نسخه چاپی

واكسن رایگان آنفلوآنزا برای مراكز نگهداری از سالمندان و معلولان

عکس خبري -واکسن رايگان آنفلوآنزا براي مراکز نگهداري از سالمندان و معلولان

رییس اداره سلامت سالمندان وزارت بهداشت وضعیت بروز كرونا در سالمندان و میانسالان را تشریح كرد و از ارایه رایگان واكسن آنفلوآنزا برای مراكز نگهداری از سالمندان و معلولان خبر داد.

به گزارش نما ،دکتر محسن شتی در نشست خبری که به مناسبت روز جهانی آلزایمر به صورت ویدیوکنفرانسی و در استودیو سلامت وزارت بهداشت برگزار شد، گفت: با توجه به نزدیکی به هفته سالمند امیدوار هستیم بتوانیم خدمات درستی به افراد ارائه دهیم.

وی درباره ابتلای افراد دچار آلزایمر به کووید۱۹، اظهار کرد: مطالعاتی صورت گرفته است که نشان می‌دهد با توجه به اینکه افراد دچار آلزایمر و دمانس مشکلات شناختی دارند و شاید درک درستی از شرایط محیطی و خودشان نداشته باشند، بیماری کرونا نیز در آنها دیرتر تشخیص داده می‌شود. این تشخیص دیرهنگام سبب می‌شود افراد طیف مبتلا به آلزایمر که به کووید ۱۹ دچار می‌شوند حالت خطرناک‌تری را تجربه کنند.

وی افزود: از آنجایی که مبتلایان آلزایمر احتمالا بیماری‌های زمینه‌ای دیگر نیز دارند، خانواده و مراقبین باید بیش از قبل از آنها مراقبت کنند. بیماری دمانس عمدتا در گروه‌های سالمندی دیده می‌شود، اما زمینه‌ آن پیش از سن سالمندی چیده می‌شود. نوع سبک زندگی در عدم بروز اختلال دمانس بسیار موثر است، زیرا ۲ تا ۱۰ درصد از اختلالات دمانس پیش از سن ۶۵ سال رخ می‌دهد که با مراقبت ها و تغییر نوع زندگی می‌توان آن را به تعویق انداخت.

وی در پاسخ به سوال ایسنا، درباره شرایط ابتلا به دمانس در میانسالان و نحوه نگهداری از سالمندان ساکن در مراکز مراقبتی در بحران کرونا، تصریح کرد: مانند سایر نقاط دنیا ابتلا به کرونا در میان سالمندان و میانسالان در ایران هم بیشتر بوده است، سالمندان به دلیل سن بالا و بیماری‌های زمینه‌ای در معرض خطر بیشتری برای ابتلا به کووید۱۹ هستند. البته سالمندان گروهی بودند که بهتر از بقیه نکات بهداشتی را رعایت کردند، حتی تا بیش از ۶۰ درصد سالمندان در چند ماه اول شیوع کرونا از خانه خارج نشدند.

شتی ادامه داد: طی چندماه گذشته ۳ مرحله غربالگری کرونای تلفنی برای حدود ۷ میلیون سالمند صورت گرفته است. برای مراکز نگهداری سالمندان از ابتدای شیوع کرونا با هماهنگی بهزیستی و وزا ت بهداشت دستورالعمل‌های لازم نوشته شد و توسط همکاران ما اجرایی شدند. با توجه به اینکه در این زمینه زیرساخت‌هایمان شاید از سایر کشورها کمتر باشد، اما در این ایام شاهد مرگ و میر بالای سالمندان در مراکز نگهداری نبودیم و وضع بهتری داشتیم. در بسیاری از کشورها مراکز مراقبتی را خالی کردند، اما در ایران مراکز ما دایر بود. در حل حاضر آمار روزانه ابتلا و مرگ و میر ناشی از کرونا در سالمندان در سامانه‌های ما و سازمان بهزیستی قید می‌شود و در صورتی که در جایی آمار افزایشی باشد فورا رسیدگی‌های لازم انجام خواهد شد.

وی افزود: درمورد واکسن آنفلوآنزا نیز بر اساس اعلام کمیته کشوری آنفلوآنزا قرار است در تمامی مراکز نگهداری چه سالمندان و چه معلولین و... واکسن به شکل رایگان هم به کارکنان و هم به ساکنین مرکز تزریق شود.

ایسنا

۱۳۹۹/۷/۱

اخبار مرتبط
نظرات کاربران
نام :
پست الکترونیک:
نظر شما:
کد امنیتی:
 

آخرین اخبار...