نسخه چاپی

دوسالانه دیوارنگاری و گرافیك محیطی بین‌المللی می‌شود

دوسالانه دیوارنگاری و گرافیك محیطی با حضور هنرمندان شاخص نقاشی، گرافیك و تجسمی و همچنین مدیران شهری در رواق هنرهای ایرانی برج میلاد تهران گشایش یافت.

به گزارش خبرگزاری فارس به نقل از ستاد خبری نخستین دو سالانه دیوارنگاری و گرافیک محیطی شهر، سید محمد جواد شوشتری در مراسم افتتاحیه این دوسالانه گفت: یکی از دستورات شهردار تهران نگاه علمی به شهر در تمام حوزه‌هاست، در این دوسالانه تمام سعی ما رفتن به سمت نگاه آکادمیک و هنری به دیوارنگاری و گرافیک محیطی است.

وی ادامه داد: استقبالی که هنرمندان و دانشجویان از این دوسالانه کرده‌اند مسئولیت ما را در این زمینه افزایش می‌دهد و تمام تلاش خود را می‌کنیم که این در دوره بعد این دوسالانه به صورت بین‌المللی برگزار شود.

وی گفت: همچنین در سال آینده ما دوسالانه بین‌المللی مجسمه‌سازی را برگزار می‌کنیم، ضمن آنکه تاکنون سازمان زیباسازی اقدام به برگزاری چندین سمپوزیوم مجسمه‌سازی در سطح داخلی کرده است.

مدیر عامل سازمان زیباسازی شهر تهران اعلام کرد: در حوزه نقاشی دیواری به گفته کارشناسان از سال 54 دچار یک عقب ماندگی چندین ساله شده‌ایم که تمام سعی خود را سازمان زیباسازی برای جبران این مسئله به کار گرفته است.

به گفته شوشتری، سازمان زیباسازی برای بهبود کیفیت دیوارنگاری و گرافیک محیطی در سطح شهر تهران مشکل هزینه و بودجه ندارد و می‌کوشد با برگزاری نشست‌های تخصصی شهر تهران را زیباتر از گذشته کند.

او ادامه داد: به این منظور در گام نخست سازمان زیباسازی به شناسایی و شناسنامه دار کردن آثار نقاشی دیواری در سطح شهر تهران کرد. همچنین این کارها از لحاظ علمی هم ارزیابی شدند و در قالب کتاب منتشر شده اند.

رئیس سازمان زیباسازی شهر تهران با بیان اینکه از تمام هنرمندان و استادان دانشگاه تقاضا می‌کنیم با دید نقادانه و علمی به آثار اجراشده در سطح شهر تهران نسبت به بهبود وضعیت این آثار در شهر تهران کمک کنند، خاطرنشان کرد: شهر تهران دارای زیبایی های طبیعی بوده که بهتر است برخی مواقع این ظرفیتها را برجسته کرد.

شوشتری بیان کرد: سازمان زیباسازی شهر تهران رویکردی پژوهشی دارد و چندین کتاب تخصصی در حوزه گرافیک محیطی منتشر شده است. امسال 222 پروژه علمی اجرا شده است و 150 NGO(سازمان های مردم نهاد) زیباسازی فعال شده است.NGO ها متشکل از دانشجویان معماری،گرافیک،طراحی صنعتی و نقاشی هستند.

مدیرعامل سازمان زیباسازی شهر تهران تاکید کرد: سازمان زیباسازی با دانشگاه علمی کاربردی به تفاهم رسیده است که برای سال تحصیلی آینده 3 گرایش فوق دیپلم زیباسازی در این دانشگاه ایجاد کند.همچنین فوق لیسانس نورپردازی در دانشکده معماری دانشگاه تهران برگذار می‌شود.

او ادامه داد: یکی از دغدغه‌‌های ما کمبود استاد در زمینه گرافیک محیطی است. متاسفانه در این زمینه به لحاظ علمی دچار ضعف هستیم که امیدواریم با برپایی این دوره‌های دانشگاهی این مشکل نیز مرتفع شود.

شوشتری گفت: برج میلاد نماد هویت ایرانی است و از همه هنرمندان می خواهیم کمک کند این برج به نمادی از هنر ایرانی تبدیل شود.

برپایی دوسالانه دیوارنگاری در جهت آگاهی بیشتر در این زمینه است

در ادامه این مراسم، بابازاده، دبیر دوسالانه دیوارنگاری و گرافیک محیطی شهر گفت: برگزاری دوسالانه دیوارنگاری و گرافیک محیطی و بیان نقد و نظرها در این زمینه، در جهت دستیابی به آگاهی بیشتر است تا حوزه هنر شهری را به جایگاه اصلی اش برسانیم.

وی افزود: این دوسالانه که امروز شاهد افتتاح آن هستیم، بر مبنای ارزیابی و بررسی تمام داشته‌های حیطه نقاشی دیواری اتفاق می‌افتد که در آن موضوعات را مورد نقد و ارزیابی قرار می‌دهیم، به آن انتقاد وارد می‌کنیم و نقاط مثبت و منفی این حوزه را می‌سنجیم.

بابازاده با اشاره به تعبیری از حوزه نقاشی دیواری به گلخانه، بیان کرد: گل های نامرغوب در یک گلخانه نیز گل نامیده می‌شوند و ما هم در حوزه نقاشی‌ها و دیوارنگاری‌های شهری، باید بر اساس کیفیت و شناخت، آثاری را انتخاب کنیم.

به گفته رئیس اداره نقاشی دیواری سازمان زیباسازی شهر تهران،هنر شهری منتخبی از آثار با کیفیت هستند که به صورت مکمل باید رفاه اجتماعی و بصری شهروندان را به دنبال داشته باشد.

وی با بیان اینکه این دوسالانه در 3 بخش نمایشگاه آثار، تجهیزات و مواد و مصالح و همچنین نشست های پژوهشی و تحلیلی اجرا می شود، افزود: برپایی نشستهای نقد و بررسی که بین اساتید و مدیران شهری صورت می‌گیرد، در جهت تعامل و تبادل نظر برای ارتقای این هنر انجام می شود.

بابازاده به برگزاری مجموعه‌ای از کارگاه‌ها اشاره کرد و گفت: در مجموعه کارگاه‌هایی که در روزهای برگزاری دوسالانه برگزار می شود، تعدادی از فعالان هنر شهری به اجرای برخی آثاری که در سطح شهر انجام داده‌اند، می‌پردازند.

وی ابراز امیدواری کرد: اگر چه برپایی اولین جشنواره یا دوسالانه سخت است، اما امیدوارم قدم های عملی تر و با کیفیتی در جریان این دوسالانه دست یابیم.

نخستین دو سالانه دیوار نگاری و گرافیک محیطی شهر تهران به همت سازمان زیباسازی شهر تهران روز گذشته در برج میلاد افتتاح شد و تا 21 اسفند میزبان علاقه‌مندان است.

۱۳۹۰/۱۲/۱۹

اخبار مرتبط
نظرات کاربران
نام :
پست الکترونیک:
نظر شما:
کد امنیتی:
 

آخرین اخبار...