نسخه چاپی

معاوضه بخشی از منطقه حفاظت شده جاجرود با اراضی پاچالك

مدیركل حفاظت محیط زیست استان تهران از معاوضه هفت هزار هكتار از اراضی منطقه حفاظت شده جاجرود با عرصه ای به مساحت 11 هزار و 762 به نام منطقه پاچالك خبر داد. این اولین واكنش رسمی این مقام مسئول درباره تصرف منطقه حفاظت شده جاجرود به بهانه ساخت شهر جدید پردیس است.

به گزارش خبرگزاری مهر، رسول علی اشرفی پور مدیرکل حفاظت محیط زیست استان تهران گفت: واگذاری حدود هفت هزار هکتار از اراضی حفاظت شده جاجرود به شهر پردیس در سال 76 انجام شده که البته قرار است در ضلع جنوب شرقی منطقه حفاظت شده جاجرود عرصه‌ای به مساحت ۱۱ هزار و 762 هکتار به نام منطقه "پاچالَک" که منطقه حفاظت شده نبوده است با منطقه مذکور معاوضه شود.

اشرفی‌پور با بیان این مطلب اظهار داشت: در ارتباط با اراضی شهر جدید پردیس و تداخل آن با منطقه حفاظت شده جاجرود، این موضوع بیش از یک دهه دارای سابقه است به طوریکه در دهه ۷۰ ابتدا طرح جامع شهر جدید پردیس در شورای عالی شهرسازی و معماری تصویب شد.

وی ادامه داد: بنابراین به دلیل تداخل قسمت قابل ملاحظه‌ای از اراضی مناطق حفاظت شده جاجرود با محل اجرای فازهای پروژه‌ شهر جدید پردیس در تاریخ ۱۲ مرداد 76 جلسه مشترکی بین وزیر وقت مسکن و شهرسازی و رئیس وقت سازمان حفاظت محیط زیست تشکیل شد.

اشرفی‌پور افزود: در این جلسه صورت جلسه می‌شود که خارج از پارک ملی خُجیر مناطق تعیین حدود شود و سازمان محیط‌ زیست موافقت خود را با واگذاری قسمت‌هایی از اراضی منطقه حفاظت شده جاجرود که با اجرای پروژه جدید شهر جدید پردیس مطابقت داشت به وزارت مسکن اعلام کرد.

مدیرکل محیط زیست استان تهران بیان کرد: متعاقب آن براساس بازدیدی که بین نمایندگان ۲ دستگاه در تاریخ ۱۳ مرداد 76 صورت گرفت حدود اربعه اراضی منطقه حفاظت شده جاجرود برای اجرای طرح شهر جدید پردیس که می‌توانست بلامانع باشد، مشخص شد.

وی تأکید کرد: بر این اساس از حدود 75 هزار و 790 هکتار منطقه حفاظت شده جاجرود 6 هزار و 729 هکتار آن متعاقب این صورت جلسات در داخل محدوده و حریم قانونی شهر جدید پردیس قرار گرفته است و با این محدوده موافقت شد.

اشرفی‌پور تصریح کرد: متأسفانه این صورت جلسات فرآیند قانونی خود را در زمان خود طی نکرد و به عبارتی آن تفاهم‌نامه انجام شده بین سازمان حفاظت محیط زیست و وزارت مسکن باید در شورای عالی محیط زیست کشور تعیین تکلیف می‌شد که این اقدام صورت نگرفت.

وی گفت: از سوی دیگر معمولاً وقتی اجرای یک پروژه عمرانی ضرورت پیدا کند و به نوعی با اراضی مناطق تحت مدیریت سازمان حفاظت محیط زیست تداخل داشته باشد، قاعدتاً معوض این اراضی برای الحاق به منطقه باید مشخص شود که این اقدام نیز صورت نگرفت.

مدیرکل محیط زیست استان تهران افزود: از سوی دیگر در سال 1383 بابت حل موضوع تعاونی جهاد کشاورزی معروف به "شهرک زیتون" در سرخه حصار بدون اینکه اقدامی در خصوص معوض زمین‌های واگذار شده به شهر جدید پردیس صورت گیرد، دوباره موافقت می‌شود که 600 هکتار دیگر از زمین‌ها دور حریم شهر پردیس که قسمت‌های قابل توجهی از این 600 هکتار جزء منطقه حفاظت شده جاجرود است و البته بر اساس همان صورت جلسات قبلی به شهر جدید پردیس واگذار شده بود، برای انتقال شرکت تعاونی جهاد کشاورزی به آن نقطه جزء محدوده شهر جدید پردیس واقع شود که این کار تا به حال صورت نگرفته است.واگذاری 700 هکتار از اراضی حفاظت شده جاجرود به شهر پردیس در سال 76 انجام شد

اشرفی‌پور عنوان کرد: در خصوص این اراضی 700 هکتاری که اخیراً در مورد آن خبرهایی منتشر شده است این اراضی جزء محدوده قانونی شهر پردیس و جزء همان اراضی ۶ هزار و 729 هکتاری است که در سال 1376 از منطقه حفاظت شده جاجرود به شهر پردیس واگذار شده است و جزء طرح جامع محدوده شهر پردیس است.

