نسخه چاپی

معاون سابق مرسی به مخالفان پیوست

یكی از دستیاران ارشد رئیس‌جمهوری مصر پس از صدور فرمان افزایش اختیارات رئیس‌جمهوری به بزرگترین جنبش مخالفان این كشور پیوسته است.

سمیر مرقص، معاون محمد مرسی، رئیس‌جمهوری مصر در دوران گذار به سوی دموکراسی و تنها فرد مسیحی در گروه رهبر اسلام‌گرای مصر محسوب می‌شد.

مرقص یکی از دو مشاور رئیس‌جمهوری مصر بود که از زمان انتشار بیانیه مبنی بر افزایش اختیارات از سوی مرسی در 22 نوامبر سال جاری از سمت خود کنارگیری کرده‌اند.

این بیانیه به مرسی امکان می‌دهد تا تصمیماتش در برابر هرگونه اقدام قانونی مصونیت پیدا کند.

مخالفان ریاست جمهوری مصر این اقدام مرسی را به نوعی چنگ زدن به قدرت که تهدیدی علیه دموکراسی نوپا و نوظهور این کشور محسوب می‌شودف توصیف کرده‌اند.

وی همچنین تنها کسی بود که از جزئیات این بیانیه زمانی که از تلویزیون دولتی مصر اعلام شد، باخبر بود.

احمد سعید، رهبر مخالفان گفت: مرقص بدون آنکه در انتظار تایید کناره‌گیری و استعفایش از جانب مرسی باشد، به ائتلاف ملی مصر که مخالف دولت این کشور است، پیوست و هم اکنون نیز در یک نشست در کنار من نشسته است.

این ائتلاف از معترضان خواسته تا علیه این بیانیه دست به اعتراض بزنند. این جنبش که افرادی چون عمرو موسی، رئیس سابق اتحادیه عرب و محمد البرادعی، رئیس سابق آژانس انرژی اتمی اعضای آن هستند، تمرد گسترده مدنی برای مقابله با آنچه که تلاش برای "ربودن مصر از مردمش" توصیف شده را خواستار شده‌اند.

این در حالیست که مرسی می‌گویداین بیانیه باعث تسریع گذار به سوی دموکراسی می‌شود و زمانی که مردم مصر به قانون اساسی جدید رای دهند، این دستور ملغی است.

در اقدامی برای پایان دادن به این بحران نیز پارلمان مصر با شتاب قانون اساسی را روز جمعه به تصویب رساند و قصد دارد تا آن را برای تایید نهایی و به رای گذاشتن عمومی به مرسی ارائه دهد.
منبع: خبرگزاری ایسنا

۱۳۹۱/۹/۱۱

اخبار مرتبط
نظرات کاربران
نام :
پست الکترونیک:
نظر شما:
کد امنیتی:
 

آخرین اخبار...