نسخه چاپی

«سینمای ایران» زیر ذره بین تلویزیون

عکس خبري -«سينماي ايران» زير ذره بين تلويزيون

مجموعه مستندی با موضوع سینمای ایران و شناخت مولفه های آن، در كانال آذری شبكه سحر تولید می شود.

به گزارش نما، ​ تهیه کننده و کارگردان این مجموعه مستند با عنوان « سینمای ایران » (ایران کینوسی) سونیا فتحی است که در ۲۶ قسمت می شود.

سونیا فتحی، تهیه کننده این مستند با بیان این نکته که پس از انقلاب و با تدوین ضوابط فیلمسازی شاهد تکامل کیفی و به نوعی پوست اندازی در سینمای ایران هستیم و فیلمسازانی همچون عباس کیارستمی ، بهرام بیضایی، مسعود کیمیایی و داریوش مهرجویی توانسته اند تاثیرات بسیار مثبتی بر روند فیلمسازی کشور داشته باشند، افزود: در کنار این نام های بزرگ سینما، فیلمسازان جوانی همچون ابراهیم حاتمی کیا، مجید مجیدی و ابوالفضل جلیلی و ... نیز ادامه دهنده راه باشکوه سینمای پس از انقلاب هستند.


تهیه کننده «سینمای ایران» ادامه داد: شاخص های فیلمسازی پس از انقلاب نیز دچار تغییرات گسترده ای شد و اگر بخواهیم گریزی به محصولات فرهنگی هنر هفتم در قبل از بهمن ۱۳۵۷ داشته باشیم، تفاوت این شاخص ها به عینه مشخص می شود.


وی اضافه کرد: با توجه به تغییر شاخص هایی همچون نقش زن در سینمای ایران پس از انقلاب، تغییر الگوی مصرف در خانواده، استفاده از مضمون های اجتماعی نو و جدید، حضور پررنگ مولفه های دینی در ساخت آثار مختلف و... ، در چهار دهه سپری شده از انقلاب شاهد حضور آثاری قوی در سینمای کشورمان بوده ایم که در مجموعه مستند «سینمای ایران» به آنها پرداخته می شود.

فتحی همچنین توضیح داد: بر همین اساس شاهد برپایی جشنواره های فرهنگی و هنری به صورت سالانه در کشورمان و پس از آن ساخت و حضور آثار ارزشمند بسیاری از کشورمان در جشنواره ها و رویدادهای جهانی و منطقه ای بودیم که تمام این اتفاقات در قالب این مستند ۲۶ قسمتی برای مخاطب آذری زبان بازگو می شود.

کارگردان این مستند از آثاری همچون: مادر، سارا، خانه دوست کجاست؟، هنرپیشه، طعم گیلاس، جدایی نادر از سیمین، دلشدگان، حضرت مریم، محمدرسول الله (ص)، می خواهد زنده بمانم، ملک سلیمان، شوکران، عروس، اجاره نشین ها، کلاه قرمزی و پسرخاله، رنگ خدا، آژانس شیشه ای، گاو، مهمان مامان، خیلی دور خیلی نزدیک، ابد و یک روز، قدمگاه و ... به عنوان آثاری برتر از کارگردانان بزرگ ایرانی نام برد که در این مجموعه مستند معرفی خواهند شد.

او از غلامرضا صیامی زاده به عنوان نویسنده و محقق این مستند نام برد که در کنار آن به اجرای این مستند هم کمک خواهد کرد.

کارگردان مستند «ایران کینوسی» با بیان این که هم اکنون کارهای مطالعاتی و تحقیقی مستند در حال انجام است و شروع ضبط این برنامه چند روز آینده بوده و پخش برنامه به صورت هفتگی است، ادامه داد: بخش ها و آیتم های مختلفی که در هر قسمت از این مستند شاهد آن خواهیم بود عبارتند از: معرفی کارگردان و آثار مهم، معرفی فیلم و عوامل ساخت، پخش قسمت هایی از فیلم و بیان موضوع و در انتها بررسی و تحلیل کارشناسی در برنامه.

فتحی در پایان بیان کرد: در صورت فراهم شدن شرایط در نیمه پاییز شاهد پخش مستند «سینمای ایران» (ایران کینوسی) از آنتن کانال آذری شبکه سحر خواهیم بود و در صورت رضایت و استقبال مخاطبان و بینندگان آذری زبان امکان ساخت فصل دوم آن نیز فراهم است.


۱۳۹۹/۶/۳۰

اخبار مرتبط
نظرات کاربران
نام :
پست الکترونیک:
نظر شما:
کد امنیتی:
 

آخرین اخبار...