نسخه چاپی

تقدیر صفوی از نقش پزشكان در جنگ تحمیلی

دستیار و مشاور عالی فرماندهی معظم كل قوا گفت: مجوعه حماسه علوم پزشكی در دفاع مقدس، یك ویژگی منحصر بفرد داشت كه در تاریخ ایران و تاریخ جنگ های گذشته بی نظیر است.

به گزارش نما به نقل از فارس، سردار سرلشکر سید یحیی صفوی دستیار و مشاور عالی فرماندهی معظم کل قوا، در همایش سفید پوشان عاشورایی که به همت دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی در محل این دانشگاه برگزار شد، با اشاره به خصوصیات منحصر به فرد هشت سال دفاع مقدس نسبت به دیگر جنگ ها، گفت: گروه تخصصی و جامعه علوم پزشکی در هشت دفاع مقدس بزرگترین افتخارات را در حمایت از لشکریان خط شکن ‏سپاه، بسیج و ارتش انجام دادند.

دستیار و مشاور عالی فرماندهی معظم کل قوا در ابتدای سخنانش با قدردانی از حماسه های پزشکان و کادر درمانی در دوران دفاع مقدس، فدارکاری ها و مجاهدتهای آنان را در بیمارستان های ‏صحرایی، ارزش ماندگاری توصیف کرد که باید به رشته تحریردرآید و از آن وقایع مهم، کتاب هایی منتشر شود.‏

وی افزود: فقط در عملیات کربلای پنج ما بیش از 53 هزار مجروح داشتیم. شما تصور کنید رساندن 53 هزار مجروح به ‏بیمارستان های صحرایی، و انجام ‏کارهای مقدماتی در آنجا و اعزام به شهرها کار آسانی نبود. ‏ این نمونه، ‏گوشه ای از آن حماسه و کار بزرگ شما ایثارگران گروه های پزشکی است.

صفوی ادامه داد: تصور کنید در این عملیات ها روزی چند هزار مجروح بیاید، برخی از پزشکان، در بیمارستان ها 48 ساعت و یا بیشتر از اطاق عمل بیرون نمی آمدند. آمریکایی ها در ویتنام از زمانی که سربازانشان مجروح می شدند تا زمانی که به بیمارستان، منتقل می شدند‏، بیش از دو ‏ساعت طول می کشید. شما این زمان را به یک و نیم و حداکثر تا دو ساعت کاهش دادید. من عزیز جراحی را در فاو ‏دیدم که 72 ساعت روی پا عمل ‏جراحی می کرد.‏

وی افزود: مجوعه حماسه علوم پزشکی در دفاع مقدس، یک ویژگی منحصر بفرد داشت که در تاریخ ایران و تاریخ جنگ های گذشته بی نظیر است.

دستیار و مشاور عالی فرماندهی معظم کل قوا در بخش دیگری از سخنان خود گفت: هنر ما و شما این است که حماسه دفاع مقدس ملت ایران را نهادینه کنیم. حماسه شما عزیزان یک حماسه ماندگار است من از شما می خواهم که خاطرات دفاع مقدستان را بنویسید ‏و اگر فرصت نوشتن ندارید ‏ضبط کنید شاید فرزندان شما آنها را پیاده کنند. ‏

صفوی افزود: کشور ما و همه کشورهایی که انقلابی هستند و نظام های ایدئولوژیک دارند، همواره در معرض خطر هستند، ما بر حوادث آینده مدیریت نداریم، بایستی جامعه علوم پزشکی، برای حوادث غیر مترقبه و بحران ها و نا امنی های طبیعی و برای این حوادث که ممکن است فاجعه آمیز باشند خود را آماده کنند.

۱۳۹۱/۹/۱۱

اخبار مرتبط
نظرات کاربران
نام :
پست الکترونیک:
نظر شما:
کد امنیتی:
 

آخرین اخبار...