نسخه چاپی

۱۰ درصد افزایش تراكم استخوان، ۱۳ سال استئوپروز را به تاخیر می‌اندازد

عکس خبري -?? درصد افزايش تراکم استخوان، ?? سال استئوپروز را به تاخير مي‌اندازد

رییس پژوهشگاه علوم غدد و متابولیسم دانشگاه علوم پزشكی تهران بر لزوم برنامه‌ریزی وسیع برای پایش سنجش تراكم استخوان تاكید كرد و گفت: بر اساس مطالعات ۱۰ درصد افزایش BMD (تراكم استخوان) در سنین قبل از یائسگی می‌تواند ۱۳ سال وقوع استئوپروز (پوكی استخوان) را به تعویق بیندازد.

به گزارش نما،جلسه شبکه ملی تحقیقات استئوپروز کشور با حضور باقر لاریجانی نایب رییس کمیته ملی پیشگیری و مدیریت بیماری های غیرواگیر وزارت بهداشت و رییس پژوهشگاه علوم غدد و متابولیسم دانشگاه علوم پزشکی تهران، سید محمود طباطبایی رییس انجمن استئوپروز ایران، محمد پژوهی رییس شبکه تحقیقات استئوپروز کشور، افشین استوار رییس مرکز تحقیقات استئوپروز پژوهشگاه علوم غدد و متابولیسم و شماری از اساتید برجسته عضو شبکه تحقیقات از دانشگاه های علوم پزشکی سراسر کشور، به صورت مجازی برگزار شد.

اعضای شبکه ملی تحقیقات استئوپروز با هدف اشتراک گذاری آخرین اقدامات پژوهشی و برنامه ریزی برای گسترش همکاری های تحقیقاتی در سطح شبکه به صورت مجازی گرد هم آمدند.

به گزارش پژوهشگاه علوم غدد و متابولیسم دانشگاه علوم پزشکی تهران، در ابتدای این جلسه لاریجانی افزود: بر اساس گزارش های جهانی، یک دهم از زنان بالای ۶۰ سال و دو سوم زنان بالای ۹۰ سال درگیر پوکی استخوان هستند.

وی با بیان اینکه سالانه ۹ میلیون شکستگی استخوان در سراسر جهان رخ می دهد، گفت: هر ۳ ثانیه یک نفر در جهان شکستگی ناشی از پوکی استخوان را تجربه می کند و از هر ۳ زن یک نفر و از هر ۵ مرد بالای ۵۰ سال یک نفر دچار شکستگی استخوان می شوند.

لاریجانی ادامه داد: ۸۰ درصد افرادی که در معرض خطر هستند به نوعی شکستگی استخوان را تجربه کرده اند، اما متاسفانه بعد از درمان از نظر پوکی استخوان مورد پیگیری قرار نگرفته اند.

وی گفت: پیش بینی می شود تا سال ۲۰۵۰ میزان شکستگی استخوان به خصوص در ناحیه لگن در مردان ۳ برابر افزایش یابد. اگرچه ۶۱ درصد شکستگی های ناشی از پوکی استخوان در زنان رخ می دهد، اما مردان هم در معرض خطر قرار دارند.

لاریجانی افزود: با توجه به اینکه شکستگی استخوان استقلال بیمار را با اختلال مواجه می کند، هزینه های بسیاری هم بر فرد و هم بر سیستم بهداشت و درمان وارد می شود؛ به طوری که تا سال ۲۰۳۰ هزینه ناشی از بیماری پوکی استخوان ۲۷ درصد افزایش خواهد یافت.

رییس پژوهشگاه با اشاره به به وضعیت نامطلوب نمایه توده استخوانی در جمعیت خاورمیانه تصریح کرد: شکستگی های لگن در جمعیت ساکن در این منطقه ۲ الی ۳ برابر میانگین دنیا است و متاسفانه کشور ما نیز با توجه به قرار گرفتن در چنین جغرافیایی از این شرایط مستثنی نیست؛ بطوری که ۱۲ درصد شکستگی ها در خاورمیانه در ایران رخ می دهد و ایران ۰/۸۵ درصد بار جهانی شکستگی لگن را به خود اختصاص داده است.

وی گفت: بیماری استئوپروز یکی از معضلات جدی بهداشت عمومی کشور است و در سطح منطقه و دنیا بار ناشی از این بیماری خاموش در خور توجه است.

لاریجانی درباره همکاری پژوهشگاه با بنیاد بین المللی پوکی استخوان اظهار داشت: این مرکز تنها مرکز همکار سازمان بهداشت جهانی در منطقه EMRO است که متمرکز بر استئوپروز است.

وی افزود: در همین راستا پژوهشگاه علوم غدد نیز نگاه نظام مندی برای مدیریت این بیماری در اختیار گرفته و هم زمان با مراکز پیشگام جهانی در این زمینه درحال فعالیت است.

لاریجانی همچنین به اهمیت افزایش آگاهی عمومی و مراقبت های بعد شکستگی از اشاره کرد.

نایب رییس کمیته ملی پیشگیری و مدیریت بیماری های غیرواگیر، پاندمی کووید-۱۹ را فرصتی خواند که می توان جلسات را به صورت مجازی و با سهولت بیشتر برگزار کرد.

