نسخه چاپی

كارشناس سیاست خارجی در گفتگو با نما:

شكست مفتضحانه آمریكا در شورای امنیت پیروزی بزرگی برای ایران بود

عکس خبري -شکست مفتضحانه آمريکا در شوراي امنيت پيروزي بزرگي براي ايران بود

فؤاد ایزدی گفت: امریكا سال‌هاست دشمن ایران است و هر جا كه شكست بخورد، خصوصاً در پرونده‌ای كه مرتبط با ایران است قطعاً به نفع جمهوری اسلامی ایران است.

فؤاد ایزدی استاد دانشگاه و کارشناس سیاست خارجی در خصوص عدم تصویب تمدید تحریم تسلیحاتی ایران در شورای امنیت سازمان ملل متحد و با تأیید اینکه شکست امریکا در این زمینه در بلند مدت به نفع ایران است، به خبرنگار نما گفت: امریکا سال‌هاست دشمن ایران است و هر جا که شکست بخورد، خصوصاً در پرونده‌ای که مرتبط با ایران است قطعاً به نفع جمهوری اسلامی ایران است.
وی در پاسخ به این سئوال که آیا این شکست واقعی است یا برنامه‌ریزی شده، گفت: چرا برنامه‌ریزی شده باشد؟ آبروی امریکایی‌ها در دنیا رفته است. در سال‌های اخیر موردی نداشتیم که امریکا و کشور تحت حمایتش این‌گونه در سطح بین‌المللی در سازمان ملل مفتضح شوند و فقط این دو رأی مثبت دهند و سایر کشورها با آنها همراه نشوند.
این کارشناس سیاست خارجی خاطرنشان کرد: اگر بخواهیم بگوییم این شکست برنامه‌ریزی شده است باید گفت این شکست از سوی ما طراحی شده است، نه امریکایی‌ها.
وی در خصوص دو رأی مخالف و یازده رأی ممتنع به تمدید تحریم تسلیحاتی ایران گفت: دو کشوری که رأی مخالف دادند روسیه و چین بودند که سیاست خارجی مستقلی نسبت به امریکا دارند. آنها به اقدام غیر قانونی امریکا رأی مخالف دادند. کشورهای دیگری که رأی ممتنع دادند کشورهای اروپایی یا بعضی کشورهایی بودند که با امریکا رو در بایستی دارند و هم‌پیمان امریکا محسوب می‌شوند و دادن رأی ممتنع و همراه نشدن با امریکا برایشان سخت بود.
این استاد دانشگاه در خصوص علت اینکه رأی ممتنع اروپایی‌ها خاطرنشان کرد: کشورهای اروپایی علاقمند به برجام هستند و برجام را توافق خوبی می‌دانند، چون خسارت‌های جدی به صنعت هسته‌ای کشور ما وارد کرده و محدودیت‌های گسترده‌ای را علیه جمهوری اسلامی ایران ایجاد کرده است. به خاطر منافعی که برجام برای اروپایی‌ها دارد آنها نمی‌خواستند کاری کنند که اصل برجام با مخاطره مواجه شود و به همین علت رأی ممتنع دادند.
وی افزود: امریکایی‌ها با ذهنیت اشتباه طمع کردند که از برجام خارج شدند، چون فکر می‌کردند می‌توانند از ایران امتیاز بیشتری بگیرند.
ایزدی در پایان ارزیابی کلی خود را از این شکست امریکا این‌گونه بیان کرد: این قضیه نشان می‌دهد مقاومت در مقابل امریکا جواب می‌دهد. این پیروزی خوبی برای مردم و دولت ایران است که مقاومت کرده است. مسیر مقاومت مسیر صحیحی است. اگر ایران به نظر امریکا تمکین کرده و امتیازهای بیشتری به امریکا داده بود ضرری جدی و بیشتر از ضرری که ذیل برجام داشته است می‌کرد. مقاومت و عدم تمکین جمهوری اسلامی ایران در مقابل امریکا موجب پیروزی ایران در این قضیه شده است.

۱۳۹۹/۵/۲۶

اخبار مرتبط
نظرات کاربران
نام :
پست الکترونیک:
نظر شما:
کد امنیتی:
 

آخرین اخبار...