نسخه چاپی

گفت‌وگوی وزرای خارجه روسیه و آلمان درباره پیشنهاد پوتین

عکس خبري -گفت‌وگوي وزراي خارجه روسيه و آلمان درباره پيشنهاد پوتين

«لاوروف» و «ماس» در تماسی تلفنی درباره موضوعات مختلف از جمله پیشنهاد رئیس‌جمهور روسیه در خصوص برگزاری نشستی در شورای امنیت برای بحث درباره خلیج فارس و ایران، گفت‌وگو كردند.

به گزارش نما، پیشنهاد «ولادیمیر پوتین» رئیس‌جمهور روسیه درباره برگزاری نشستی با حضور اعضای دائم شورای امنیت سازمان ملل به همراه ایران و آلمان برای بحث درباره خلیج فارس و ایران، یکی از مهمترین موضوعات گفت‌وگوی تلفنی روز گذشته وزرای خارجه روسیه و آلمان بود.

به گزارش خبرگزاری «تاس»، «سرگئی لاوروف» وزیر خارجه روسیه و «هایکو ماس» همتای آلمانی وی در این مکالمه بر پایبندی به قطعنامه ۲۲۳۱ که پایه حقوقی بین‌المللی برای توافق هسته‌ای ایران ایجاد کرد، تاکید کردند.

وزارت خارجه روسیه اعلام کرد: همانطور که اشاره شد، امضای این توافق در سال ۲۰۱۵ دستاورد مهم سیاسی و دیپلماتیک بود که هدف از آن تقویت رژیم منع اشاعه هسته‌ای و امنیت منطقه‌ای در خاورمیانه بوده است.

پیش از این لاوروف با «مایک پامپئو» وزیر امور خارجه آمریکا هم در این خصوص تلفنی گفت‌وگو کرده بود.

کرملین روز جمعه در بیانیه‌ای از خواسته «ولادیمیر پوتین» برای برگزاری یک نشست آنلاین با حضور پنج عضو دائم شورای امنیت و آلمان و ایران خبر داد.

پس از شکست قاطع قطعنامه آمریکا علیه ایران در شورای امنیت سازمان ملل، واشنگتن قصد دارد در یک مانور سیاسی خواستار بازگشت تحریم‌های سازمان ملل علیه تهران شود. اقدامی که به گزارش خبرگزاری آمریکایی «آسوشیتد پرس»، احتمالاً دولت ترامپ را منزوی‌تر خواهد کرد و بحران اعتبار برای سازمان ملل ایجاد می‌کند.

تحریم‌های سازمان ملل پس از امضای برجام در سال ۲۰۱۵ لغو شدند و آمریکا که عضوی از این توافق بود به دستور «دونالد ترامپ» سال ۲۰۱۸ از آن خارج شد. حالا آمریکا که بعد از تلاشی طولانی‌مدت نتوانسته نظر اعضای شورای امنیت را برای تمدید تحریم تسلیحاتی ایران که ماه اکتبر منقضی می‌شود، جلب کند، دور جدیدی از حملات علیه ایران را آغاز کرده است.

وزیر خارجه آمریکا قرار است روز پنجشنبه به نیویورک برود و رئیس شورای امنیت را از تصمیم آمریکا برای فعال کردن مکانیسم ماشه که در قطعنامه ۲۲۳۱ ذکر شده، مطلع کند. طبق این بند از برجام، اعضای توافق هسته‌ای ایران می‌توانند در روندی پیچیده که با وتو نمی‌توان آن را مسدود کرد، خواستار بازگشت همه تحریم‌های سازمان ملل علیه ایران شوند.

طبق گزارش آسوشیتد پرس، مثل تمدید تحریم تسلیحاتی، طرح آمریکا درباره اسنپ‌بک هم با مخالفت شدید چین و روسیه و سایر اعضای شورای امنیت از جمله متحدان واشنگتن، انگلیس و فرانسه روبروست و می‌تواند زمینه را برای نزاعی بر سر مشروعیت قدرتمندترین نهاد سازمان ملل فراهم کند.

وزرای خارجه روسیه و آلمان همچنین درباره بحران بلاروس گفت‌وگو و ابراز امیدواری کردند وضعیت در این کشور به سرعت به شرایط عادی بازگردد.
منبع: فارس

۱۳۹۹/۵/۲۹

اخبار مرتبط
نظرات کاربران
نام :
پست الکترونیک:
نظر شما:
کد امنیتی:
 

آخرین اخبار...