لاریجانی از مشارکت همکاران جدید از رشته های مختلف ابراز خرسندی کرد و گفت: تلاش برای شبکه سازی و همکاری مشترک در سطح ملی ادامه دارد.

وی در ادامه خلاصه ای از پروژه های کاربردی مرکز تحقیقات استئوپروز پژوهشگاه همچون ارائه خدمات یکپارچه شکستگی در قالب کلینیک های FLS با مشارکت وزارت بهداشت و دانشگاه های علوم پزشکی کشور، نظام ثبت داده های استئوپروز، مطالعه چند مرکزی استئوپروز ایرانیان (آیموس) و برنامه های روز جهانی استئوپروز را تبیین کرد.

نایب رییس کمیته ملی پیشگیری و مدیریت بیماری های غیرواگیر با اشاره به تقابل بین بیماری کووید-۱۹ و بیماری های غیرواگیر گفت: آمارها نشان داده است در افرادی که دچار خطر فاکتورهای بیماری های غیرواگیر هستند، نوع شدیدتر بیماری کووید-۱۹ را تجربه خواهند کرد.

طباطبایی، رییس انجمن استئوپروز ایران نیز در این جلسه بر اهمیت توجه به آموزش عمومی و بهره گیری از ظرفیت های رسانه ای و صدا و سیما در انتقال پیام های بهداشت تاکید کرد.

وی همکاری بین رشته ای بین متخصصان حوزه های بهداشت را در مدیریت بهتر بیماری تاثیر گذار خواند و گفت: توجه به بحث بیماری های عضلانی استخوانی از جمله استئوپروز در ماژول های تحصیلی دوره های پزشکی عمومی در خور توجه است.

در بخش دوم این جلسه، افشین استوار رییس مرکز تحقیقات استئوپروز پژوهشگاه به بیان خلاصه ای از تحقیقات در حال انجام در این مرکز تحقیقاتی پرداخت.

وی با بیان اینکه پژوهشگاه علوم غدد و متابولیسم همکاری خوبی با دانشگاه علوم پزشکی بوشهر در اجرای مطالعه هم گروهی آینده نگر برنامه سلامت سالمندی بوشهر داشته است، به همکاری های بین المللی که در مدخل این پروژه شکل گرفته از جمله مشارکت در طرح افق ۲۰۲۰ اتحادیه اروپا در ساخت، ارزیابی کیفی و تجاری سازی دستگاه قابل حمل شناسایی خطر شکستگی استخوان و عضویت در پروژه Pro Age با همکاری دانشگاه های مطرح جهانی اشاره کرد.

به روزرسانی گایدلاین بالینی استئوپروز، ایجاد ظرفیت آموزش مجازی و برگزاری دوره های بین المللی آموزش حرفه ای ضرورت های استئوپروز (Osteoporosis Essentials) برای پزشکان در سطح کشورهای فارسی زبان، چاپ بروشورهای آموزشی و انتشار آنها از طریق دانشگاه های علوم پزشکی و فضای مجازی و آموزش چهره به چهره در فضاهای بهداشتی، درمانی و عمومی از دیگر مباحثی بود که وی مورد بحث قرار داد.

استوار همچنین از برگزاری سمپوزیوم تازه های استئوپروز و برنامه های آموزش عمومی به صورت مجازی در مهر ماه سال جاری همزمان با روز جهانی استئوپروز خبر داد.

مدیرکل دفتر مدیریت بیماری های غیرواگیر وزارت بهداشت ادامه داد: متاسفانه با شروع بیماری کرونا عملیاتی کردن برنامه ایموس به دلیل نیاز به مراجعه به منزل بیمار و همچنین حضور بیمار در فضای درمان به دلیل نیاز به انجام سنجش تراکم استخوان فعلا با ۱۰ درصد پیشرفت متوقف شده است.

وی سامانه الکترونیک خدمات یکپارچه شکستگی را اقدامی موثر در پیشبرد برنامه ثبت شکستگی خواند که در بستر آن راهنمای بومی خدمات یکپارچه شکستگی برای شناسایی، ارزیابی، درمان و پیگیری بیماران گروه های هدف در نظام ارائه خدمات سلامت با هدف پیشگیری از شکستگی با مشارکت دانشگاه های علوم پزشکی شکل می گیرد. استوار از مشارکت دانشگاه ها در این خصوص استقبال کرد.

در ادامه این نشست، گایدلاین کشوری استئوپروز توسط مهناز سنجری و علی جلیلی از اعضای هیات علمی پژوهشگاه علوم غدد، کوهورت سالمندی امیرکلایه توسط رضا حسینی از اعضای هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی بابل و مدل همکاری پروژه پیشگیری از شکستگی های ثانویه در استان گلستان توسط نفیسه عبدالهی از اعضای هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی گلستان مورد بحث و بررسی قرار گرفت و بازخوردهای لازم در این زمینه از سوی شرکت کنندگان ارائه شد.
ایرنا

۱۳۹۹/۵/۲۹

اخبار مرتبط
نظرات کاربران
نام :
پست الکترونیک:
نظر شما:
کد امنیتی:
 

آخرین اخبار...