نسخه چاپی

يك حسن گراني كه بايد در برابر صدعيب آن ديد

درس بزرگی كه گرانی‌ها به ما یاد داد

عکس خبري -درس بزرگي که گراني‌ها به ما ياد داد

اینكه گرانیهای افسارگسیخته، طبقه متوسط به پایین جامعه یعنی اكثریت را دچار مشكل كرد و خیلی ها از پوشاك و مصارف دیگر زدند تا به خوراك خود برسند حرف درستی است، اما اگر نگاهی به اطراف خود بكنیم می بینیم كه برخی از همین افراد طبقه متوسط در گرانی ها، سری به انبارهای خود زدند و كالاهای دست دوم را برای استفاده مجدد بیرون كشیدند.

به گزارش نمابه نقل ازافکار، هرچند که این روزها صداوسیما از کاهش ۵ تا ده درصدی برخی اجناس و کالاها گزارش تهیه می کند و گویا از یاد برده که همین اجناس طی دو تا سه ماه، افزایش چند ده درصدی و بلکه چند صد درصدی داشته اند و کوچکترین گزارشی هم از این افزایش در صداوسیما انعکاس نداشت، اما هرچه باشد مردم این گرانی ها را با همه وجود حس کردند و هربار که به بقالی و میوه فروشی و فروشگاه لوازم خانگی و ... می رفتند؛ چشمانشان گردتر و گردتر می شد. اما در کنار همه این سختی ها و مشکلات به نظر می رسد که گرانی های اخیر درس بزرگی هم برای خیلی از ماها داشت.

اینکه گرانیهای افسارگسیخته، طبقه متوسط به پایین جامعه یعنی اکثریت را دچار مشکل کرد و خیلی ها از پوشاک و مصارف دیگر زدند تا به خوراک خود برسند حرف درستی است، اما اگر نگاهی به اطراف خود بکنیم می بینیم که برخی از همین افراد طبقه متوسط در گرانی ها، سری به انبارهای خود زدند و کالاهای دست دوم را برای استفاده مجدد بیرون کشیدند.

یکی از تولیدکننده های کابینت می گوید: رفته بودم برای خرید یکی دو قلم ابزار کار که تا همین چند ماه قبل حداکثر ۳۰۰ هزار تومان بود اما متوجه شدم قیمت این ابزارها به یک میلیون تومان افزایش پیدا کرده است. وی افزود مجبور شدم دو سه تا از همین ابزار را که داشتم بدهم تعمیر کنند و سرجمع ۱۸۰ هزارتومان خرج تعمیرشان شد و الان با همانها کار می کنم.

یا دوستی می گفت تصمیم داشتم گوشی ام را عوض کنم که قیمت ها بالا کشید و مجبور شدم گوشیهای قدیمی که دو سه تا در خانه مان ب کار افتاده بود را درست کنم و استفاده کنم.

اینها فقط دو نمونه از رفتارهای اطرافیان ماست و در این مدت کم ندیده ایم افرادی را که یاد داشته هایشان افتاده اند و همانها را به کار گرفته اند و به داشته های فعلی قناعت کرده اند و فکر تعویض مبل و یخچال و تلویزیون و... هر ساله را از سر بیرون کرده اند.

هرچند که همه اینها توجیه و دلیل خوبی برای گرانی نیست، که این گرانی ها در درجه اول جوانانی که هیچ ندارند و می خواهند از صفر شروع کنند را می شکند اما قبول کنیم که مصرف زدگی بیش از حد، امانمان را بریده بود و داشت سرمایه هایمان را در قالب دلار و یورو و یوان از کشور خارج می کرد.

آیا قبل از گرانی ها نمی توانستیم قانع باشیم و قدر داشته هایمان را بدانیم و حتما باید اجناس سه برابر شوند تا به فکر موجودی مان بیفتیم. چرا سبک زندگی برخی از ما تا این اندازه نه بویی از قناعت ایرانی مان برده و نه رنگی از اسلامیت مان دارد؟ اگر به فکر رشد و سربلندی کشورمان هستیم اندکی، فقط اندکی به رفتارهای گذشته و امروزمان نگاه کنیم شاید همین تغییر از من، «ما» بزرگ مان را تغییر دهد.

۱۳۹۱/۹/۹

اخبار مرتبط
نظرات کاربران
نام :
پست الکترونیک:
نظر شما:
کد امنیتی:
 

آخرین اخبار...