نسخه چاپی

آقای‌وزیر، سری به بنگاه املاك بزنید لطفا!

مسكن همواره یكی از معضلات بزرگ اقتصادی كشور بوده ورویای خانه دار شدن برای بسیاری از مردم، فشارهای روحی و روانی زیادی را بر بنیان خانواده ها وارد كرده است.

به گزارش نما به نقل از نیمروز، رویایی كه حتی با وعده و وعیده ها در خصوص مسكن مهر نیز به واقعیت تبدیل نشد تا بی خانه ها همچنان در آرزوی سقفی كه متعلق به خودشان باشد، به سر برند.


هر چند مشكل مسكن همیشگی است اما از آغاز دولت نهم و بعد از آن در دولت دهم بازار مسكن دچار نوسانات زیادی شد و افزایش بهای مسكن بسیار محسوس تر از قبل شد.


این درحالی است كه مشكلات در بازار مسكن از نرخ خرید و فروش مسكن گرفته تا نرخ اجاره بها و اشكالات مسكن مهر ، همه و همه همواره از سوی دولتی ها تكذیب می شود.


بهمن ماه سال گذشته بود كه وزیر مسكن در مورد قیمت مسكن در كشور گفت: زمانی كه بحث نوسانات ارز و سكه مطرح بود، در مورد قیمت زمین و مسكن مواردی مطرح شد اما براساس آنچه كه ما رصد می‌كنیم خرید و فروش در حداقل بود.


وی با تكذیب افزایش قیمت مسكن، افزود: بنده اعلام می‌كنم هیچ افزایشی در قیمت مسكن وجود نداشته است و اگر شما خبرنگاران اعلام می‌كنید كه افزایش قیمت داشته‌ایم، اینجانب بی‌اطلاعم.


در همان روزها اما آمار مركز آمار در سال 90 خبر از افزایش 24 تا 26 درصدی قیمت و اجاره مسكن داد.افزایشی كه تازه در نیمه اول سال 90 رخ داده یعنی زمانی كه خبری از حبابی شدن بازار سكه و ارز نبوده است .


مركز آمار ایران رشد قیمت مسكن درنیمه اول سال 90 را 24 درصد اعلام كرد.همچنین بنا برگزارش این مركز قیمت زمین و ملك با رشد 25 درصدی و اجاره مسكن با رشد 26 درصدی همراه بوده است و به این ترتیب آمار معتبر و قابل استناد مركز آمار، سخنان آقای وزیر را به طور كامل رد كرد.


حالا اما، در حالی كه نیمه دوم سال 91 به انتها نزدیك می شود، باز و نگاهی به بازار مسكن خبر از ركود شدید خرید و فروش ملك به دلیل قیمت های بالا و كاهش قدرت خرید مردم دارد، علی نیكزاد از خالی بودن یك میلیون و 653 هزار و 372 واحد مسكونی در تهران سخن گفته و بار دیگر اوضاع بازار مسكن را بر وفق‌ مراد توصیف كرده است!


ادعایی كه این بار از سوی رئیس‌اتحادیه مشاورین املاك رد شده و وی از كاهش شدید معاملات املاك سخن گفته و درعین حال خبر داده كه قیمت مسكن تاحد زیادی افزایش پیدا كرده‌است.


آقای وزیر در حاشیه بازدید از واحدهای مسكونی شهر جدید پرند با ارائه آماری از تعداد خانه‌های بدون سكنه سخن گفت.


وی طبق روال معمول به تشریح مسكن‌مهر و تاثیر آن بر بازار مسكن پرداخت و گفت كه اگر خانه‌های خالی هم معامله شوند بازار به تعادل می‌رسد.


نكته اما اینجاست كه معاملات مسكن به گفته مصطفی‌ قلی‌خسروی كاهش شدیدی داشته و این كاهش به دلیل قیمت‌های بسیار بالای مسكن است.


بنابراین در چنین شرایطی كاملا طبیعی است كه نمی‌توان انتظار داشت ،معاملات در حوزه مسكن رونق بگیرد و خانه‌های خالی وارد گردونه خرید و فروش بازار شود و معلوم نیست چگونه آقای وزیر از اوضاع بازار مسكن اطلاع ندارد و همواره دم از خوب بودن وضعیت در بازار می زند!


در هر حال ثبیت و كاهش قیمت مسكن از وعده‌های محمود احمدی‌نژاد برای سال ۹۰ نود بود كه در اولین كنفرانس مطبوعاتی خود در آن سال نیز بر آن تاكید كرد اما با وجود آغاز سال ۹۱ هنوز از تثبیت قیمت مسكن خبری نیست و كافیست اقای وزیر به عنوان نماینده رئیس جمهور در امر مسكن سری به بنگاه های معاملات ملكی بزند تا ببیند در بازار مسكن خبری از رونق نیست و هر چه هست گرانی است و افزایش قیمت.


گرانی كه با وعده و وعید و گفتن سخنان امیدوار كننده برطرف نخواهد شد و باید برای آن چاره ای اندیشیده شود.

۱۳۹۱/۹/۱۳

اخبار مرتبط
نظرات کاربران
نام :
پست الکترونیک:
نظر شما:
کد امنیتی:
 

آخرین اخبار...