نسخه چاپی

۴۵ دقیقه مشاوره از ۴۰ تا ۹۰ هزار تومان!

پس جا دارد پیش از آنكه خانواده ها تشویق به استفاده از مشاوره های روانشناسی شوند فكری به حال تعرفه های روانشناسان و پوشش بیمه ای این خدمات شود ،علاوه بر این با توسعه و افزایش تعداد مراكز مشاوره دولتی به نهادینه شدن فرهنگ مشاوره كمك شود.

به گزارش نما، خراسان نوشت: خبرها حکايت از بالارفتن آمار طلاق در جامعه و ناموفق بودن برخي از ازدواج ها دارد.ازدواج هايي که پس از مدتي محکوم به تلخي و جدايي مي شود و علت آن نيز آشنا نبودن زوج هاي جوان با مهارت هاي زندگي است.از سوي ديگر نبود فرهنگ مشاوره در جامعه باعث شده تا بسياري از اختلافات خانوادگي به گره کوري تبديل شود که سرانجامي تلخ دارد.

بهره گيري از خدمات مشاوره پيش از ازدواج و مشاوره هاي صحيح اهل فن در صورت بروز مشکلات رفتاري و خانوادگي نيز، همواره مورد تاکيد مسئولان امر و کارشناسان بوده است تا خانواده ها بتوانند با درميان گذاشتن مشکلات خود با شخص سومي بي طرف ،آگاه و عالم نسبت به رفع مشکلات و اختلافات اقدام کنند.

اما در حالي بر لزوم استفاده از مشاوره هاي پيش از ازدواج و مشاوره هاي روانشناسي در تمامي مراحل زندگي تاکيد مي شود که کافي نبودن مراکز مشاوره دولتي با تعرفه هاي دولتي و نوبت هاي طولاني مدت براي مراجعه به اين مراکز در کنار تعرفه هاي بالاي مشاوران بخش خصوصي باعث شده تا تمايل مردم به استفاده از مشاوره کاهش يابد.

نوبت هاي طولاني به دليل کمبود مشاور و مراکز مشاوره دولتي

براي آگاهي از وضعيت مراکز مشاوره به يکي از سه مرکز مشاوره دولتي در تهران رفتيم؛ مرکز جامع خدمات مشاوره در يکي از خيابان هاي فرعي خيابان وليعصر تهران. تعداد مراجعان به مرکز جامع خدمات مشاوره تهران به تعداد انگشتان دو دست هم نمي رسد.

مراجعاني که به هر دليل تصميم گرفته اند مشکلشان را از طريق مشاور و روانشناس حل کنند و راهي اين مرکز مشاوره شده اند.يکي از سه مرکز مشاوره دولتي شهر تهران در ساختماني سه طبقه و قديمي در منطقه مرکزي شهر واقع شده است.

وقتي مي شنوي که تنها سه مرکز مانند چنين مرکزي در شهري به اين وسعت و با جمعيتي نزديک به ۱۰ ميليون نفر توسط دولت ايجاد شده تا به مردم خدمات مشاوره اي ارائه دهد انتظار داري يا مملو از جمعيت باشد يا تعداد زيادي مشاور و کارشناس در آن حاضر باشند و پاسخگوي مراجعان باشند.

کوچک بودن فضاي فيزيکي و از همه مهم تر تعداد انگشت شمار مشاوران باعث شده تا پذيرش ها محدود شود.از آن سومحدود بودن ساعت کاري مراکز وابسته به بهزيستي که تنها از ساعت 8صبح تا 12ظهر به متقاضيان خدمات ارائه مي کند باعث شده تا تعداد محدودي از متقاضيان خدمات مشاوره اي دراين مرکز پذيرش شوند.

تا يک ماه و نيم تا ۲ ماه ديگر وقت نداريم!

وقتي به عنوان يک مراجعه کننده عادي که مي خواهد از مشاوره‌هاي پيش از ازدواج بهره مند شود به مرکز مشاوره مراجعه مي کنيم با اين پاسخ از سوي مسئولان مرکز مواجه مي شويم که تمامي وقت‌ها تا يک ماه و نيم ديگر پر است و نمي توانند پاسخگوي ما باشند.

اصرار هم فايده اي ندارد چون معتقدند ازدواج و مشاوره‌هاي پيش از آن به عنوان فوريت شناخته نمي شود و بايد يک ماه و نيم در نوبت ماند.علت اين همه انتظار را که مي پرسم با لحني حق به جانب مي گويد:45دقيقه مشاوره در اين مرکز براي يک نفر 4هزار تومان و براي دو نفرتان فقط 10هزار تومان هزينه دارد.اگر مي خواهيد کمتر هزينه کنيد بايد در نوبت بمانيد!

