نسخه چاپی

ارز و طلا باز هم گران شدند/ دلار ۲۷ هزار و ۸۰۰ تومان شد

عکس خبري -ارز و طلا باز هم گران شدند/ دلار ?? هزار و ??? تومان شد

قیمت ارز كه طی دو سه روز گذشته با ثبات نسبی قیمت همراه بود امروز گران تر شد تا جایی دلار برای رفتن به كانال ۲۸ هزار تومان خیز بر داشته است.

به گزارش نما ،رشد قیمت ها در بازار ارز و سکه از ماه گذشته با شیب بالایی در حرکت است، رشدی که حتی با ورود بانک مرکزی و عرضه ارز به بازار برای تعادل قیمت ها نتوانسته مانع از افزایش نرخ این کالاها در بازار شود.
بازاری که اکنون جولانگان سرمایه گذاران متضرر و نابلد بورسی شده است. کارشناسان می گویند؛ این روزها بازارهای سرمایه گذاری همه در رکود بوده و سرمایه گذاران از ترس افت ارزش دارایی هایشان به دلیل عدم اطمینان به بازار سرمایه و خودرو که تا ماههای گذشته درخشش قابل توجهی داشتند، اکنون به بازار ارز و سکه کوچ کرده و این بازار را به عنوان بازاری سود آور انتخاب کرده اند.

ارزش پول ملی همچنان در مسیر نزول
در حقیقت بازاری که اگر به درستی مدیریت نشود همه بازارها را تحت تاثیر قرار می دهد و اقتصاد خانوارها را با مشکل جدی مواجه می کند چرا که با افزایش نرخ ارز قیمت همه کالاها و خدمات نیز به تبع رشد قیمت این کالا در بازار افزایش می یابد و ارزش پولی بی ارزش تر می شود.
هر چند برخی ها رشد تقاضا برای خرید ارز و سکه را از ابتدای هفه جاری ناشی از تاثیر گذاری برخی مسائل سیاسی چون اجرای مکانیزم ماشه توسط دولت امریکا دانسته، اما این موضوع به دلیل عدم همراهی سازمان ملل با ترامپ در اجرای تحریم ها علیه ایران و ناکام ماندن ترامپ در این سیاست، قیمت ها در بازار ارز و سکه باید کاهشی می شد، اما معلوم نیست چرا نرخ این کالاهای تاثیر گذار در بازارهمچنان افزایشی است.

ارز، بازاری که جایگزین بازار سرمایه می شود!
البته تشکل صف فروش و ریزش شاخص ها در بازار سرمایه در کنار بلاتکلیفی قیمت خودرو و نیز رشدی بالای قیمتی که مسکن تجربه کرده است، اکنون انگیزه لازم برای سرمایه گذاران در ورود به چنین بازارهایی نگذاشته است. از طرفی با توجه به ناکارآمدی دولت بخصوص بانک مرکزی در ساماندهی قیمت بازارز ارز و تعدیل قیمت ها در این بازار سرمایه گذاران به این بازار حمله ور شده اند تا جایی که قیمت ۲۷ هزار ۸۰۰ تومانی دلار امروز به نسبت روز گذشته ۶۵۰ تومان افزایش و یورو نیز ۳۲ هزار و ۲۰۰ تومان شده است.
با افزایش قیمت دلار در چند روز گذشته و هم زمان با ورود این کالا به کانال ۲۷ هزار تومان، بانک مرکزی اقدامات خود را در قالب مدیریت عرضه و تقاضا با هدف جلوگیری از رشد بی منطق قیمت ارز در بازار به کار گرفت اما گویا این اقدام نیز نتوانسته است به خوبی کارساز واقع شود. بانک مرکزی البته علاوه بر عرضه ارز در سامانه نیما و برداشتن سقف فروش این کالا در این سامانه، همچنین با از سرگیری فروش ارز سهمیه‌ای و کاهش اختلاف دلار در بازار رسمی و آزاد و البته آزاد کردن فروش ارز پتروشیمی ها در صرافی های مجاز مقدمات کاهش نوسانات قیمتی را در بازار ارز فراهم کرده است. هم اکنون قیمت فروش دلار در صرافی ها با افزایش ۳۰۰ تومانی نسبت به قیمت های پایانی دیروز ۲۷ هزار و ۵۰۰ تومان و قیمت خرید دلار نیز ۲۷ هزار و ۴۰۰ تومان شده است.

