نسخه چاپی

هدف‌اصلاحات براندازی‌با مدل‌هانتینگتون بود‌

رئیس دانشكده علوم اجتماعی دانشگاه امام حسین (ع) گفت: در دوره اصلاحات كوشش شد تا فضای كشور لیبرالیزه شده و فضای رسانه‌ای كشور در دست گرفته شود و نهایتا كشور به سمت رفراندوم برود كه دقیقا مطابق با مدل براندازی نرم هانتینگتون بود.

به گزارش نما به نقل از فارس، سردار علی‌محمد نایینی ظهر امروز در گارگاه آموزشی جنگ نرم ویژه اساتید بسیجی دانشگاه‌های کرمان در مجتمع آموزشی پردیسان ماهان اظهار داشت: در حوزه شناخت جنگ نرم کارهای خوبی انجام و کتاب‌های متعددی منتشر و مقالات زیادی هم تهیه شده است.


وی افزود: عموماً در این کتاب‌ها و مقالات به مصادیق جنگ نرم اشاره و کمتر به مبانی نظری، فلسفی و معرفتی جنگ نرم پرداخته شده است.


نایینی ابراز داشت: در حوزه طرح‌ریزی جنگ نرم تقریباً هیچ کار جدی نشده و بیشتر صحبت از مدیریت مقابله با جنگ نرم است و در نهایت در این زمینه وارد حوزه مقابله پیش‌دستانه و خلاقانه شده‌اند.


وی عنوان کرد: در این برنامه‌ها هدف به چالش کشیدن دشمن بوده است و الگوهای تجربه شده موفقی در حوزه دفاع سخت و نیمه‌سخت نظامی و امنیتی داریم، اما در حوزه جنگ نرم، الگوهای تئوریزه شده کمی هستند در حالی که تجارب موفق زیادی در همین حوزه وجود دارد.


نایینی با اشاره به اینکه اصولاً انقلاب اسلامی تجربه بهره‌گیری از قدرت نرم است، بیان داشت: ادبیات موجود در جنگ نرم اندک است و به مبانی فلسفی و نشری پرداخته نشده و کمتر با رویکرد اسلامی، دینی و بومی نوشته شده و عموماً آثار ترجمه‌ای است و در این زمینه هم بیشتر رجوع به ادبیات و نظرات چند متفکر غربی می‌شود.


رئیس دانشکده علوم اجتماعی دانشگاه امام حسین (ع) با اشاره به اینکه در مورد پیشینه جنگ نرم دو دیدگاه وجود دارد، افزود: از لحاظ تاریخی، جنگ نرم دارای تاریخی همزمان با زندگی اجتماعی بشر و منازعه حق و باطل است و همواره در کنار ابزار سخت از ابزار جنگ نرم نیز استفاده شده است.


نایینی تصریح کرد: در رویکرد دینی، مهم‌ترین مولفه قدرت نرم ما، قرآن و عترت است و اگر برای ملتی، ایمان و اعتقاد به مبانی دینی و فرهنگ ایثار و جهاد نهادینه شود، آن جامعه شکست‌ناپذیر است.


وی با اشاره به اینکه اولیا الهی منبع اصلی جنگ نرم و بسیج اجتماعی و انسجام ملی هستند، عنوان کرد: دنیاطلبی و ترویج شهوات، فساد اخلاقی، ثروت‌اندوزی، جهالت و بی‌بصیرتی و مواردی از این دست از مصادیق بارز تهدید در جامعه اسلامی است.


نایینی با اشاره به اینکه امروز با وجود ابزار و مکانیزم‌های جدید، جنگ نرم پیچیده شده است، افزود: امروز افکار عمومی یک منبع قدرت است و دشمن هم طی تاریخ بر ضد انبیای الهی و جریان حق از شیوه‌های مختلف مانند متحد کردن مخالفان، نفوذ در میان نیروهای جبهه حق و ایجاد تفرقه و متلاشی کردن جبهه حق استفاده کرده است.


وی بیان داشت: دشمن در مقابله با رهبران جبهه حق با ایجاد تردید در حقانیت رهبری و آغاز اعتبارزدایی از جایگاه رهبران الهی و سپس قداست‌شکنی، توطئه، تهدید و سرانجام برخورد با رهبران الهی را سازماندهی می‌کنند.


رئیس دانشکده علوم اجتماعی دانشگاه امام حسین (ع) بیان کرد: اتحاد مثلث شرک، نفاق و یهود در برابر جبهه حق در صدر اسلام که در جنگ احد و احزاب خود را نشان داد از نشانه‌های همگرایی و ائتلاف جبهه معارض است.


وی عنوان کرد: خدعه، تضعیف روحیه، شریعت‌سازی، تبلیغات کاذب و تردید در مقدسات از شیوه‌های جنگ نرم است که در تاریخ انبیای الهی در حوزه اجتماعی وجود دارد.


نایینی خاطرنشان کرد: حادثه عاشورا نتیجه جنگ نرم است و همیشه اولیای الهی با اولیای شیطانی مواجه بوده‌اند و انحراف خواص بعد از رحلت پیامبر (ص) نگذاشت که جبهه حق در مسیر جریان اصلی خود حرکت کند.


این مسئول فرهنگی افزود: در یک دوره‌ای تمام جبهه معارض ده‌ها جنگ را به پیامبر (ص) تحمیل کردند، اما با جنگ سخت به اهدافشان نرسیدند و بعد با تحریف و تهدید و تطمیع در جریان سقیفه آغاز به‌ کار کردند و جامعه را برای رویارویی با جبهه حق آماده کردند و این استحاله تا اتفاق افتادن عاشورا ادامه یافت.


