نسخه چاپی

نیمی از سرمربیان لیگ برتری مدرك مربیگری حرفه‌ای دارند!

عکس خبري -نيمي از سرمربيان ليگ برتري مدرک مربيگري حرفه‌اي دارند!

طبق اعلام فدراسیون فوتبال، نیمی از سرمربیان شاغل در لیگ برتر دارای مدرك معتبر مربیگری حرفه‌ای نیستند كه می‌تواند در آینده برای آن‌ها دردسرساز شود.

به گزارش نما، حضور مربیان در کلاس‌های مربیگری و کسب مدارج مختلف از الزامات فوتبال امروز است که در نهایت منجر به کسب مجوز مربیگری در سطوح مختلف فوتبال می‌شود. در واقع فدراسیون جهانی فوتبال برای هر سطح از فوتبال، سطح مختلفی از مربیگری را در نظر گرفته که مربیان با قبولی در کلاس‌ها، قادر خواهند بود در لیگ یا مسابقات مختلف به مربیگری تیم خود بپردازند.

به همین دلیل طی سالیان مختلف برخی از مربیان جوان که به سرعت وارد این عرصه می‌شوند، به علت نداشتن مدرک مربیگری مجبورند دستیاری را در کنار دست خود داشته باشند که از مدرک مربیگری بهره‌مند است و می‌تواند جور این مربیان را به دوش بکشد.

بالاترین مدرک مربیگری در فوتبال به عنوان مدرک مربیگری درجه A نامیده می‌شود و کسانی که موفق به قبولی در این کلاس‌ها شوند، در زمره مربیان حرفه‌ای قرار می‌گیرند که البته کسب این مجوز در کشورهای مختلف با سختی‌های متفاوتی رو به روست به طوری که کسب این مدرک در انگلستان دشوارتر از کشورهای دیگر است اما به هر نحو ممکن، مسئله اصلی داشتن این مدرک است که منجر به مشروعیت مربیان برای هدایت تیم‌هایشان می‌شود.

*مشکل رحمتی و نویدکیا در آسیا

در لیگ قهرمانان آسیا که به صورت متمرکز در قطر دنبال شد، دو مربی جوان ایران به علت نداشتن این مدرک نتوانستند در نشست‌های خبری شرکت کنند و به صورت رسمی عنوان سرمربی را یدک بکشند.

محرم نویدکیا، سرمربی سپاهان و همینطور سیدمهدی رحمتی، سرمربی شهرخودرو دو مربی جوانی بودند که هنوز موفق به گرفتن مدرک مربیگری درجه A نشده‌اند. در نتیجه مجتبی توتونی از سپاهان و محمد نوازی از شهرخودرو به عنوان سرمربیان این دو تیم به کنفدراسیون فوتبال آسیا معرفی شدند تا به این شکل، مشکل مربیان اصلی تیم‌ها برطرف شود.

*نیمی از مربیان لیگ برتری مدرک معتبر حرفه‌ای ندارند

در آغاز لیگ برتر بیستم نیز، کمیته آموزش فدراسیون فوتبال اقدام انتشار فهرستی از مربیان حرفه‌ای فوتبال ایران کرده که آن‌ها دارای مدرک مربیگری درجه A هستند و هیچ مشکلی برای ثبت قرارداد به عنوان سرمربی تیم‌های خود در لیگ برتر نخواهند داشت.

در این فهرست، نام 65 مربی دیده می‌شود که فقط بخش کوچکی از این مربیان در لیگ برتر مربیگری می‌کنند. اما نکته جالب توجه درباره سرمربیان 16 تیم لیگ برتری است که امسال ویسی (پیکان)، منصوریان (تراکتور)، گل محمدی (پرسپولیس)، قلعه نویی (گل گهر)، فکری (استقلال)، مجبتی حسینی (نفت مسجد سلیمان)، پورموسوی (صنعت نفت آبادان) و رسول خطیبی (آلومینیوم اراک) در این فهرست جای دارند که معادل نیمی از سرمربیان لیگ برتری است و مابقی تیم‌ها به نحو دیگری این معضل را پر کرده‌اند.

از طرفی مربیانی نظیر سید مهدی رحمتی (شهرخودرو)، محرم نویدکیا(سپاهان)، رحمان رضایی (ذوب آهن)، جواد نکونام (فولاد)، محمد ربیعی (مس رفسنجان)، ابراهیم صادقی (سایپا)، وحید فاضلی (نساجی)، بیاتلو (ماشین سازی) که همگی در زمره مربیان جوان لیگ برتر هستند، هنوز موفق به شرکت و قبولی در کلاس‌های مربیگری درجه یک یا درجه A نشده‌اند و در نتیجه ممکن است در آینده برای هدایت تیم‌های خود دچار مشکل شوند.
منبع: ایسنا

۱۳۹۹/۷/۲۷

اخبار مرتبط
نظرات کاربران
نام :
پست الکترونیک:
نظر شما:
کد امنیتی:
 

آخرین اخبار...