نسخه چاپی

بولتون: ایران اسرائیل را محاصره كرده است

سفیر سابق آمریكا در سازمان ملل گفت كه ایران، اسرائیل را توسط حزب‌الله در شمال، حماس در جنوب و امكانات و قابلیت‌های خود در شرق تحت محاصره قرار داده است.

به گزارش نما،فارس به نقل از پایگاه خبری "نیوزمکس"، «جان بولتون»، سفیر سابق آمریکا در سازمان ملل گفت که وی بر این باور است که تنش صورت گرفته اخیر میان اسرائیل و فلسطین در غزه، نتیجه مستقیم آزمایش توانایی اسرائیل برای حمله نظامی توسط ایران از چند جبهه مختلف است.

بولتون در گفتگو با "گرتا ون‌ساسترن"، خبرنگار شبکه خبری فاکس‌نیوز گفت: فکر نمی‌کنم که درگیری اخیر مسئله‌ای بین حماس و اسرائیل بود، در واقع این درگیری مسئله‌ای میان ایران و اسرائیل بوده است.

وی در ادامه افزود: این ایران بود که نشان داد می‌تواند در واکنش به حمله اسرائیل به تاسیسات هسته‌ای خود و در صورت نیاز، حزب‌الله و حماس را برای مقابله با این حملات از بند رها سازد.

بولتون در ادامه سخنان خود تصریح کرد: در صورتی که اسرائیل تصمیم به انجام این حمله بر ضد تاسیسات اتمی ایران بگیرد، نیروی هوایی آن در موقعیت بسیار مشکلی قرار خواهد گرفت، زیرا نمی‌تواند همزمان در سه مکان باشد. این نیرو نمی‌تواند همزمان هم در ایران، هم در غزه و هم در دره بقاع باشد تا با موشک‌های حزب‌الله مقابله کند.

وی در بخش دیگری از سخنان خود تاکید کرد: ایران به عمد حماس را تحریک کرده است تا این مسئله را نشان دهد که این کشور قابلیت نشان دادن خود به عنوان یک تهدید مستقیم در برابر یهودیان با استفاده از موشک‌هایی که برای حماس و حزب‌الله تهیه کرده را دارد.

بولتون ادامه داد: در صورتی که ایرانیان سیستم‌های کامل هدایت‌کننده و دیگر قابلیت‌های موشکی را نیز برای حماس فراهم کرده باشند، قادر به حمله به اهداف دوردست (نه فقط در بیت‌المقدس و یا تل‌آویو) نیز خواهند بود.

نماینده سابق آمریکا در سازمان ملل در دوران دولت جرج بوش، در پاسخ به سوالی مبنی بر این که عکس‌العمل رئیس‌جمهور اوباما به این بحران چه خواهد بود، گفت: دولت اوباما در حقیقت همچنان ترجیح خواهد داد که این واقعیت را که در خاورمیانه چه حادثه‌ای در حال رخ دادن است، نادیده بگیرد و به جای مقابله مستقیم با تهران، به دنبال مذاکره برای معامله با ایران بر سر برنامه هسته‌ای این کشور خواهد بود.

جان بولتون در ادامه افزود: من فکر می‌کنم که اوباما هنوز فکر می‌کند می‌تواند راهی برای مذاکره با ایران بر سر برنامه‌ هسته‌ایش بیابد، و متاسفانه به نظر من معامله‌ای در این زمینه وجود دارد و اوباما هر زمان که بتواند سعی می‌کند نان را به تنور بچسباند.

بولتون ادامه داد: اما در عین حال ایران که احساس می‌کند اسرائیل در شرایطی که خود را برای انتخابات ژانویه آماده می‌کند، اکنون ضعیف و آسیب‌پذیر شده است، این مسئله را به وضوح نشان داده است که در حقیقت اسرائیل را توسط حزب‌الله در شمال، حماس در جنوب و امکانات و قابلیت‌های خود در شرق تحت محاصره خود قرار داده است.

وی تاکید کرد: شکست دولت اوباما در تشدید فشارها بر ایران موجب تشدید تهدیدها بر ضد منافع آمریکا و اسرائیل در منطقه نیز شده است. من فکر می‌کنم ما در چهار سال گذشته به اسرائیل تنها در مورد تعامل با فلسطینیان فشار آورده‌ایم، نه انجام دادن اقدامی در مورد برنامه بمب اتمی ایران. ما این چیزی را که یک واقعیت استراتژیک برای ما است فراموش کرده‌ایم و آن ایران، حمایت این کشور از تروریسم، برنامه تولید بمب هسته‌ای این کشور است و این حقیقت که نفوذ این کشور حقیقتا در حال ایجاد بی‌ثباتی در منطقه است.

وی در بخش دیگری از سخنانش گفت: اکنون نیز حوادث آمیخته شده با بهار عربی که به طور نامناسبی در مسیر غلط قرار گرفته است، نه تنها برای چشم‌انداز آینده اسرائیل بلکه برای چشم‌انداز آینده آمریکا در منطقه خاورمیانه رو به انحطاط است.

بولتون ادامه داد: اکنون بدون در نظر گرفتن این که آیا می‌توان با حماس در شرایطی که ایران با حمایت خود از این جنبش به تهدیدی در منطقه تبدیل شده است، در مورد آتش‌بس مذاکره کرد، اوضاع اسرائیل در حال وخیم‌تر شدن است. هیچ معامله و آتش‌بسی با یک گروه تروریستی مانند حماس در کار نیست. بنابراین این یک وضعیت بدون پیروزی برای اسرائیل محسوب نمی‌شود.

بولتون در ادامه مصاحبه خود با "ون‌ساسترن" دولت اوباما را به ضعف در رهبری اوضاع منطقه متهم و اوباما را ملزم کرد که به طور موثرتری در محکومیت حملات به اسرائیل صحبت کند و این مسئله را به وضوح مشخص کند که ایالات متحده از دولت یهودی با تمام قدرت خود حمایت می‌کند.

جان مک‌کین که جزء نخستین افرادی بود که از اوباما خواستار اعزام هیلاری کلینتون، وزیر خارجه به منطقه برای جلوگیری از تشدید بحران غزه شد، گفته بود: ما باید اطمینان داشته باشیم که ما از نفوذ آمریکا در منطقه بار دیگر دفاع می‌کنیم، این به معنای قدرت آمریکا است، اما به این معنا نیست که آمریکا باید رهبری پشت پرده داشته باشد.

۱۳۹۱/۹/۸

اخبار مرتبط
نظرات کاربران
نام :
پست الکترونیک:
نظر شما:
کد امنیتی:
 

آخرین اخبار...