از فهرست مشاوران که در يکي از اتاق ها نصب شده مشخص است که مرکز جامع خدمات مشاوره کمتر از ۱۰ مشاور دارد و شايد علت نوبت هاي طولاني مدت هم همين موضوع باشد.

وقتي از مدرک تحصيلي مشاوران سوال مي کنم و مي خواهم بدانم که چه شخصي و با چه سطح تحصيلاتي قرار است مرا در انتخاب آينده ام راهنمايي کند با مقاومت روبه رو مي شوم و مسئول مربوطه مي گويد :شما مطمئن باشيد مشاورين ما همه خوب هستند و مي توانند شما را در رفع مشکلتان کمک کنند.

با اصرار مادرم براي مشاوره آمده ايم!

دختر و پسر جواني همراه خانم ميانسالي براي مشاوره به مرکز آمده اند و اين دومين جلسه اي است که مشاور برايشان تعيين کرده است.دختر جوان با کمي اکراه مي گويد: ما همديگر را دوست داريم، اما با اين حال به اصرار مادرم براي مشاوره‌هاي پيش از ازدواج به اين مرکز آمده ايم.

مادرم دو ماه پيش از طريق تلفن نوبت گرفته و ما را براي مشاوره به اين مرکز آورد.او درادامه مي گويد:البته برخلاف آن چيزي که فکر مي‌کرديم مشاور موارد و نکات خيلي خوبي را براي شناخت بهتر از يکديگر و زندگي آينده مان در اختيارمان گذاشت و بهتر بگويم کمي افق ديدمان را بازتر کرد.

۴۵ دقيقه مشاوره از ۴۰ تا ۹۰ هزار تومان

دراين شرايط که براي مشاوره گرفتن از مشاورهاي مراکز دولتي بايد يک تا دوماه در نوبت ماند،مراجعه به دفاتر و مراکز خصوصي روانشناسي بهترين راه حل است.بر اساس تعرفه هاي مصوب سازمان نظام پرستاري حق مشاوره براي هر 45دقيقه مشاوره توسط دکتراي روانشناسي 40هزار تومان است و براي مشاوره گرفتن از يک روانشناس با مدرک کارشناسي ارشد هم بايد 20هزار تومان پرداخت کرد.

با اين حال آنچه روانشناسان از مراجعان دريافت مي کنند به مراتب بالاتر است.با دفتر يکي از همين روانشناسان که مدرک تحصيلي اش هم کارشناسي ارشد است تماس مي گيرم.براي روز آينده وقت دارد، ولي حق مشاوره اش مطابق تعرفه‌ها نيست و براي هر 45دقيقه مشاوره 45هزارتومان دريافت مي کند.با دفتر يکي از روانشناسان به نام و معروف تماس مي گيرم.

خانم دکتر هم برخلاف تعرفه ها حق مشاوره مي گيرد و براي جلسه اول 90هزار تومان مطالبه مي کند.وقتي علت بالا بودن حق مشاوره ها را جويا مي شوم اين جواب را از سوي منشي مي شنوم که مي گويد:تا دوماه ديگر تمام وقت هاي خانم دکتر پر است.

اگر نمي خواهيد مي‌توانيد به مراکز دولتي ويا يک روانشناس ديگر مراجعه کنيد.لزوم استفاده از مشاوره هاي روانشناسي براي تمامي افراد جامعه به خصوص جوانان و زوج هايي که در شرف ازدواج قرار دارند واقعيتي است که مي‌تواند با نهادينه شدن فرهنگ استفاده از مشاوره تا حد زيادي از بروز مشکلات خانوادگي و اجتماعي بکاهد، اما آنچه جاي تأمل دارد نبود فرهنگ مراجعه به مشاوردر بين افراد جامعه است که بالا بودن حق مشاوره هاي بخش خصوصي و کمبود مراکز دولتي به اين مشکل دامن مي زند.

پس جا دارد پيش از آنکه خانواده ها تشويق به استفاده از مشاوره هاي روانشناسي شوند فکري به حال تعرفه هاي روانشناسان و پوشش بيمه اي اين خدمات شود ،علاوه بر اين با توسعه و افزايش تعداد مراکز مشاوره دولتي به نهادينه شدن فرهنگ مشاوره کمک شود.

۱۳۹۱/۹/۹

اخبار مرتبط
نظرات کاربران
نام :
پست الکترونیک:
نظر شما:
کد امنیتی:
 

آخرین اخبار...