نسخه چاپی

نما در گفتگو با جمالی نوبندگانی بررسی كرد؛

عوامل عدم موفقیت دولت در حمایت از كسب و كارهای آسیب دیده از كرونا

عکس خبري -عوامل عدم موفقيت دولت در حمايت از کسب و کاري آسيب ديده از کرونا

عضو سابق كمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس دهم به عواملی در خصوص ناكامی دولت در حمایت از كسب و كارهای آسیب دیده از كرونا اشاره كرد.

محمدجواد جمالی نوبندگانی، عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی در مجلس دهم در گفتگو با خبرنگار نما درباره عوامل ناتوانی دولت در اعطای بسته های حمایتی به کسب و کارهای آسیب‌دیده از کرونا گفت: یکی از آسیب هایی که کرونا به جامعه جهانی وارد کرده است، تحت شعاع قرار دادن کسب و کارها به خصوص کسب و کارهای حقیقی است و همه اقتصادهای جهان چه اقتصادهای قوی و چه اقتصادهای ضعیف آسیب دیده اند.
وی افزود: متأسفانه کرونا زمانی در کشور شیوع پیدا کرد که تحریم های شدید آمریکا علیه ایران اعمال شده بود و این تحریم ها بودجه عمومی دولت را به شدت تحت تأثیر قرار داد و گاهی اوقات دولت اصلاً توان صادرات نفت هم نداشت و نیزاز سوی دیگر، تحریم های بانکی باعث شده بود که ارزهای حاصل از فروش نفت به کشور بازنگردد.
این نماینده سابق مردم در مجلس شورای اسلامی ادامه داد: همچنین درآمدهای غیرنفتی هم تحت تأثیر تحریم های آمریکا قرار گرفت؛ زیرا در ابتدای شیوع ویروس کرونا مرزهای کشورهای همسایه مسدود شد؛ یعنی تجارتمام با عراق، ترکیه، ارمنستان، ترکمنستان، آذربایجان و پاکستان به حالت تعلیق درآمد؛ لذا یکی از منابع تأمین ارز هم آسیب دید.
جمالی نوبندگان با بیان اینکه دریافت مالیات از کسبه و مشاغل درصد قابل توجهی از درآمدهای بودجه را تأمین می کند، گفت: وقتی که مشاغل در زمان شیوع ویروس کرونا نتوانستند فروشی داشته باشند، مصلحت بر این بود که از آنها مالیات دریافت نشود که این مسئله هم از درآمدهای دولت کاست.
وی به کاهش درآمدهای گمرکی اشاره کرد و افزود: وقتی که صادرات و واردات به شدت تحت تأثیر قرار می گیرد، درآمدهای گمرکی هم به شدت کاهش پیدا کرد.
عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس دهم یادآور شد: اما با توجه به اینکه درآمدهای دولت کاهش پیدا کرده بود، در مقابل هزینه های بهداشت و درمان و تأمین مخارج کادر پزشکی به شدت افزایش یافت و مجموع این هزینه به اضافه آن یک میلیون تومان وام کرونایی که به یارانه‌بگیران پرداخت شده بود، هزینه های دولت را افزایش داد.
جمالی نوبندگانی تأکید کرد که در این شرایط تمام تمرکز دولت برروی تأمین کالاهای اساسی و بهداشت و درمان است؛ لذا این موارد سبب شده تا دولت نتواند منویات و مطالبات رهبر معظم انقلاب را جامه عمل بپوشاند.

۱۳۹۹/۸/۶

اخبار مرتبط
نظرات کاربران
نام :
پست الکترونیک:
نظر شما:
کد امنیتی:
 

آخرین اخبار...