نسخه چاپی

اصلاح‌طلبان دنبال كاندیداتوری سید حسن خمینی

وی ادامه داد: اصلاح‌طلبان دنبال كاندیداتوری سید حسن خمینی است و نفردوم آنها نیز محمدرضا عارف است كه از اصلاح‌طلبان تقریباً معتدل به حساب می آید كه از نگاه آنها قابلیت رأی آوری دارد.

به گزارش نما به نقل از فارس، محمد ودود حیدری در نشست شورای مرکزی «جماعت ۷۲ تن ایران اسلامی» اظهار داشت: امروز انقلاب اسلامی با تهدیدی مواجه است که از ابتدا تاکنون در نوع خود بی بدیل بوده و آن هم «تهدید اقتصادی» است.

وی افزود: از سوی دیگر از دو سال پیش در منطقه «بیداری اسلامی» شکل گرفته که با توجه به اثرگذاری انقلاب اسلامی بر این حرکت‌های مردمی می توان این «پیچ تاریخی» را یک فرصت دانست.

مدیرمسئول روزنامه جوان گفت: از آغاز این حرکت، مسیر بسیاری از تحولات و اتفاقات در دنیا به نفع مسلمانان تغییر کرده و اگر قرار بود آنچه در لیبی، تونس، مصر و یمن و بحرین رخ داد، یک مسیر طبیعی را می پیمود، شاید تا ۱۰ سال طول می کشید.

حیدری افزود: مهم‌ترین موضوعی که در حال حاضر در این زمینه قابل بحث است، تلاش غرب به ویژه آمریکا برای تغییر این مسیر و مصادره آن به نفع خودشان است.

وی اضافه کرد: حتی در کشور ما برخی از این انقلاب‌ها با عنوان «بیداری انسانی» یاد می کردند که مقام معظم رهبری برای جلوگیری از انحراف، این حرکت را «بیداری اسلامی» نامیدند.

«ایشان برای این نامگذاری سه دلیل عمده را مطرح کردند؛ یکی اسلامی بودن این انقلاب‌ها، دوم مردمی بودن آنها و در نهایت نیز، ضد آمریکایی بودن این قیام‌ها».

مدیرمسئول روزنامه جوان اظهار داشت: یکی از معدود موضوعات مشترک در زمینه انقلاب‌های منطقه، همسویی آمریکا و روسیه در نامگذاری این حرکت‌ها بود که آن را «بهار عربی» خواندند.

حیدری افزود: هنگامی که هیئتی دیپلماتیک در جریان سفر به تهران از روزنامه جوان بازدید داشتند، هر وقت ما از بیداری اسلامی نام می بردیم، مشاور ایدئولوژیک پوتین نسبت به آن موضع می گرفت.

وی ادامه داد: او پیوسته از انقلاب‌های منطقه با عنوان بهار عربی یاد می کرد و وقتی دلیل آن را پرسیدیم، گفت: «اگر ما بپذیریم که بیداری اسلامی بوده، آن وقت باید نتایج اسلامی بودن آن را هم قبول کنیم؛ در صورتی که از پذیرش اسلامی بودن این انقلاب‌ها پرهیز داریم».

مدیرمسئول روزنامه جوان گفت: وقتی سرنوشت این انقلاب‌ها و حکومت‌های منتج از آن را بررسی می کنیم، می بینیم حکومت‌های رسمی آنها اسلامی نشدند.

حیدری افزود: از ابتدای انقلاب‌های منطقه غرب آشکارا و پنهان تلاش کرد این حرکت‌ها را به نفع خود مصادره کند و نقش انقلاب اسلامی ایران را در این انقلاب‌ها به حداقل برساند.

وی ادامه داد: این در حالی بود که اندیشمندان و نخبگان مصری و سایر کشورها، بر این اعتقادند که تمام این انقلاب‌ها از الگوی انقلاب اسلامی ایران استفاده کردند.

