نسخه چاپی

نصرالله‌نگران‌تنش های‌طایفه‌ای‌و‌مذهبی‌است

ˈسید حسن نصراللهˈ دبیر كل حزب الله لبنان در چند سخنرانی اخیر خود از اهل تسنن و شیعیان خواست كه با هوشیاری راه را بر روی فتنه گران ببندند؛ این سخنان بیانگر نگرانی وی از تنش های طایفه ای و مذهبی است.

به گزارش نما به نقل از ایرنا، وی به دفعات در سخنان خود بر ضرورت وحدت مسلمانان و جلوگیری از تفرقه تاکید داشته و نسبت به خطر سخنان تحریک آمیز هشدار داده است، چرا که اینگونه سخنان تنها در راستای خواست آمریکا، رژیم صهیونیستی و برخی کشورهای عربی همسو با این دو قرار دارد.

بر اساس این اصل، سید حسن نصرالله در دیداری که با جمعی از خطبا و مداحان مجالس عزاداری امام حسین (ع)، اصحاب رسانه و فرهیختگان داشت، خطاب به آنها بر ضرورت حفظ وحدت تاکید کرد تا به هیچ وجه صفوف مسلمانان متزلزل نشده و از وقوع فتنه جلوگیری به عمل آید.

علاوه بر این سخنان، تاکید وی در مراسم روز شهید نیز از اهمیت بالایی برخوردار بود، چرا که وی هوشیاری بیش از پیش مردم شد و دوری جستن از دام دروغ گویان و شایعه افکنان را خواستار شده بود.

دبیر کل حزب الله این موضوع را در مجلس عزاداری شب اول محرم در مجتمع سید الشهداء (ع) ضاحیه جنوبی بیروت، مجددا تکرار و بر فتوای حضرت آیت الله خامنه ای، در رابطه با حرام دانستن توهین به نمادهای اهل تسنن تاکید کرد.

با وجود این بدون شک به نظر می رسد که ضرورت دارد تمامی شخصیت های مذهبی و عقلای طرف مقابل نیز همکاری کرده و با اتخاذ موضع مناسب و مشابه از ایجاد فتنه و تفرقه جلوگیری کنند تا دبیر کل حزب الله در تلاش های خود در مقابله با بوق های فتنه گر تنها نماند.

در همین راستا و به منظور جلوگیری از هرگونه تشنج و درگیری در مناطق مختلف لبنان، حزب الله به طرفداران خود اعلام کرده که هیچگونه پلاکارد عاشورایی یا شعاری که از آن امکان سوء برداشت وجود داشته باشد توسط شیعیان نصب نشود.

در راستای اجرای این توصیه بود که درگیری چند هفته پیش در صیدا شیخ ˈزید ضاهرˈ مسئول حزب الله در این شهر در درگیری با جماعت شیخ سلفی ˈاحمد الاسیرˈ زخمی شد. اقدامی که با استقبال برخی گروه های متعادل اهل تسنن این شهر همراه بود و در این راستا شیخ ˈماهر حمودˈ امام جماعت مسجد قدس این شهر آن را ستود.

شیخ ضاهر خطاب به الاسیر گفته بود: ما خواهان فتنه نیستیم و تمام پلاکاردهای عاشورایی را از سطح صیدا جمع می کنیم؛ اما شیخ سلفی این شهر با نپذیرفتن سخن وی، فضا را متشنج ساخت و به طرفداران خود دستور حمله داد.

الاسیر که به گفته شیخ حمود، از بیماری های روحی بیشماری رنج می برد، به جای تعقل و درایت، متکبرانه درگیری های مختلفی به راه انداخت که از جمله آن درگیری هفته گذشته بود و طی آن دو تن از طرفدارانش کشته شدند.

الاسیر در اقدامی عجیب، این دو تن را در زمینی غصبی در یکی از میدان های اصلی بیروت دفن کرد، بدون آنکه هیچ اجازه ای از شهرداری صیدا کسب کند.

وی که از پارسال تا کنون لقب ˈشیخ فتنهˈ را به خود اختصاص داده قاعده سیاسی ˈمخالفت کن تا معروف شویˈ را در دستور کار خود قرار داده است که از جمله اقدامات وی حمله به برخی از نمادهای عاشورایی است.

اسیر که به نظر می رسد بر موج چندپارگی سیاسی حاکم در لبنان و بویژه بر موضعگیری های تحریک آمیز سران جریان ۱۴ مارس سوار شده، سعی بر این دارد که اختلافات سیاسی را به اختلافات طایفه ای و مذهبی تغییر دهد و با سخنان خود احساسات برخی جوانان را برانگیزد و آنها را به گرد خویش جمع کند.

برخی از رسانه ها در تعریف گروه الاسیر به اشتباه افتاده و آن را ˈجریان الاسیریهˈ نامیده اند و این در حالی است که این صفت به هیچ وجه برای گروهی که تعداد افرادش به ۲۰۰ نفر نمی رسد، صادق نیست؛ بویژه اینکه اکثر طرفداران الاسیر جوانان بیکاری هستند که با دریافت مبالغی پول از این شیخ سلفی به عنوان سیاهی لشکر وی فعالیت می کنند.

پاشیدن بذر تفرقه میان صفوف مسلمانان و خدشه دار کردن وحدت میان آنها، توطئه ای استکباری است که توسط دستگاه های جاسوسی بین المللی ریخته شده تا قدرت مسلمانان کاهش یابد و تحت سیطره مستکبران باقی بمانند.

الاسیر با حضور در بسیاری از محافل جریان ۱۴ مارس و دیگر گروه های سلفی، طرفداران آنها را به سوی خود می کشاند.

در مقابل نیز جریان ۱۴ مارس از وی به عنوان یک ابزار برای برخی اهداف در برابر مخالفان داخلی خود بویژه حزب الله استفاده می کند.

این گونه وقایع بر علمای مسلمین و تمام عقلایی که نسبت به منافع لبنان و تمام امت دلسوزی دارند، واجب کرده است که به منظور منحرف نشدن افکار از مقابله با دشمن اصلی ملت های منطقه، یعنی رژیم صهیونیستی، تلاش کنند و به ندای سید حسن نصرالله گوش فرا دهند تا وی در برابر اینگونه بوق های فتنه گر تنها نماند.

۱۳۹۱/۹/۱۳

اخبار مرتبط
نظرات کاربران
نام :
پست الکترونیک:
نظر شما:
کد امنیتی:
 

آخرین اخبار...