نسخه چاپی

لغو ممنوعیت حجاب در مدارس تركیه

تركیه تصمیم گرفته است ممنوعیت حجاب در مدارس دینی را لغو و به دانش آموزان دختر در مدارس عادی نیز اجازه دهد در كلاس‌های آموزش دینی حجاب بگذارند.

به گزارش نما، شفقنا به نقل از سایت شبکه الجزیره نوشت: رجب طیب اردوغان، نخست‌وزیر ترکیه اعلام کرد که این تصمیم بنا به درخواست مردم بود.

وی در کنفرانس خبری اظهار داشت: ما باید به همه اجازه دهیم که آنچه را که می‌خواهند و با توجه به امکاناتشان بپوشند و تمام این مسائل گام‌هایی بوده که بنا به خواست مردم برداشته شده است.

اتحادیه کارمندان در بخش آموزش از اقدام ویژه برای پوشش یکسان مدرسه و حجاب انتقاد کرده و گفته‌اند: تغییر اصول مربوط به پوشش مهم است چرا كه ما را از آموزش به آموزش ديني مي برد و نباید از اصول دینی که شیوه زندگی دینی در مدارس را گسترش می‌دهد استفاده شود که این مساله تاثیر منفی بر روحیه دانش آموزان خواهد داشت.

اما گروهی دیگر در حمایت از این تصمیم و در راس آن جوکان اوجی، رئیس اتحادیه دموکرات آموزش گفته اند: این تصمیم به میراث كودتاي نظامی که در 12سپتامبر 1980 نسبت به تغییر اصول پوشش رخ داد، پایان می‌دهد.

وی افزود: ما هرگز نمی‌توانیم نظام آموزشی را از پیامدهای خسارت‌بار سرکوب و تفکر دوره جنگ سرد رها کنیم مگر بعد از آزاد کردن معلمان و دانش‌آموزان.

این اقدام در پی قانونی مطرح شد که در مارس گذشته تصویب شد که بر اساس آن اجازه تاسیس مدارس متخصص در زمینه آموزش دینی داده شد و دانش آموزان در آن شیوه آموزش مدرن را نیز می‌آموزند.

اظهارات اردوغان مبنی بر اینکه تلاش می‌کند تدین و دینداری را گسترش دهد نگرانی سکولارها را برانگیخته است.

حزب عدالت و توسعه که 10 سال است در قدرت است اصلاحات نظام آموزشی را مطرح کرده که به نقش مدارس دینی تحکیم می‌بخشد.

۱۳۹۱/۹/۹

اخبار مرتبط
نظرات کاربران
نام :
پست الکترونیک:
نظر شما:
کد امنیتی:
 

آخرین اخبار...