نسخه چاپی

نامه مرندی خطاب به بان كی مون

هرچند كشورهای تحریم كننده ایران می گویند تحریم دارویی علیه ایران نداشته اند، اما عملا اتفاقی كه افتاده، دارو و تجهیزات پزشكی هم تحریم شده است.

به گزارش نما به نقل از خبرآنلاین؛ دکتر علیرضا مرندی، رئیس فرهنگستان علوم پزشکی ایران با ارسال نامه‌ای به بان کی مون، دبیرکل سازمان ملل متحد، تحریم دارویی ایران را نقض آشکار حقوق بشر دانسته است.

مرندی در این نامه آمریکا و اتحادیه اروپا را به خاطر تهدید جان میلیونها نفر از مردم ایران به خصوص زنان و کودکان، از طریق اعمال تحریم‌های یکجانبه علیه تهران محکوم کرد.

نماینده مردم تهران در مجلس از دبیرکل سازمان ملل متحد خواست تا اقدامات موثری را در راستای معاف شدن معاملات بانکی مربوط به ارسال تجهیزات پزشکی و دارویی به ایران از چارچوب این تحریم‌ها، اتخاذ کند.

این درحالی است که پیش از این بان کی مون در بیانیه ای درباره تحریم های یکجانبه علیه ایران، از تحریم های دارویی در ایران ابراز نگرانی کرده بود. همچنین نماینده یونیسف در ایران پیش از این در گفتگویی با خبرآنلاین از رایزنی ها برای تامین داروهای کمیاب در ایران خبر داده بود.

اما متن کامل نامه دکتر مرندی به شرح زیر است:

به دبیر کل سازمان ملل متحد

جناب بان کی مون

عالیجناب

همان گونه که خوب می‌دانید آمریکا و اتحادیه اروپا علیه جمهوری اسلامی ایران تحریم های مالی و تجاری را وضع کرده‌اند که این تحریم ها هرگونه معامله و داشتن روابط بازرگانی بین کشورمان و سایر کشورهای عضو سازمان ملل متحد را ممنوع می‌کنند.

هدف از این تحریم‌های غیرقانونی و غیرانسانی، فشار بر دولت ایران از طریق تحمیل درد و رنج علیه مردم معمولی این کشور است و به رغم اینکه آمریکا و اتحادیه اروپا ادعا می‌کنند که تحریم های آنها صادرات دارو و تجهیزات پزشکی به ایران را به صورت مستقیم ممنوع نمی‌کند اما تحریم های مالی که آنها به دنیا تحمیل کرده‌اند، وضعیت را برای وارد کنندگان ایرانی به منظور پرداخت پول در قبال این تجهیزات به صورت وسیعی با مشکل مواجه کرده و در موارد بسیاری، ناممکن کرده است و بر این اساس، انتقال این تجهیزات و لوازم پزشکی به ایران به صورت موثر با مانع مواجه شده است.

این اقدامهای بی رحمانه نه فقط بر وضعیت کلی رفاه مردم ایران خصوصاً زنان و کودکان تأثیر گذاشته است بلکه باعث شده است که درد و رنج و نیز شمار مرگ و میر به خاطر عدم دسترسی به داروهای لازم و ضروری و کمبود لوازم و تجهیزات پزشکی افزایش یابد.

همگام با منشور جهانی حقوق بشر صادره در سال ۱۹۴۸ میلادی که تاکید می‌کند هر انسان، شایسته داشتن یک زندگی با استاندارهای قابل قبول به منظور تامین سلامت و رفاه خویش و خانواده‌اش نظیر دسترسی آسان به غذا و امکانات پزشکی است، من به نمایندگی از جامعه پزشکی ایران از شما می‌خواهم که همه کوشش خود را برای استثنا و معاف شدن حداقل دارو، تجهیزات پزشکی و مواد غذایی از این تحریم های غیرقانونی مبذول دارید.

با توجه به اینکه این نوع رفتار بی‌رحمانه در کنار جنگ های متوالی و درگیری های داخلی بنا به ابتکار و حمایت این کشورها باعث شده است که روزانه تعداد زیادی از مردم بی‌ناه در سراسر منطقه جان خود را از دست بدهند لذا وظیفه سازمان ملل متحد و جامعه پزشکی دنیا است که این گونه اقدامات را محکوم کند و از هر گونه کوششی برای متوقف کردن این کشورهای تجاوزگر و ستیزه جو در اعمال این سیاستهای وحشیانه ضد مردم بی‌گناه دریغ نکنند.

ارادتمند شما

دکتر سید علیرضا مرندی

رئیس فرهنگستان علوم پزشکی ایران/ ۲۶ نوامبر ۲۰۱۲

۱۳۹۱/۹/۸

اخبار مرتبط
نظرات کاربران
نام :
پست الکترونیک:
نظر شما:
کد امنیتی:
 

آخرین اخبار...