نسخه چاپی

سند همكاری جابه جایی فرامرزی گونه‌‌های زیستی كشورهای اكو امضا می‌شود

عکس خبري -سند همکاري جابه جايي فرامرزي گونه‌‌هاي زيستي کشورهاي اکو امضا مي‌شود

معاون محیط طبیعی و تنوع زیستی سازمان حفاظت محیط زیست از امضای سند همكاری جا به جایی فرا مرزی گونه‌ها و نمونه‌های زیستی میان كشورهای سازمان همكاری اقتصادی (اكو) خبر داد.

به گزارش خبرنگار جامعه خبرگزاری فارس اصغر محمدی فاضل در نشست خبری که امروز درباره همکاری کشورهای عضو اقتصادی اکو در خصوص انتقال فرامرزی گونه‌های زیستی در هتل المپیک تهران برگزار شد، اظهار داشت: ما امروز میزبان کشورهای عضو سازمان همکاری اقتصادی (اکو) در ایران هستیم که در خصوص همکاری‌های زیست محیطی به خصوص در حوزه تنوع زیستی تبادل نظر انجام می‌شود.

وی ادامه داد: بحث‌های تنوع زیستی طی سال‌های اخیر اهمیت ویژه‌ای پیدا کرده است و با توجه به اینکه عرصه‌های طبیعی، ارتفاعات بلند، در کشورهای شمال منطقه و سواحل خلیج فارس و دریای عمان و دریای خزر را داریم بنابراین تنوع اکو سیستمی قابل توجهی وجود دارد.

فاضل افزود: وجود این تنوع زیستی باعث شده تا شرایط خاصی برای توسعه گونه‌های حفاظت شده در منطقه به وجود آید.

معاون محیط طبیعی و و تنوع زیستی سازمان حفاظت محیط زیست بیان کرد: بسیاری از گونه‌های منحصر به فردی در سطح جهان وجود دارد و بخشی از گونه‌ها به لحاظ محدود شدن به دلیل توسعه در شرایط خوبی قرار نگرفته‌اند که نیاز به حفاظت برای آنها وجود دارد.

فاضل عنوان کرد: در خصوص همکاری مشترک در مورد ایجاد مناطق حفاظت شده مشترک همکاری‌های متقابل جهت تبادل گونه‌های زیستی و همکاری درباره گونه‌های وحشی، همکاری در جهت مبارزه با حمل و نقل قاچاق گونه‌های زیستی و همکاری‌های علمی و تخصصی در حوزه تنوع زیستی محورهای اصلی نشست امروز است.

وی ادامه داد: در این نشست کشورهای عضو که نوبت صبح برگزار شد اقدام به تهیه گزارش‌های ملی کردند که وضعیت عمومی تنوع زیستی هر کشور، با شرایط خاص زیست بومی و تهدیدات و اقدامات حفاظت از گونه‌های زیستی را مطرح کردند.

فاضل اظهار داشت: در نشست دوم که پیش از ظهر امروز برگزار شد کشورها در خصوص همکاری‌های دو جانبه و چند جانبه بحث و تبادل نظر کردند و پیشنهاد ایجاد پارک صلح میان ایران و ارمنستان، ایران و ترکمنستان، ازبکستان و ترکمنستان، پاکستان و افغانستان و آذربایجان و ترکیه ارائه شد.

وی عنوان کرد: در جلسه بعد از ظهر نمایندگان کشورها اقدام به تهیه اسناد عملیاتی برای بحث‌های اجرایی می‌کنند که این سند حول 4 گروه تخصصی تهیه خواهد شد.

معاون محیط طبیعی و تنوع زیستی سازمان حفاظت محیط زیست گفت: این سند حول محورهایی که شامل تاسیس مناطق حفاظت شده‌ مشترک و بین مرزی (نظیر پارک صلح)، مقابله با قاچاق گونه‌های حیات وحش و محصولات زیستی (اجزای گونه‌های زیستی مانند پوست، شاخ،عاج، دندان، برگ و تنه)، تهیه برنامه‌های مشترک حوزه اکو در زمینه محیط زیستی و مدیریت مشترک مناطق حفاظت شده بین مرزی می‌شود.

فاضل بیان کرد: خروجی نشست امروز این است که سند همکاری بین کشورهای عضو اکو به تصویب می‌رسد که این سند حول این 4 محور گفته شده تصویب خواهد شد.

وی خاطرنشان کرد: سند همکاری جابه جایی فرامرزی گونه‌ها و نمونه‌های زیستی در پایان این نشست که بعد از ظهر روز جمعه خواهد بود میان 10 کشور سازمان همکاری اقتصادی (اکو) مبادله خواهد شد.

۱۳۹۰/۱۲/۱۹

اخبار مرتبط
نظرات کاربران
نام :
پست الکترونیک:
نظر شما:
کد امنیتی:
 

آخرین اخبار...