نسخه چاپی

چرا آمریكائیها پیشنهاد مذاكره میدهند؟

حمیدرضا ترقی

پیشنهاد مذاکره، تاکتیک جدید آمریکایی‌ها برای دخالت در انتخابات ایران
آمریکایی‌ها این روزها تاکتیک‌های جدیدی را برای دخالت در انتخابات آینده ریاست‌جمهوری ایران به کار می‌گیرند. نمونه آن هم به آخرین اظهارنظر کلینتون، وزیر امور خارجه آمریکا درخصوص انجام مذاکره در صورت اعلام آمادگی ایران بر می‌گردد.
وزیر خارجه آمریکا درحالی از انجام مذاکره با ایران در صورت اعلام آمادگی ایران خبر می‌دهد که سخن از مذاکره بین این دو کشور بدون توجه به الزامات و پیش‌شرط‌های آن حرفی غیرمنطقی به نظر می‌رسد. صحبت از مذاکره با ایران از سوی آمریکا در حالی است که هیچ وحدت و انسجامی در هیات حاکمه آمریکا وجود ندارد. این نبود وحدت در حالی است که حتی به تازگی مجلس سنای آمریکا تحریم‌های جدیدی را نیز علیه ایران صادر کرده است. آمریکایی‌ها از یک سو تحریم‌ها علیه ایران را افزایش می‌دهند و از سوی دیگر اعلام می‌کنند که حاضر به مذاکره با ایران در صورت اعلام آمادگی هستند.
پس با نگاهی منطقی می‌توان دریافت که در حال حاضر دو دیدگاه متفاوت اعلام آمادگی مذاکره با ایران و اعمال تحریم‌های بیشتر علیه جمهوری اسلامی ایران، نشان‌دهنده غیرواقعی بودن حرف‌ها و وعده‌های دولت آمریکا است. وعده‌هایی که تنها با نیت عوام‌فریبی افکار عمومی دنیا صورت گرفته است.
جمهوری اسلامی ایران نمی‌تواند پذیرای هیچ نوع مذاکره‌ای با آمریکا باشد. یکی از دلایل آن هم این است که ما تاکنون شاهد هیچ چراغ سبزی از سوی آمریکایی‌ها نبوده‌ایم. آمریکا تاکنون هیچ علامت مثبت و چراغ سبزی حتی با وجود پیشنهاد ایران در 1+5 از خود نشان نداده است. اتخاذ همان سیاست چماق و هویج قبلی در برابر ایران از سوی آمریکایی‌ها بدون هیچ تغییری خود به خود باعث می‌شود که جمهوری اسلامی هیچ تصمیم جدیدی درخصوص مذاکره نداشته باشد. اما اینکه چرا وزیر خارجه آمریکا با وجود اعمال تحریم‌های جدید از سوی سنای آمریکا خبر از مذاکره با ایران در صورت آمادگی می‌دهد باید گفت که طرح این موضوع با توجه به نزدیکی انتخابات ریاست‌جمهوری ایران سناریوی جدید آمریکا برای دخالت در انتخابات آینده ایران است. آمریکا با طرح این سناریو قصد دارد فضای کشور را در انتخابات آینده به چند دستگی، خط سازش با آمریکا یا دوری از آن، تبدیل کند. به نظر می‌رسد طرح این موضوع در این زمان تنها برای بهره‌برداری انتخاباتی از سوی آمریکایی‌ها است. با این حال بحث مذاکره با آمریکا همان‌طور که بارها اعلام شده است به تصمیم شورای امنیت ملی و مقام معظم رهبری بستگی دارد و تا وقتی که تغییری در رفتار آمریکا ایجاد نشود و سیاست چماق و هویج کنارگذاشته نشود قطعا ایران هم تصمیمی برای انجام مذاکرات نخواهد گرفت .

۱۳۹۱/۹/۱۴

اخبار مرتبط
نظرات کاربران
نام :
پست الکترونیک:
نظر شما:
کد امنیتی:
 

آخرین اخبار...