مرگ نوع اول را تجربه کنیم.
منبع: فارس

۱۳۹۹/۵/۲۶

اخبار مرتبط
نظرات کاربران
نام :
پست الکترونیک:
نظر شما:
کد امنیتی:
 

آخرین اخبار...