نسخه چاپی

مصاحبه خواندنی با پسر فرمانده ارشد اسرائیل

حادثه اصلی كه سرآغاز تحول مایكو را رقم زد، كشته شدن خواهرزاده‌اش در سال 1997 و در نتیجه یك عملیات انتحاری توسط نیروهای مقاومت فلسطین بود.

«مايكو پلد»، سال 1961 در يك خانواده صاحب‌نام صهيونيست در بيت‌المقدس متولد شد. پدربزرگش از رهبران امضا كننده اعلاميه استقلال رژيم صهيونيستي، و «متي پلد»، پدرش، از ژنرال‌هاي افسانه‌اي ارتش صهيونيست‌ها در جنگ‌هاي شش روزه و فتح كرانه باختري و بلندي‌هاي جولان بود.

مايكو پلد كه سال‌ها با افتخار به سابقه خانوادگي خود زندگي مي‌كرد، اكنون اما به يكي از جدي‌ترين مخالفان رژيم صهيونيستي تبديل شده و حتي تاكيد دارد كه تنها راه حل مسئله فلسطين، نابودي صهيونيسم است.

پلد در گفت‌وگو با «نسيم» چگونگي بروز چنين تحولي در خود را اينگونه توصيف مي‌كند: آغاز این تحول در خانه پدری‌ام رخ داد. سال 1948 به مادرم پيشنهاد دادن تا در خانه‌اي كه از يك خانواده فلسطینی مصادره شده بود زندگي كند.مادرم اين پيشنهاد را رد كرد و گفت كه «هيچ‌گاه در خانه يك مادر ديگر که به زور مجبور به ترك خانه‌اش شده، زندگي نمي‌كنم».

پدر مايكو هم پس از بازنشستگي از ارتش اسرائیل در سال 1968، ديگر به سابقه خود افتخار نمي‌كرد و باقي عمر خود را به فعاليت براي حمايت از فلسطینیان صرف كرد. متي پلد معتقد بود که اسرائیل باید به فلسطینیان اجازه دهد تا یک دولت مستقل را در کرانه باختری و غزه و به پايتختي قدس شرقي تشكيل دهند.

اما حادثه اصلي كه سرآغاز تحول مايكو را رقم زد، كشته شدن خواهرزاده‌اش در سال 1997 و در نتيجه يك عمليات انتحاري توسط نيروهاي مقاومت فلسطين بود.

پلد مي‌گويد: واكنش خواهرم به كشته شدن دخترش تكان دهنده بود. او نه تنها فلسطينيان را به خاطر اين عمليات محكوم نكرد بلكه خود ما و رژيم اسرائيل را عامل اصلي آن دانست و گفت: ما اسرائیلی‌ها فلسطینیان را به نهايت ناامیدی و بی پناهی رسانديم، آنها را از سرزمین‌شان بیرون كرديم، خانه‌هایشان را ویران می‌کنیم، پدرانشان را به زندان می‌اندازیم و برادران و خواهران کوچکتر آنان را در مدارس به قتل می‌رسانیم و آينده و اميدشان را نابود مي‌كنيم.

مايكو پلد پس از اين حادثه تصميم مي‌گيرد تا فلسطينيان را بشناسد. وارد مناطق فلسطيني نشين سرزمين‌هاي اشغالي مي‌شود، داستان زندگي آنها را مي‌شنود و به گفته خودش درميابد كه تاكنون اسير «داستان دروغ صهيونيست‌ها» بوده است.

خبرنگار «نسيم» در آمريكا، گفتگوي مشروحي را با مايكو پلد كه هم‌اكنون چند سالي است در ايالات متحده زندگي مي‌كند انجام داده است، كه بخش اول آن را در ادامه مي‌خوانيد:

چرا تلاش‌هاي 60 سال گذشته براي حل مسئله فلسطين ناكام مانده؟ آمريكا و انگليس چه نقشي در اين تلاش‌ها داشته‌اند؟

- آمریکا و انگلیس شريك تمامي جنايات عليه مردم فلسطین هستند.

- شكست تلاش‌ها براي برقراري صلح به اين خاطر است كه در واقع اين دو كشور اصلا براي ايجاد صلح تلاش نمي‌كنند. آنها به دنبال تسليم كردن فلسطينيان هستند كه البته تاكنون موفق نشده‌اند.

مذاكره با رژيم صهيونيستي بي‌فايده است

- یاسر عرفات مثال خوبي از نتيجه مذاكره و حتي عقب‌نشيني فلسطيني‌هاست.

عرفات بیش از سی سال بيشترين تلاش‌ها را برای برقراری صلح انجام داد.عرفات حتي با طرح تشكيل دولت فلسطین در دو منطقه غزه و کرانه باختری موافقت كرد. پذيرش اين طرح به معناي از دست دادن 78 درصد خاک کشورش، فلسطين، بود. با اين حال عرفات حاضر شد براي رسيدن به صلح این طرح بپذيرد.

