نسخه چاپی

مخالفت مجلس با تغییر"كارت ملی"به"كد ملی"

نمایندگان مجلس با پیشنهاد رفع ابهام تغییر «كارت ملی» به «كد ملی» در طرح اصلاح قانون انتخابات ریاست جمهوری مخالفت كردند.

به گزارش نما به نقل از فارس، نمایندگان مجلس شورای اسلامی در جلسه علنی صبح امروز (یکشنبه) و در ادامه رسیدگی به جزئیات طرح اصلاح قانون انتخابات ریاست جمهوری، ماده 2 این طرح را مورد بحث و بررسی قرار دادند.

در جریان بررسی این ماده، حجت‌الاسلام غلامرضا مصباحی مقدم نماینده مردم تهران یک پیشنهاد رفع ابهام را در این ماده مطرح کرد، اما به تصویب مجلس نرسید.

در ماده 2 این طرح آمده است که در ماده 19 قانون انتخابات ریاست جمهوری بعد از کلمه «شناسنامه» عبارت «و کارت ملی» اضافه می‌شود؛ بر این اساس و در صورت تصویب نهایی، در هر مرحله انتخاباتی هر شخص واجد شرایط می‌تواند فقط یک بار با ارائه شناسنامه و کارت ملی خود رأی دهد.

غلامرضا مصباحی مقدم پیشنهاد رفع ابهام تغییر کارت ملی به کد ملی را مطرح کرد که وکلای ملت با 25 رای موافق، 63 رای مخالف و 24 رای ممتنع از 238 نماینده حاضر در جلسه، با این رفع ابهام مخالفت کردند.

علی لاریجانی رئیس مجلس پس از توضیحات مصباحی مقدم، گفت: یک ابهامی را آقای مصباحی مقدم مطرح کرده که مقصود از کارت ملی، کد ملی بوده است و کمیسیون شوراها نیز می‌گوید مقصودش کد ملی بوده است.

وی افزود: در شناسنامه‌های جدید از آنجایی که کد ملی افراد ثبت می‌شود، لذا مشکلی نداریم که به جای کارت ملی، کد ملی در این ماده از قانون انتخابات ریاست جمهوری اضافه شود.

در ادامه این جلسه، سید صولت مرتضوی معاون سیاسی وزیر کشور در سخنانی به عنوان نماینده دولت، گفت: استفاده از کد ملی صرفا برای معرفی هویت فرد نیست.

وی افزود: انتخابات ما نیمه رایانه‌ای برگزار می‌شود و اگر کارت ملی افراد باشد، مشخصات داوطلب در صفحه مانیتور ثبت می‌شود و زحمت برای کاربران کاهش می‌یابد.

معاون سیاسی وزیر کشور همچنین یادآور شد: از طرف دیگر برخی افراد کارت ملی دریافت نکردند که این یک نقیصه است، اما در شناسنامه‌های جدید، کد ملی افراد ثبت شده است.

پیش از پیشنهاد رفع ابهام مصباحی مقدم، پیشنهاد حذف کل ماده 2 طرح مذکور مطرح شد که با مخالفت وکلای ملت مواجه شد.

ادامه بررسی ماده 2 طرح اصلاح قانون انتخابات ریاست جمهوری به بعد از قرائت نطق‌های صحن علنی، موکول شد.

۱۳۹۱/۹/۱۲

اخبار مرتبط
نظرات کاربران
نام :
پست الکترونیک:
نظر شما:
کد امنیتی:
 

آخرین اخبار...