نسخه چاپی

چرا پایگاه نظامی "ماناس" در قرقیزستان برای آمریكا مهم است؟

پایگاه نظامی "ماناس" در قرقیزستان از حیث نزدیكی به ایران برای آمریكا از اهمیت بسیار زیادی برخوردار است، این موضوع موجب شده برخی مدعی شوند، احتمالا آمریكا حمله نظامی خود به ایران را از این پایگاه آغاز كند حمله ای كه ایران تأكید كرده به این حمله پاسخی درخور خواهد داد.

به گزارش گروه بين الملل مشرق،‌ پيش از اين جمهوري‌هاي استقلال يافته در اتحاد شوروي سابق، به اين دليل تأسيس شدند تا آمريکا از آنها به عنوان ترانزيتي براي حمايت مالي از نيروهايش در افغانستان استفاده مي‌کرد.

اما هم اکنون آمريکا ادعا مي‌کند که از اين پايگاه‌ها براي حمله به ايران استفاده خواهد کرد و در اين ميان پايگاه "ماناس" در قرقيزستان از اهميت ويژه‌اي برخوردار است، از اين جهت که اين پايگاه‌ها به ايران نزديک هستند، اگرچه ايران اعلام کرده که در صورت مورد تعرض و حمله نظامي قرار گرفتن کشورش به شدت به آن پاسخ کوبنده خواهد داد. اين نکته‌اي است که "الکساندر لوکاشنکف" سخنگوي وزارت خارجه روسيه نيز در سخناني به آن اشاره کرد.

اما پايگاه هوايي نظامي آمريکايي ماناس در فردگاه ماناس در بيشکک، پايتخت قرقيزستان در دسامبر 2001 ميلادي احداث شد و يکي از 6 پايگاه نظامي مهم آمريکا در جهان به شمار مي‌آيد و واشنگتن ساليانه يک ميليون دلار به دولت قرقيزستان بابت حضور 1200 نظامي آمريکايي در اين پايگاه پرداخت مي‌کند که اکثر آنها را نظاميان نيروي هوايي اين کشور تشکيل مي‌دهد و تنها 90 دقيقه زمان لازم است تا جنگنده‌هاي آمريکايي از اين پايگاه به هوا برخاسته و خود را به افغانستان برسانند.

در سال 2009 ميلادي، "کرمان بک باقي‌اف"، رئيس جمهور قرقيزستان اعلام کرد که درصدد بستن اين پايگاه و تعطيلي آن است،‌ اما کاخ سفيد با پرداخت حق ترانزيت بيشتر و تغيير نام پايگاه به هر طريق ممکن آن را حفظ کرد.

در حالي که اين موضوع به شدت با اعتراض مردم قرقيزستان مواجه شد و هزاران قرقيزي با برگزاري تظاهراتي مقابل سفارت آمريکا در اين کشور خواستار تعطيلي اين پايگاه نظامي شدند.

اما نه آمريکا به دليل موقعيت راهبردي اين پايگاه و نه قرقيزستان به دليل تبديل شدن اين پايگاه به منبع درآمدي براي اين کشور حاضر نيستند؛ اين پايگاه را تعطيل کنند و هم اکنون برخي رسانه‌هاي مدعي شده‌اند که آسياي مرکزي ممکن است مجري سناريوي آمريکايي جنگ عليه ايران باشد.

۱۳۹۰/۱۲/۱۹

اخبار مرتبط
نظرات کاربران
نام :
پست الکترونیک:
نظر شما:
کد امنیتی:
 

آخرین اخبار...