نسخه چاپی

وعده مرسی برای حل اختلاف بین دو سودان

عکس خبري -وعده مرسي براي حل اختلاف بين دو سودان

وعده رئیس جمهور مصر برای حل اختلاف بین دو سودان و حمایت رواندا و اوگاندا از شورشیان جمهوری دموكراتیك كنگو از جمله تحولات در گوشه و كنار آفریقا است.

به گزارش نما به نقل از فارس ، اخبار برخی تحولات در گوشه و کنار آفریقا در زیر آمده است:

رواندا و اوگاندا از شورشیان ام ۲۳ برای تصرف گوما حمایت کردند

کارشناسان سازمان ملل متحد در گزارشی به شورای امنیت اعلام کردند: رواندا و اوگاندا به شورشیان جنبش ۲۳ مارس در حمله اخیر آنها برای تصرف گوما، مرکز استان کیووی شمالی در شرق جمهوری دموکراتیک کنگو، کمک کرده‌اند.

در این گزارش آمده است: از آغاز تهاجم شورشیان ام ۲۳ در ماه نوامبر، نیروهای رواندایی به طور مستقیم به آنها کمک کردند و اوگاندا نیز به پشتیبانی تدارکاتی از آنها اقدام کرد.

این گزارش افزود: در پایان ماه اکتبر ارتش رواندا و اوگاندا برای حمایت از نیروهای ۲۳ مارس نیروهای اضافی در جمهوری دموکراتیک کنگو مستقر کردند.

این کارشناسان تصریح کردند: افسران سابق نیروهای دفاعی رواندا و افسران نیروهای دولتی کنگو و رهبران محلی اعلام کردند: شورشیان ام ۲۳ در جریان حمله به روستای کیمبوبا، از حمایت مستقیم نیروهای دفاعی رواندایی برخوردار بودند.

این منابع همچنین اعلام کردند:در عملیات کیمبوبا بیش از یک هزار نظامی رواندایی برای کمک به جنبش ام ۲۳ از رواندا آمدند و علاوه بر آن، از هفته ها قبل نظامیان رواندایی در مواضع جنبش ۲۳ مارس مستقر شده بودند.

رواندا و اوگاندا همواره حمایت از جنبش ۲۳ مارس را رد کرده اند.

وعده مرسی برای حل اختلافات بین ۲ سودان

خبرگزاری رسمی مصر، منا منا به نقل از یاسر علی سخنگوی ریاست جمهوری مصر اعلام کرد:محمد مرسی رئیس جمهور مصر دیروز دوشنبه در دیدار خود با عبدالرحمن الصادق دستیار رئیس جمهور سودان وعده داد به منظور برقراری صلح بین سودان و سودان جنوبی میانجیگری کند و پیشنهاد کرد همه کمک های ممکن را در اختیار سودان قرار دهد.

یاسر علی به نقل از مرسی گفت مصر مایل است در کنار دو طرف به دنبال راه حلی جامع برای همه مشکلات باقی مانده بین دو کشور باشد.

دستیار رئیس جمهور سودان نیز در این دیدار مرسی را در جریان تحولات اخیر درباره توافقنامه ها و روند اجرای آن بین سودان و سودان جنوبی قرار داد.

بورکینافاسو میزبان طرف‌های درگیر در بحران مالی

منابع رسمی بورکینافاسو اعلام کردند رئیس جمهور این کشور و میانجیگر بحران مالی، امروز سه شنبه برای نخستین بار با نمایندگان دولت مالی و هیئتی از گروه مسلح انصار دین و جنبش ملی آزادیبخش ازواد دیدار خواهد کرد.

این منابع اعلام کردند: بلز کومپائوره امروز سه شنبه ساعت شانزده به وقت محلی و گرینویچ با همه هیئت های درگیر بحران مالی دیدار می کند.

کومپائوره دیروز دوشنبه با یک هیئت دولت مالی دیدار کرد. نمایندگان انصار دین، یکی از گروه های مسلح که شمال مالی را تحت کنترل خود گرفته است و همچنین شورشیان طوارق جنبش ملی آزادی بخش ازواد شنبه گذشته وارد پایتخت بورکینافاسو شده اند تا نخستین مذاکرات خود را با نمایندگان دولت مالی به عمل آورند.

هیئت اعزامی از طرف دولت مالی به ریاست تیمان کولیبالی، وزیر امور خارجه مالی، بعد از گفت وگو با کومپائوره، میانجیگر جامعه اقتصادی کشورهای غرب آفریقا، شرایط مالی را برای مذاکره با گروه های مسلح شمال این کشور اعلام کرد.

نهادهای مدنی کنیا خواستار بررسی صلاحیت دو نامزد ریاست جمهوری شدند

نمایندگان جامعه مدنی کنیا دیروز دوشنبه از دستگاه قضایی این کشور خواستند درباره صلاحیت دو نامزد انتخابات ریاست جمهوری که به جنایت جنگی علیه بشریت متهم هستند ، اظهار نظر کند.

لمپا سوئیوانکا نماینده ائتلاف انجمن های جامعه مدنی کنیا از دستگاه قضایی این کشور خواست صلاحیت نامزدی این نامزدها را بررسی کند. این درخواست قرار است از چهارشنبه بررسی شود.

دادگاه جنایی بین المللی اهورو کنیاتا ، ۵۱ ساله معاون پیشین نخست وزیر و ویلیام راتو ۴۵ ساله از وزیران سابق دولت کنیا را به سبب ایفای نقش در کشتارهای بین قومی پس از انتخابات ۲۰۰۷ و ۲۰۰۸ متهم کرده است.

این خشونت ها به کشته شدن هزار و ۱۰۰ تن و آواره شدن بیش از ۶۰۰ هزار تن منجر شد.

بی ثباتی و ناامنی در شرق کنگو ادامه دارد

با وجود عقب نشینی شورشیان از شهر گوما و مناطق اطراف آن واقع در شرق جمهوری دموکراتیک کنگو، اوضاع در این مناطق از نظر امنیتی همچنان ناآرام است.

نیروهای ارتش در حال تلاش برای ایجاد امنیت در این مناطق هستند اما بیش از ۱۰۰ هزار نفر در روزهای گذشته در این مناطق آواره شده اند و کمک های بیشتر سازمان های بشردوستانه را می طلبد.

شورشیان ام ۲۳ هنگام اشغال شهر گوما تجهیزات پلیس را با خود به غنیمت برده اند، پلیس این کشور تجهیزات و امکانات کافی برای اعمال قانون ندارد.

بنین میزبان نشست مشترک آفریقا و جامعه بین الملل برای مقابله با جرایم فرامرزی

بونی یایی رئیس جمهور بنین و رئیس دوره ای اتحادیه آفریقا دوشنبه در کوتونو، نوزدهمین نشست مجمع مشارکت با آفریقا را افتتاح کرد.

مریم علاجی دیالو مشاور ویژه امور دیپلماتیک رئیس جمهور بنین گفت: قاچاق مواد مخدر، جرایم فرا مرزی ونقل و انتقالات غیر قانونی سرمایه از طریق پولشویی نه تنها بر کشورهای آفریقایی بلکه کشورهای دیگر قاره ها تاثیر می گذارد.

وی بر ضرورت کمک جامعه بین المللی برای مبارزه با این جرایم تاکید کرد.

۱۳۹۱/۹/۱۴

اخبار مرتبط
نظرات کاربران
نام :
پست الکترونیک:
نظر شما:
کد امنیتی:
 

آخرین اخبار...