وی با اشاره به اینکه فرمانده جنگ نرم باید جنگ نرم را بشناسد و به دیگران بشناساند و برای مقابله با آن دارای طرح و برنامه و برآورد از ابعاد آن باشد، گفت: امنیت ملی یعنی اینکه یک کشور بتواند اهداف خود را در حوزه داخلی و خارجی پیش ببرد.


نایینی اظهار داشت: در قدیم یکی از منابع امنیت گستردگی حوزه نفوذ جغرافیایی و در کنار آن موضوع حاکمیت کشور نیز مهم بود که امروز نیز دارای اهمیت و از سوی دیگر در گذشته و حال، جنگ نرم در گذشته و حال یک تهدید محسوب شده است.


وی گفت: اگر ملتی ارزش‌های خود را از دست داد قطعا توان ایستادگی در جنگ سخت را هم ندارد و از این رو است که جنگ نرم را به‌عنوان یک تهدید مطرح می‌کنیم.


رئیس دانشکده علوم اجتماعی و فرهنگی دانشگاه امام حسین (ع) بیان داشت: تهدید چیزی است که اهداف و ارزش‌های اساسی جامعه را با خطر مواجه کند.


وی با اشاره به اینکه غربی‌ها از دو روش برای از میان بردن حاکمیت‌های معارض استفاده می‌کنند، گفت: اول تغییرات تدریجی از درون به معنای جنگ نرم و دوم تغییرات دفعی از بیرون یا همان جنگ سخت است و روش اول برای حکومت‌هایی که دارای عمق و ریشه در بین جامعه هستند و روش دوم برای حکومت‌هایی که چندان از پایگاه‌های اجتماعی برخوردار نیستند.


نایینی عنوان کرد: در آمریکا حدود یک هزار و 200 کانون و مرجع تصمیم‌ساز وجود دارد که بر تصمیم‌گیری‌ها در آمریکا و نیز تفکرات بعضی رهبران دنیا اثرگذار هستند و در مواردی بسیاری نیز با کمک فکری ایرانیان فراری علیه جمهوری اسلامی ایران اقدام به فعالیت می‌کنند.


وی بیان کرد: در دوره اصلاحات کوشش شد تا فضای کشور لیبرالیزه شده و فضای رسانه‌ای کشور در دست گرفته شود و نهایتا کشور به سمت رفراندوم برود که دقیقا مطابق با مدل براندازی نرم هانتینگتون بود.


نایینی تصریح کرد: مقام معظم رهبری فرمودند در همان زمان که عده‌ای می‌خواهند مدل شوروی را در ایران پیاده کنند اما نمی‌دانند ایران شوروی نیست و رئیس جمهور وقت هم گورباچف نیست.


وی افزود: مردم امروز عمق راهبردی و منبع قدرت نرم جمهوری اسلامی هستند و غرب می‌کوشد با تحریم‌های هوشمند و جنگ اقتصادی، معیشت مردم را هدف قرار دهد و می‌کوشد با تهاجم رسانه‌ای اقدام به تضعیف اعتقادات کنند و تلاش دارند تا فضا را در آستانه انتخابات، امنیتی کنند.


نایینی با اشاره به اینکه ما یک تجربه موفق به نام دفاع مقدس داریم گفت: امام خمینی(ره) جنگ را هم تبدیل به فرصت کردند و ما در پرتو این سختی‌ها توانستیم به پیشرفت صنعتی و نظامی دست بیابیم.


رئیس دانشکده علوم اجتماعی و فرهنگی دانشگاه امام حسین (ع) ابراز داشت: ما باید شعار سال را تبیین و تئوریزه کنیم و تولید ملی را مطالبه و باید به تحقق استقلال اقتصادی کمک کنیم و مسئولان نظام باید از تقابل و درونی کردن چالش‌ها پرهیز کنند.


وی گفت: امروز در بعضی جاها دچار بحران تحلیل و تشخیص صحیح هستیم و به تعبیر آقا دچار اشتباه محاسباتی شده‌ایم و نباید قدرت‌های دشمن را بیش از آنچه هست ببینیم.


نایینی اذعان داشت: تببین تلاش‌های مثبت و پیشرفت‌های دشمن باید مورد توجه اساتید دانشگاه به عنوان فرماندهان جنگ نرم قرار گیرد.


وی افزود: تببین شرایط مهم کشور در آستانه انتخابات مورد توجه فرماندهان جنگ نرم باشد.


نایینی عنوان کرد: انتخابات بسیار تعیین کننده است و می‌تواند قدرت نرم کشور را افزایش دهد به همین دلیل باید با انجام یک انتخابات پرشور در یک محیط سالم و امن نتیجه آن را مورد توجه قرار دهیم.


وی تصریح کرد: در جنگ نرم باید یک سامانه برای پیش‌بینی داشته باشیم که البته لازم نیست چندان عریض و طویل هم باشد و در کنار این موارد باید روحیه اعتماد به‌ نفس نیروهای خودی را حفظ کنیم و در کنار همه این‌ها اصل توکل و ایمان به نصرت الهی را در نظر داشته باشیم و اگر اعتماد به‌ نفس نباشد، شکست خوردن قطعی است و هرگز نباید فراموش کنیم که پیروزی از آن خداوند است.


نایینی افزود: مقابله با تهاجم فرهنگی با روش‌های سخت جواب نمی‌دهد و باید از روش‌های فرهنگی با این مسئله مقابله شود.

۱۳۹۱/۹/۹

اخبار مرتبط
نظرات کاربران
نام :
پست الکترونیک:
نظر شما:
کد امنیتی:
 

آخرین اخبار...