نسخه چاپی

امضای 11توافقنامه میان تركیه و روسیه

نخست وزیر تركیه لحظاتی پیش اعلام كرد در دیدار با رئیس جمهوری روسیه ضمن گفتگو در مورد تحولات سوریه و غزه از نقش روسیه در كمیته چهارجانبه سازش خاورمیانه قدردانی كرده است.

به گزارش نما، مهر به نقل از شبکه TRT ترکیه نوشت: "رجب طیب اردوغان" نخست وزیر ترکیه پس از دیدار با "ولادیمیر پوتین" رئیس جمهوری روسیه ضمن اشاره به روابط نزدیک و دوستانه دو کشور گفت: امیدوارم همکاری های دو جانبه در زمینه انرژی و اقتصاد با سرعت بیشتری ادامه یابد.

وی افزود: روابط تجاری ما با روسیه طی سالهای اخیر افزایش یافته و روسیه دومین شریک تجاری ما است. سرمایه گذاری ها در زمینه بانکی افزایش یافته است. همکاری با روسیه مزایای زیادی برای اقتصاد ما داشته است. شرکتهای ما به همکاری های خود با طرف روسی ادامه می دهند و 40 میلیارد دلار حجم مبادلات آنها بوده است.

اردوغان اظهار داشت : در 2014 ما المپیک زمستانی را در سوچی روسیه داریم و شرکتهای ما در این اتفاق، نقش مهمی ایفا خواهند کرد. وی همچنین از سرمایه گذاری 700 میلیون دلاری روسیه در زمینه انرژی هسته ای در ترکیه خبر داد.

به گفته وی، توافقنامه های اقتصادی و انرژی تا سال 2015 به انجام خواهد رسید. امروز 11 توافقنامه امضا شد، در زمینه های اقتصادی، بانکی، سیاسی و گسترش همکاری در زمینه های مختلف از جمله فرهنگ، ایجاد مراکز فرهنگی در دو کشور از آن جمله بود.

اردوغان یادآور شد: توریسم نیز از جمله دیگر محورهای گفتگوها بود. روسیه و ترکیه زمینه های مناسبی برای توریسم دارند و این مسئله می تواند در زمینه فرهنگی تاثیرات مثبتی داشته باشد.

نخست وزیر ترکیه در ادامه گفت : مسئله سوریه نیز مورد بحث قرار گرفت و عضویت فلسطین در سازمان ملل متحد به عنوان عضو ناظر و رای مثبت روسیه به این مسئله مورد تقدیر ما قرار گرفت. در کمیته چهارجانبه نیز روسیه نقش مثبتی ایفا کرده و ما از این موضوع قدردانی می کنیم.

وی ابراز امیدواری کرد درگیریها در سوریه پایان یافته و راه حل دیپلماتیک برای این بحران یافت شود. به گفته اردوغا،ن ترکیه خواهان استقرار ثبات و صلح در کشور همسایه خود سوریه است.

وی در پایان بیان داشت : در این دیدار تمام نگرانی هایمان در مورد سوریه را به اطلاع روسیه رساندیم و فضای دوستانه دیدار فرصت خوبی برای طرح مسائل مختلف در این زمینه بود. ما خواهان ادامه همکاری ها بوده و بر روابط دوستانه با روسیه تاکید می کنیم.

۱۳۹۱/۹/۱۳

اخبار مرتبط
نظرات کاربران
نام :
پست الکترونیک:
نظر شما:
کد امنیتی:
 

آخرین اخبار...