وی ادامه داد: البته براساس بررسی‌های انجام شده کاربری تعریف شده قبلی این زمین تفرّجی است اما ما می‌دانیم که این از اختیارات قانونی مدیریت شهری است که براساس بررسی‌های کارشناسی و ضوابط دستگاهی بعضاً نسبت به تغییر کاربری اراضی محدوده شهر اقدام می‌کنند.

اشرفی‌پور تأکید کرد: ابتدا اداره کل محیط زیست استان تهران سعی کرد که با توجه به تخریب و دست‌اندازی‌هایی که از گذشته در منطقه حفاظت شده جاجرود صورت گرفت و اراضی‌هایی که به هر علتی واگذار شده مانند همین اراضی واگذار شده به شهر پردیس، بدون طی کردن فرآیند قانونی خود تمام و کمال اراضی مُعوّض که دارای ارزش زیستگاهی بوده است و تا آنجا که مقدور است پیوستگی آن با منطقه حفاظت شده جاجرود رعایت شود را مشخص و معین کند.

وی ادامه داد: خوشبختانه این امر اتفاق افتاد به صورتی که در ضلع جنوب شرقی منطقه حفاظت شده جاجرود عرصه‌ای به مساحت ۱۱ هزار و 762 هکتار به نام منطقه پاچالَک از سوی کارشناسان بخش طبیعی این اداره کل مشخص شد که از ارزش زیستگاهی منحصر به فردی برخوردار است.

اشرفی‌پور افزود: به طوری که تاکنون علی‌رغم اینکه پاچالک جزء منطقه حفاظت شده جاجرود نبوده ولی همیشه جزء مناطقی بوده است که در پایش‌های زیست محیطی مورد توجه محیط بانان و کارشناسان محیط طبیعی این اداره کل بوده است.

مدیرکل محیط زیست استان تهران گفت: افرادی که در آن منطقه رفت و آمد دارند، فکر می‌کنند که این منطقه جزء مناطق حفاظت شده است ضمن اینکه این منطقه یکی از ۲ کانون مهم زیستگاهی آهوی سُرخه حصار است که این آهوی ایرانی در نوع خود بی‌نظیر است و علی رغم فشار زیستگاهی که در گذشته بر آهوی سرخصه حصار در این منطقه وارد شده است یکی از مهم‌ترین کانون‌های زیستگاهی که باعث نجات جمعیت آهوی سرخه حصار شده است همین منطقه زیستگاهی پاچالَک است.

اشرفی پور عنوان کرد: همچنین این منطقه ایستگاه گونه‌های منحصر به فرد دیگری مانند آهو، بز، قوچ و میش و کفتار است.

وی ادامه داد: لذا اداره کل محیط زیست استان تهران با تعیین این منطقه به عنوان منطقه پیشنهادی جایگزین اراضی واگذار شده به شهر جدید پردیس و اراضی منطقه حفاظت شده جاجرود به خصوص در ضلع جنوب و جنوب غربی در منطقه قیام دشت، پاکدشت و خاوران که طی دهه‌های گذشته مورد ساخت و ساز قرار گرفته و جزء محدوده و حریم شهرهای فوق قرار گرفته است، منطقه پاچالک را به عنوان اراضی مُعوّض مشخص کرده است.

اشرفی‌پور افزود: موارد کارشناسی و نقشه‌های GIS به همراه سایر مستندات مربوطه قبلاً به معاونت محیط طبیعی سازمان حفاظت محیط زیست گزارش و ارسال شده است و امیدواریم که با پیگیری‌هایی که از سوی معاون محیط طبیعی این سازمان به عمل خواهد آمد، شاهد این باشیم که این اراضی معوض به منطقه حفاظت شده جاجرود در قبال 6 هزار و 729 هکتار واگذاری شهر جدید پردیس و ۲ هزار و 42 هکتار مساحت توسعه شهری پاکدشت، قیامدشت و خاوران جایگزین این اراضی شود.

مدیرکل محیط زیست استان تهران خاطر نشان کرد: انشاء‌الله بتوانیم در چارچوب ضوابط و مقررات، اصلاح و ارتقای منطقه حفاظت شده جاجرود به نحو شایسته انجام شود.

۱۳۹۰/۱۲/۱۹

اخبار مرتبط
نظرات کاربران
نام :
پست الکترونیک:
نظر شما:
کد امنیتی:
 

آخرین اخبار...