نسخه چاپی

پیغام‌جالب دولت آمریكابه سنادرباره تحریم ها

كاخ سفید مخالف تحریم های جدید مصوب سنای آمریكاست. سنای آمریكا در مصوبه ای كه با رای همه اعضا به تصویب رسید خواستار اعمال تحریم های جدید برای بانك ها و شركت هایی شده كه در زمینه های كشتیرانی و كشتی سازی ، بنادر، انرژی و تجارت طلا با ایران همكاری می كنند.

به گزارش نما، کیهان نوشت: تامي ويتور سخنگوي كاخ سفيد در توضيح علت اعلام مخالفت دولت با اين مصوبه گفت: كاخ سفيد با ارسال نامه اي به سران دموكرات ها در سنا تصريح كرده بود كه اعمال تحريم هاي جديد ضرورت ندارد چرا كه اين تحريم ها در تناقض با اعمال تحريم عليه ايران است و مي تواند در راه اعمال تحريم هاي قبلي باعث اختلال شود.


وي گفت؛ به نظر كاخ سفيد اين تحريم ها در برهه فعلي كارآمد نيست. همچنين با توجه به تلاش ها براي اعمال مؤثر تحريم هاي كنوني، تصويب تحريم هاي مضاعف مي تواند روند موجود را تهديد كند.


ويتور گفت: ما در مورد برخي از فرمول بندي هايي كه اكنون در متن بسته تحريم ها قرار دارد نگران هستيم و مي خواهيم با اعضاي كنگره مشورت كنيم تا اقدامات مورد نظر سنا روند جاري را منحرف نكند. يكي از نگراني هاي عمده اين است كه كنگره مشوق معافيت از تحريم ها را به ميزان كافي براي دولت در نظر نگرفته است. اين در حالي است كه دولت مي توانست از طريق معافيت از تحريم ها متحدان خود را براي همسويي با اين روند ترغيب كرده و در مقابل برخي همكاري ها آنها را از تحريم هاي اعمالي عليه ايران معاف كند.


سخنگوي كاخ سفيد معتقد است: تحريم ها عليه اشخاص حقيقي و حقوقي ايراني تنها در شرايطي اعمال مي شود كه آنها به حضور در برنامه هاي هسته اي و موشكي جمهوري اسلامي متهم باشند. اما متن تحريم هاي مصوب سنا مي گويد حتي در صورتي كه اشخاص حقيقي و حقوقي به طور مستقيم در برنامه هاي هسته اي و موشكي حضور نداشته باشند نيز امكان تحريم آنها وجود دارد. از سوي ديگر دولت نمي خواهد بخشي از تحريم هاي جديد را اجرا كند كه به موجب آن بايد در مورد هزاران كشتي كه در بنادر ايراني پهلو مي گيرند و ده ها هواپيماي ايراني كه در فرودگاه هاي جهان به زمين مي نشينند به كنگره گزارش دهد. چرا كه اين روند زمان زيادي را از جامعه اطلاعاتي و مقامات ناظر اعمال تحريم ها عليه ايران تلف مي كند.


در همين حال رويترز گزارش داد خريداران آسيايي نفت ايران براي سومين بار از تحريم هاي نفتي موجود عليه ايران معاف مي شوند.


مقام هاي دولتي هند، كره جنوبي و چين، مي گويند انتظار دارند كه معافيت شان از مجازات هاي ناشي از تجارت نفتي با ايران، براي شش ماه ديگر تمديد شود.


يك منبع آگاه در وزارت اقتصاد كره جنوبي به رويترز گفته است با توجه به اين كه موعد آغاز معافيت هاي جديد 18آذر ماه است، تصميم گيري و اعلام نهايي آمريكا حوالي 17 آذر ماه صورت خواهد گرفت.


سخنگوي كاخ سفيد بدون اظهار نظر در اين خصوص تنها گفته است كه تصميم گيري در مورد تمديد معافيت برخي كشورها از تحريم هاي نفتي ايران طي روزهاي آينده صورت خواهد گرفت.

۱۳۹۱/۹/۱۲

اخبار مرتبط
نظرات کاربران
نام :
پست الکترونیک:
نظر شما:
کد امنیتی:
 

آخرین اخبار...