با تمام اين عقب‌نشيني اما اسرائیل باز هم حاضر به صلح نشد. صهيونيست‌ها از عرفات مي خواستند تا از کرانه باختری هم چشم‌پوشی كرده و فلسطین را به یک منطقه بسيار بسيار کوچک محدود کند كه اين امر براي عرفات غيرممكن بود.

زمانی که عرفات خواسته صهيونيست‌ةا را نپذیرفت، اسرائیل با تانک‌های خود دفتر وی را محاصره کرد، تا زماني كه وی در سال 2004 جان خود را از دست داد.

- تا زمانی که اسرائیل به عنوان بخشی از تلاش کشورهای غربی برای دستیابی به صلح در نظر گرفته شود، صلح محقق نخواهد شد.

- اسرائیلی‌ها و صهیونیسیم با صلح مخالفند. آنها ادعا می‌کنند که فلسطین سرزمین اسرائیل است، و به یهودیان تعلق دارد و هيچ كس ديگري اجازه حضور در آن را ندارد. بنابراین آن‌ها هرگز مصالحه نخواهند كرد.

- صلح تنها وقتي بدست مي‌ايد كه هيچ دولت يهودي تشكيل نشود. حكومت آينده فلسطين بايد ضمن ایجاد دموکراسی، براي همه ساكنان اين سرزمين حقوق برابر و احترام به حقوق بشر فراهم كند.

- امیدوارم که فروپاشي دولت صهیونیسم و تشكيل به یک جامعه دموکراتیک و بدون خشونت را همانند سقوط رژيم آپارتاید در آفریقای جنوبی شاهد باشم.

پيشنهاد رهبر ايران براي حل مسئله فلسطين

- با پیشنهاد رهبر ايران براي برگزاری یک رفراندوم با حضور همه شهروندان فعلی و قبلی فلسطین از جمله یهودیان، مسلمانان و مسیحیان موافقم تا خود اين شهروندان نوع، شکل و ماهیت حکومتشان را انتخاب کنند.

- این ایده‌ای است که بر اساس آن همه مردم فلسطین با هم برابر خواهند بود و همه از حقوق بشر و حقوق شهروندی خود در یک جامعه دموکراتیک استفاده خواهند كرد.

- این طرح تنها زمانی محقق خواهد شد که صهیونیسم همانند آپارتاید از قدرت کنار رود.

طرح پيشنهادي غرب براي تشكيل دو كشور فلسطين و اسرائيل

- فکر نمی‌کنم که ایده خوبی باشد و تاکنون هم موفقیتي در اين طرح شاهد نبوده‌ايم.

- نمي‌توان در یک کشور عربی که نیمی از جمعیت آن یهودی نیستند، یک دولت یهودی ایجاد كرد.

- تحقق اين امر تنها با وحشیگری و وضع قوانین نژادپرستانه ممكن است.

- اسرائیل سرزمینی بدون حضور فلسطینیان می‌خواهد و هرگز به دنبال مصالحه نخواهد بود، به همین دلیل به نظر می‌رسد که این طرح موفقیت‌آمیز نخواهد بود.

تلاش براي آگاه‌سازي ساكنان سرزمين‌هاي اشغالي از حقايق فلسطين

- کتابی با عنوان «پسر ژنرال، سفر يك اسرائيلي به فلسطین» نوشته‌ام تا دروغ‌هاي رژيم اسرائيل را فاش كنم. در سخنراني‌هاي خود نيز همواره به اين مطلب مي‌پردازم.

- افراد بسیاری در اسرائیل هستند كه با وجود آگاهی از اقدامات وحشيانه اين رژیم از آن حمایت می‌کنند. اما هستند افرادي كه مخالف این اقدامات بوده و از مقاومت مردم فلسطین حمایت می‌کنند.

اگر يك فلسطيني بودم...

- فلسطینی‌ها خواهان صلح هستند، اما آنان با رژيمي همچون اسرائیلی روبرو هستند که می‌خواهد تمام سرزمین‌شان را غصب كند. بنابراين مذاكره جوابگو نيست.

- من از تمام شيوه‌هاي مقاومت حمایت می‌کنم و فکر می‌کنم مقاومت در ایجاد صلح و عدالت برای فلسطینیان نتيجه‌بخش خواهد بود.

پيامي براي ايران

- می‌دانم که مردم ایران از تحریم‌ها و تهدیدات اسرائيل دل خوشي ندارند. و امیدوارم این مشكلات هرچه زودتر پايان يابد.

- اسرائیل از طرح تهدید ایران برای انحراف افکار عمومی از جنایات اين رژيم در فلسطین استفاده می‌کند.

- برای مردم ایران آرزوی موفقیت می‌کنم و امیدوارم بتوانم روزي اين كشور را از نزديك ببينم.

۱۳۹۱/۹/۱۳

اخبار مرتبط
نظرات کاربران
نام :
پست الکترونیک:
نظر شما:
کد امنیتی:
 

آخرین اخبار...