این کارشناس مسائل سیاسی در بخش دیگری از سخنانش به تحلیل تحولات سوریه پرداخت و گفت که در سوریه، کاریکاتوری از انقلاب‌های منطقه ترسیم شد.

حیدری افزود: از آنجا که حرکت‌های صورت گرفته در سوریه، مردمی نبود و برخی کشورهای دیگر برای مبارزه با حکومت اسد به میدان آمدند و ماهیت این حرکت نیز اسلامی و ضدآمریکایی نیست، نمی توان از آن عنوان به بیداری اسلامی یاد کرد.

وی در عین حال گفت که حکومت سوریه هم باید برای ارتقاء ساختار خود اصلاحاتی را انجام دهد.

مدیرمسئول روزنامه جوان در بخش دیگری از سخنانش با بیان اینکه انقلاب اسلامی دوران سخت زیادی همچون دوران جنگ تحمیلی را طی کرده، دوران به اصطلاح سازندگی و دوران موسوم به اصلاحات را نیز دوران دشوار انقلاب اسلامی دانست.

حیدری افزود: انقلاب اسلامی با وجود همه سختی ها و توطئه‌ها، تمام تهدیدات داخلی و خارجی را با موفقیت پشت‌سر گذاشته اما تهدید اخیر که تحریم به تمام معناست، در نوع خود بی نظیر است.

وی در عین حال خاطر نشان کرد: بی تردید ملت ایران از این تهدید هم که پیچیده‌ترین نوع تهدید در طول انقلاب اسلامی به دلیل گره خوردن آن با نیازها و مطالبات بدنه جامعه است، عبور کرده و تا چند دهه بیمه خواهد شد.

این کارشناس مسائل سیاسی خاستگاه تهدید اقتصادی غرب را تلاش برای جلوگیری از نقش آفرینی ایران در تحولات منطقه‌ای و نیت دشمنان از این تهدید را زمین گیر کردن انقلاب اسلامی دانست.

حیدری افزود: در چند سال گذشته نوع شعارهایی که مقام معظم رهبری انتخاب کرده‌اند، در حوزه مباحث اقتصادی بوده که آخرین آنها نامگذاری سال ۹۱ به عنوان سال تولید ملی و حمایت از کار و سرمایه ایرانی است.

وی البته از اینکه بسیاری از مسئولان به این شعارها به خصوص شعار امسال بی توجه بوده و چندان به اجرایی کردن آن پایبند نبوده‌اند و از این رو در سال تولید ملی هم از محصولات خارجی استفاده می‌شود، ابراز تاسف کرد.

حیدری گفت: تبلیغات برخی از کالاهای خارجی همچون سامسونگ که از طرف شهرداری مجوز گرفته، به وضوح پیداست و در بحث صنعت نفت نیز هنوز از شاکله اولیه خود که انگلیسی بوده، دور نشده ایم.

مدیرمسئول روزنامه جوان گفت: برای نمونه باید به اعتراف تاسف‌بار یکی از مدیران شرکت نفت اشاره کنیم که می گفت «هنوز قطعات اصلی این صنعت از انگلیس می آید!».

«این فرد می گفت تا چندی قبل ۱۲۰ هزار قطعه صنعتی را از انگلیس وارد می کردیم و بعد از اینکه به بررسی موضوع پرداختیم، متوجه شدیم تمام این قطعات فقط با کد مشخصی نامگذاری شده‌اند و حتی مامور خرید هم از نام قطعه‌ها مطلع نبوده در حالی که خیلی از اینها از ساده‌ترین قطعات مانند انواع پیچ و مهره یا واشر تا قطعات اصلی است که بسیاری از اینها را می توانیم با ایجاد کارگاه‌های کوچک تولید کنیم که هم‌اکنون این کار در حال انجام است».

حیدری حوزه اقتصاد را آسیب‌پذیرترین حوزه دانست و با انتقاد از ناچیز بودن انقلاب در این حوزه پس از انقلاب اسلامی گفت: بزرگ‌ترین علت مشکلات اقتصادی «پرهیز نیروهای ارزشی از ورود به حوزه اقتصادی» بوده که معتقد بوده‌اند این اقدام، موجب آلوده‌شدن آنها به مادیات می شود.

