نسخه چاپی

از تخصیص یك میلیارد یورو برای مقابله با «كرونا» چه خبر؟

عکس خبري -از تخصيص يک ميليارد يورو براي مقابله با «کرونا» چه خبر؟

امسال با موافقت رهبر معظم انقلاب قرار شد یك میلیارد یورو برای حل مشكلات نظام سلامت در ایام كرونا از صندوق توسعه ملی تامین شود كه بنا به گفته وزیر بهداشت بخش اندكی از این رقم در روزهای ابتدایی مهرماه از سوی بانك مركزی آزاد شد اما به دستور وزیر بهداشت این رقم بازگردانده شد.

به گزارش نما،فروردین ماه سال جاری رئیس‌جمهوری با اعلام اینکه دولت نمی‌تواند از محل منابع بودجه‌ای از پس هزینه‌های سنگین کرونا برآید، خواستار برداشت یک میلیارد یورو از صندوق توسعه ملی برای اختصاص به وزارت بهداشت شد. پس از درخواست رئیس‌جمهوری، مقام معظم رهبری با این درخواست موافقت کردند و بعد از آن در اردیبهشت ماه، اولین مرحله آن انجام و از سوی بانک مرکزی به خزانه واریز شد.

محمدباقر نوبخت، رئیس سازمان برنامه و بودجه عنوان کرد که طی جلساتی که با وزارت بهداشت داشته‌اند قرار بر این شده تا ۴۲۰۰ میلیارد تومان به ۱۵ برنامه وزارت بهداشت و درمان اختصاص پیدا کنند و در کنار آن ۱۲۸۶ میلیارد تومان هم به بیمه بیکاری اختصاص پیدا کرد. در این مدت سعید نمکی، وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی طی سال جاری بارها از تاخیر در پرداخت یک میلیارد یورو از صندوق ذخیره ارزی برای مقابله با کرونا که با موافقت مقام معظم رهبری و ابلاغ رئیس‌جمهوری اعلام شده بود، گلایه کرد. به تازگی نمکی بازهم با انتقاد از وضعیت موجود نسبت به تامین هزینه‌های کرونا اشاره‌ای به دریافت مبلغ از محل صندوق توسعه ملی داشته و گفته که در ۷ ماه گذشته از یک میلیارد دلار تخصیصی کمتر از ۳۰ درصد آن را دریافت کرده‌اند.

سعید نمکی همچنین اخیرا در هفته گذشته با اعلام بازگرداندن همان مبلغ اندک از رقم آزاد شده نیز گفته بود: «رئیس بانک مرکزی قسمت اندکی از مبلغی که از صندوق توسعه ملی تخصیص یافته بود را آزاد کرد. اگر چند ماه پیش التماس می کردم برای این بود که می‌خواستم خودم را برای یک پاییز سنگین آماده کنم تا بتوانم بار را از دوش همکارانم بردارم و بتوانم از خجالت و شرمندگی بچه‌هایی که چند ماه است که زحمت می‌کشند، درآیم.»

وی افزود: «اما به نظرم با توجه به اینکه صبوری کردیم که خدایی نکرده این پول را وارد بازار نکنیم که باعث تغییر در پایه پولی شود و دلار دچار نوسان شود، به دکتر تقوی‌نژاد (معاون توسعه و مدیریت منابع)گفتم همین میزان را هم برگردانید. ما گذشتیم تا مبادا درخواست من موجب تزلزل نشود. به هر حال باید توجه کرد که اگر از کرونا شکست بخوریم، پایه‌های نظام را دچار تزلزل خواهیم کرد که اصلا این اتفاق نخواهد افتاد. گفتیم نکند با این پول پایه پولی و معادلات اقتصادی دچار مشکل شود. همین میزان را هم برگردانند. از این به بعد ما لب فرو می‌بندیم. همکاران من اگر حقوق نگیرند هم کار می کنند. ما برای فدا کردن جان آمده ایم.»

‌روز یکشنبه هفته جاری اسحاق جهانگیری، معاون اول رئیس‌جمهوری در نامه‌ای خطاب به محمدباقر نوبخت، رئیس سازمان برنامه و بودجه و همچنین عبدالناصر همتی، رئیس بانک مرکزی خواست تا محل هزینه‌کرد یک میلیارد یورو از منابع صندوق توسعه ملی برای مقابله با کرونا را شفاف کنند. معاون اول رئیس جمهوری در پی درخواست ۱۵۷ بسیج دانشجویی از وی در رابطه با شفاف‌سازی بهینه هزینه‌کرد منابع صندوق توسعه برای مقابله با کرونا، دستور دادند، عموم مردم را در جریان چگونگی هزینه‌کرد مبلغ یک میلیارد یورو مقابله با کرونا قرار دهید.

در بخشی از نامه اسحاق جهانگیری آمده است: با توجه به ابهامات بوجود آمده در افکار عمومی پیرامون نحوه هزینه‌کرد یک میلیارد یورو که با مجوز رهبر معظم انقلاب (مدظله العالی) برای مقابله با کرونا دریافت شده، گزارشی دقیق از میزان سهم وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی و سهم سایر دستگاه‌ها و مبلغ پرداختی به هر کدام و نیز مابقی در چه زمانی پرداخت خواهد شد تهیه و ارسال شود.

مرتضی خاتمی، عضو کمیسیون بهداشت و درمان مجلس در گفت‌وگو با پانا درباره تخصیص یک میلیارد یورو از صندوق توسعه ملی برای حل مشکلات وزارت بهداشت گفت: «این رقم با موافقت مقام معظم رهبری قرار شد از محل صندوق توسعه ملی تامین شود اما ابهاماتی در زمینه آزادسازی آن وجود دارد که هم دولت و هم مجلس پیگیر شفاف‌سازی این موضوع هستند.»

این عضو کمیسیون بهداشت و درمان مجلس شورای اسلامی افزود: «تامین دارو و حل مشکلات نظام سلامت باید در اولویت باشد و این حداقل خواسته مردم است. در این شرایط سخت اقتصادی که معیشت همگان را تحت تاثیر قرار داده است و شیوع ویروس کرونا نیز به این مساله دامن زده است لازم است که مشکلات سلامت برطرف شود.»

وی تاکید کرد: «کمیسیون بهداشت و درمان مجلس هم موضوع تاخیر در تخصیص اعتبارات مربوط به مقابله با بیماری کرونا را پیگیری می‌کند تا این موضوع شفاف سازی شود.»
پانا

۱۳۹۹/۷/۲۲

اخبار مرتبط
نظرات کاربران
نام :
پست الکترونیک:
نظر شما:
کد امنیتی:
 

آخرین اخبار...