نسخه چاپی

سفیر سابق ایران در باكو در گفتگو با نما:

حضور داعش در جنگ قره باغ صحت ندارد/ ارمنستان می خواهد ایران را فریب دهد

عکس خبري -حضور داعش در جنگ قره باغ صحت ندارد/ ارمنستان مي خواهد ايران را فريب دهد

سفیر سابق ایران در باكو گفت: اینكه ارمنستان می گوید داعش و نیروهای تروریستی به كمك آذربایجان خواهد آمد، در واقع صحت ندارد و ارمنستان درصدد است تا جمهوری اسلامی ایران را فریب دهد.

افشار سلیمانی، سفیر سابق ایران در باکو در گفتگو با خبرنگار نما درباره احتمال حضور داعش در جمهوری آذربایجان با تشدید تنش‌ها میان دولت آذربایجان با دولت ارمنستان گفت: اینکه ارمنستان می گوید داعش و نیروهای تروریستی به کمک آذربایجان خواهد آمد، در واقع صحت ندارد و ارمنستان درصدد است تا جمهوری اسلامی ایران را فریب دهد که به نفع ارمنستان وارد جنگ شود؛ لذا مقامات کشورمان باید هوشیار باشند و این سخنان را باور نکنند.
وی درباره این فرضیه که هدف الهام علی اف از جنگ با ارمنستان، مادام العمر کردن ریاست جمهوری خود است، خاطرنشان کرد: این فرضیه را برخی مطرح می‌کنند، اما صحت ندارد؛ زیرا در قانون اساسی آذربایجان اصلاحاتی صورت گرفته که رئیس جمهور می تواند برای چندین دوره متوالی 6 یا هفت ساله در انتخابات شرکت کند و رئیس جمهور شود؛ لذا الهام علی اف نیازی نداشت که با ارمنستان وارد یک جنگ جدی شود تا اینکه قانون اساسی، اصلاح و او رئیس جمهور مادام العمر شود.
سفیر سابق ایران در باکو افزود: از سوی دیگر حدود سه سال از مدت ریاست جمهوری الهام علی اف باقی مانده، پس منطقی نیست که به خاطر مادام العمر کردن دوران ریاست جمهوری اش با ارمنستان وارد جنگ شود.
سلیمانی با بیان اینکه ادعای ارمنستان در خصوص مالکیت بر قره باغ از لحاظ حقوق بین الملل صحیح نیست، گفت: زمانی که آذربایجان از شوروی جدا و مستقل شد، این اراضی در زمره حاکمیت سرزمینی جمهوری آذربایجان به شمار می رود.
او یادآور شد: ارامنه قره باغ به همراه کمک ارمنستان حدود یک میلیون آذری را از اراضی آذربایجان که 20 درصد خاک این کشور را تشکیل می داد، اخراج کردند و حتی چهار قطعنامه شورای امنیت تأکید می کند که باید اشغالگران بر اشغال خود بر این اراضی پایان دهند، اما ارمنستان اشغال قره باغ را نفی می کند و می گوید که من اشغال نکرده ام، بلکه ارامنه قره باغ اشغال کرده اند، مگر قره باغ چقدر قدرت دارد که بتواند 20 درصد اراضی آذربایجان را اشغال کند، پس قطعاً ارمنستان و روسیه به قره باغ کمک می کنند.
به گفته سلیمانی؛ هیچ کشوری تاکنون حتی ارمنستان قره باغ را به رسمیت نشناخته اند، پس اینکه قره باغ می گوید به دنبال جمهوری خودخوانده و استقلال است، نوعی بازی محسوب می شود.

۱۳۹۹/۷/۲۶

اخبار مرتبط
نظرات کاربران
نام :
پست الکترونیک:
نظر شما:
کد امنیتی:
 

آخرین اخبار...