وی بر همین اساس تأکید کرد که باید در عرصه اقتصادی نیز باید مانند تحولات دفاعی یا سیاسی و فرهنگی به مرحله بازدارندگی رسید.

مدیرمسئول روزنامه جوان با بیان اینکه تحریم‌ها به تنهایی قدرت آشفتگی اقتصادی را نداشته‌اند، سخنان احمدی‌نژاد و پالس هایی که برخی افراد به غربی ها داده‌اند را موجب بدتر شدن اوضاع اقتصادی کشور دانست.

حیدری افزود: غرب به محض اینکه احساس کند تحریم‌ها موثر بوده، آن را تشدید می کند و متاسفانه بعد از پیروزی انقلاب اسلامی اولین باری که غرب احساس کرد تحریم‌ها اثرگذار بوده، زمان حال است.

«حضرت امام (ره) فرمودند هر جا [در برابر دشمن] کوتاه بیاییم، وضعیت دنیایی ما هم بدتر می شود؛ در صورتی که برخی با ساده‌اندیشی تصور می کنند اگر در برابر آمریکا یا غرب کوتاه بیاییم، برای ما بهتر است!».

این کارشناس مسائل سیاسی در بخش پایانی سخنانش به موضوع انتخابات ریاست جمهوری آینده پرداخت و گفت: در عرصه انتخابات، ۴ طیف اصلاح‌طلب با محوریت آقای هاشمی رفسنجانی و ۳ طیف نیز، از جریان اصولگرایی درحال فعالیت هستند.

حیدری افزود: جریان اصلاح‌طلب و آقای هاشمی به هم نزدیکند و جلسات منظمی هم دارند و با آنکه گفته می شود آقای هاشمی کاندیدای آنها نیست اما برای تجدید حیات سیاسی خود در این عرصه فعال است.

وی ادامه داد: اصلاح‌طلبان دنبال کاندیداتوری سید حسن خمینی است و نفردوم آنها نیز محمدرضا عارف است که از اصلاح‌طلبان تقریباً معتدل به حساب می آید که از نگاه آنها قابلیت رأی آوری دارد.

حیدری ادامه داد: از جریان اصولگرایی هم سه طیف غالب در صحنه‌اند که حدود ۲۴ نفر برای نامزدی اعلام آمادگی کرده‌اند که به نظر برخی مهم‌ترین آنها کاندیدای دولت است.

«البته در این بین بحث آقای مشایی محکم‌تر است اما بر اساس نظر سنجی‌ها ۲۵ درصد در پاسخ به این سؤال که به چه کسی رأی نمی دهید، نام وی را گفته‌اند که بیشترین آمار را داشته است».

مدیرمسئول جوان از جبهه متحد اصولگرایی با محوریت آیت‌الله مهدوی کنی و جبهه پایداری با محوریت آیت‌الله مصباح یزدی به عنوان دو جریان دیگر اصولگرایی که در آستانه انتخابات مجلس نهم شکل گرفته اند نام برد و هر دو طیف را «مجموعه‌ای از نیروهای ارزشی» توصیف کرد.

حیدری با ذکر مؤلفه‌های این دو جریان بر مبنای «اعتدال و فراگیری» و «پایداری بر گفتمان انقلاب اسلامی»، نامزد احتمالی جبهه متحد را محمدباقر قالیباف و کاندیدای احتمالی جبهه پایداری را غلامعلی حدادعادل دانست.

پیش از سخنان مدیرمسئول روزنامه جوان، اکبر ایران‌پور دبیرکل جماعت ۷۲ تن ایران اسلامی به بیان دیدگاه‌های خود و برنامه‌های تشکل متبوعش درباره انتخابات آینده پرداخت.

۱۳۹۱/۹/۸

اخبار مرتبط
نظرات کاربران
نام :
پست الکترونیک:
نظر شما:
کد امنیتی:
 

آخرین اخبار...