نسخه چاپی

حنیف غفاری در گفتگو با نما:

بازگشت بایدن به برجام صوری است/ بایدن هم مثل ترامپ ضد ایران است اما با شیوه عمل او مخالفت دارد

عکس خبري -بازگشت بايدن برجام صوري است/ بايدن هم مثل ترامپ ضد ايران است اما با شيوه عمل او مخالفت دارد

كارشناس سیاست خارجی گفت: بایدن صوری به برجام برگردد، اما از ظرفیت‌های برجام علیه ایران استفاده كند،

حنیف غفاری کارشناس سیاست خارجی پیرامون بحث اخیر جو بایدن در باره افزایش فشار به ایران و صحبت قبلی وی مبنی بر بازگشت به برجام و هدف او از این‌گونه اظهارات به خبرنگار نما گفت: بایدن استراتژی فشار هوشمند را در پیش خواهد گرفت. دموکرات‌ها و بایدن و جمهوری‌خواهان و ترامپ می‌خواهند فشار علیه ایران را حفظ کنند و تهدیدها و تحریم‌ها علیه ایران باقی بماند.
وی افزود: این دو حزب اصلی ایالات متحده در مسیر پیشبرد استراتژی‌هایشان علیه ایران و ابزارها و تاکتیک‌ها با هم اختلاف نظر دارند. ممکن است بایدن صوری به برجام برگردد، اما از ظرفیت‌های برجام علیه ایران استفاده کند، مثلاً به عنوان عضوی از برجام حق استفاده از مکانیسم ماشه را خواهد داشت.
این کارشناس سیاست خارجی در ادامه مطرح کرد: ممکن است بایدن در قالب بازگشت به برجام سعی می‌کند به صورت ظاهری اعلام کند به توافق هسته‌ای برگشتیم، اما در عمل تعلیق تحریم‌های ایران را به گسترش تعهدات ایران در برجام منوط کند، از جمله این تعهدات دائمی شدن محدودیت‌های هسته‌ای ایران است که طبق برجام تا سال 2025 ادامه دارد. دموکرات‌ها و جمهوریخواهان خواستار دائمی شدن این محدودیت‌ها هستند.
وی اشاره کرد: اعمال محدودیت در توان موشکی در بحث تعداد و برد موشک‌ها و آزمایش‌های موشک‌های بالستیک در ایران از مواردی است که ممکن است در گام‌های بعدی به تعهدات ایران در برجام اضافه شود. اعمال محدودیت‌های منطقه‌ای، خصوصاً محدودیت در مراوده و ارتباط ایران با گروه‌های مقاومت منطقه، به‌ویژه چهار گروه حماس، حزب‌الله، انصارالله و حشدالشعبی از دیگر تعهدات احتمالی است.
غفاری پیرامون خواسته چهارم امریکا در صورت بازگشت به برجام گفت: این خواسته دسترسی مطلق آژانس به اماکن نظامی ایران به بهانه بازرسی است که زمینه را برای جاسوسی از فعالیت‌های امنیتی و نظامی ایران که فعالیت‌های محرمانه کشورمان هست فراهم می‌کند.
وی تصریح کرد: دموکرات‌ها همان اهداف جمهوریخواهان را در نظر دارند، اما از نظر شیوه تحقق این اهداف با جمهوریخواهان متفاوتند و حتی شاید ظاهراً تغییراتی در رفتارشان بدهند.
این کارشناس سیاست خارجی اظهار کرد: نباید فراموش کنیم وقتی دولت اوباما برجام را پذیرفت خیلی‌ها تصور می‌کردند صدها بانک اروپایی و آسیایی و هزاران شرکت و مؤسسه اعتباری بعد از انعقاد برجام به ایران خواهند آمد و با ایران همکاری خواهند کرد، اما دولت اوباما که دموکرات بود از طریق وزارتخانه‌های خارجه و خزانه‌داری به این شرکت‌ها اعلام کرد الان شما می‌توانید با ایران مراوده کنید، اما باید مراقب آثار و تبعات این مراوده باشید. بخش دوم این اظهار باعث شد عملاً تعداد انگشت‌شماری از شرکت‌ها وارد مراوده با ایران شوند.
وی در ادامه افزود: بایدن هم قطعاً همین فرمول را پیاده خواهد کرد. اگر بایدن ظاهراً به برجام برگردد در عمل تحریم‌ها را علیه ایران تعلیق نخواهد کرد. او تعلیق تحریم‌ها را در گرو اعمال فشارهای بیشتر و پیچیده‌تر علیه ایران و پذیرش تعهدات جدید از سوی کشورمان می‌داند. پس بازی بایدن و دموکرات‌ها بسیار پیچیده و چند لایه‌تر و مبهم‌تر خواهد بود

۱۳۹۹/۶/۳۰

اخبار مرتبط
نظرات کاربران
نام :
پست الکترونیک:
نظر شما:
کد امنیتی:
 

آخرین اخبار...