نسخه چاپی

رجايي در گفت‌وگو با ايسنا:

مجلس نماد مردم‌سالاری ایران است

نماینده مردم اراك، كمیجان و خنداب در مجلس شورای اسلامی مجلس را نماد مردم سالاری ایران دانست.

به گزارش نما، عباس رجایی در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا) – منطقه مرکزی، با اشاره به روز مجلس، یکی از نمادهای اصلی مردم سالاری دینی در کشوررا مجلس شورای اسلامی معرفی کرد.

وی افزود: مجلس شورای اسلامی با درایت حضرت امام(ره) و در اولین روزهای انقلاب اسلامی تشکیل شد زیرا امام(ره) معتقد بودند نهادهایی که جمهوری اسلامی به آنها نیازمند است بایستی هرچه سریعتر تشکیل شود.

رجایی با اشاره به منحصر به فرد بودن مجلس شورای اسلامی ایران گفت: مجلس شورای اسلامی به عنوان یک قوه مستقل در بین قوای مطرح است که حق دارد در تمام امور کشور اظهار نظر، قانون گذاری و نظارت کند، همچنین تنها مجلسی در دنیا است که هیچ مقامی حق انحلال آن را ندارد و هیچ‌گاه تعطیل نمی‌شود.

نماینده مردم اراک در مجلس یکی از مهمترین وظایف مجلس را نظارت بر اجرای قوانین اعلام کرد و گفت: یکی از مهمترین وظایف مجلس نظارت بر تمام امور بخصوص نظارت بر رفتار سایر قوا و مسائل مختلف و گوناگون در جامعه است.

وی با اشاره به حق پرسش توسط نمایندگان اظهار کرد: پرسش و پاسخ در مسائل مختلف از افراد مسئول همچنین تحقیق و تفحص یکی دیگر از وظایف مهم نمایندگان مجلس است؛ در سال‌های اخیر با تغییر آیین نامه داخلی در یکی از مهمترین مصوبات، مجلس دارای معاونتی به نام معاونت نظارت شده است.

رجایی افزود: با تصویب این قانون و تشکیل معاونت نظارت، پرسش و پاسخ‌ها و نظارت‌هایی که مجلس انجام می‌دهد بصورت دسته‌بندی و مشخص در این معاونت پیگیری و تعیین تکلیف می‌شود.

وی با اشاره به عملکرد موفقیت‌آمیز مجلس پس از انقلاب گفت: در طی دوران پس از انقلاب اسلامی کارهای شاخصی مانند عزل بنی صدر از ریاست جمهوری و عدم کفایت او، تعیین تکلیف گروگان‌های آمریکایی در تسخیر لانه جاسوسی، تصویب برنامه‌های پنج ساله، رای اعتماد به تمامی دولت‌های پس از پیروزی انقلاب اسلامی و تصویب قوانین بسیار مهمی مانند مجازات اسلامی، قانون مربوط به هدفمندی یارانه‌ها و سرمایه گذاری خارجی انجام شده است.

نماینده مردم اراک، کمیجان و خنداب افزود: از جمله دیگر قوانین مهمی که در مجلس به تصویب رسیده می‌توان به قانون اجرای اصل 44 قانون اساسی، تاسیس و ادغام وزارت خانه‌های مختلف و قانون مربوط به گمرکات اشاره کرد.

رجایی یکی از کارهای مهم در بخش نظارتی مجلس را سوال از رئیس جمهور دانست گفت: در بخش نظارتی کارهای بسیار خوبی صورت گرفته است از جمله سوال از رئیس جمهور، استیضاح وزرا، تحقیق تفحص از قوه قضائیه، تحقیق و تفحص از شرکت‌های خودرو سازی، تحقیق و تفحص از واردات بی رویه در کشور، تحقیق و تفحص از بانک‌ها و مسائل مربوط به اجرای هدفمند سازی یارانه‌ها که می توان از آنها نام برد.

وی افزود: در دوران پس از پیروزی انقلاب تا این زمان حدود 8هزار قانون به تصویب رسیده که حجم بالایی از قانون گذاری بحساب می‌آید.

رییس کمیسون کشاورزی مجلس در پایان عنوان کرد: با توجه به مصوبات بسیار که در طی این 33 سال به تصویب رسیده ایت عقیده دارم بایستی تمام تلاش خود را برای ساماندهی و اجرای هرچه بهتر مصوبات و نظارت بر حسن انجام آنها قرار دهیم.

۱۳۹۱/۹/۱۱

اخبار مرتبط
نظرات کاربران
نام :
پست الکترونیک:
نظر شما:
کد امنیتی:
 

آخرین اخبار...