گرانی طلا در بازار
علاوه بر این قیمت فروش یورو نیز با افزایش نسبت به قیمت های پایانی دیروز معادل ۳۲ هزار و ۱۰۰ تومان و قیمت خرید یورو ۳۲ هزار تومان تعیین شده است. افزایش نرخ ارز امروز در حالی در بازار اتفاق افتاد که قیمت طلا نیز به تبع قیمت این کالا اندکی افزایش یافت. طوری که هم‌اکنون در بازار آزاد قیمت هر گرم طلای ۱۸عیار یک‌میلیون و ۲۴۰ هزار تومان است اما بهای آن در روز گذشته ۱ میلیون ۲۳۲ هزار تومان بود. قیمت سکه تمام‌ بهارآزادی طرح جدید نیز امروز ۱۳میلیون و ۳۰۰ هزار تومان و قیمت سکه طرح قدیم ۱۲ میلیون و ۵۰۰ هزار تومان است. علاوه بر این قیمت نیم‌سکه بهار آزادی ۶ میلیون و ۹۵۰ هزار تومان، ربع‌سکه بهار آزادی ۴ میلیون تومان و سکه گرمی ۲ میلیون و ۱۰۰ هزار تومان تعیین شده است و به فروش می‌رسد. قیمت طلای ۲۴ عیار در هر گرم نیز یک ‌میلیون و ۶۵۳ هزار تومان و هر مثقال طلا ۵ میلیون و ۳۷۴ هزار تومان ارزش‌گذاری شده است.

بازار پرریسکی که سرمایه گذاران باید مواظب باشند
کارشناسان معتقدند رشد قیمت ها در بازار ارز و سکه ناشی از رشد میزان تقاضا و ورود نقدینگی به این بازار است. خیلی از خبرگان اقتصادی و بازار تاکید می کنند؛ هر چند قیمت ها در بازار ارز و سکه در این چند روز صعودی شده است اما با توجه به ریسک پذیر بودن این بازار، خیلی نباید به چنین بازاری که دولت به راحتی می تواند با سیاست گذاری و تصمیمات آنی قیمت ها را تغییر دهد مطمئن شد و دل خوش کرد.
مسعود دانشمند کارشناس اقتصادی و فعال بازار در گفتگو با «بازار» می گوید؛ قیمت کالاها در بازار همیشه از طریق عرضه و تقاضا تعیین می شود اما زمانی که سیل نقدینگی به یک بازار سرازیر شود بازار باید مدیریت شود تا قیمت ها بی حساب و کتاب و غیر منطقی رشد نکند.

سیاست های مداخله گرانه تاثیر گذار نیست
این کارشناس اقتصادی با بیان اینکه جلوگیری از رشد قیمت ها در همه بازارها با سیاست های مداخله ای دولت خیلی نمی تواند کار ساز واقع شود، اظهارداشت: زمانی که زمینه برای سرمایه گذاری در بخش های مختلف اقتصادی بخصوص تولید فراهم شود و نقدینگی جذب این بازارها شود، تبعات مثبتی چون رشد اقتصادی کشور، اشتغالزایی و تحرک اقتصاد را در پی دارد که این موضوع باعث خواهد شد تا نقدینگی فراوان سیل آسا با هدف سفته بازی و سوداگری به سراغ بازارهای چون سکه و ارز سرازیر نشود.
دانشمند اضافه کرد: افزایش قیمت ارز تاثیر منفی بالایی بر رشد قیمت ها در بازار دارد و معیشت مردم را درگیر می کند حال با توجه به محدودیت های ارزی در کشور بنابراین دولت باید از گذشته به فکر این روز می بود و زمینه جذب نقدینگی در بخش تولید را ایجاد می کرد.
بازار

۱۳۹۹/۷/۲

نظرات کاربران
نام :
پست الکترونیک:
نظر شما:
کد امنیتی:
 

آخرین اخبار...