نسخه چاپی

‌زنگ خطر مشكلات مناطق حاشیه‌ای ‌اصفهان ‌به صدا درآمد / ماجرای ‌نوزاد رهاشده ‌چه بود؟

عکس خبري -‌زنگ خطر مشکلات مناطق حاشيه‌اي ‌اصفهان ‌به صدا درآمد / ماجراي ‌نوزاد رهاشده ‌چه بود؟

فعال اجتماعی یكی از مناطق حاشیه‌ای اصفهان تأكید دارد برای رفع مشكلات مختلف این مناطق باید از فعالان بومی همان منطقه كمك گرفت نه از خیریه‌هایی كه بعضاً خود باعث به وجود آمدن مشكل می‌شوند.

به گزارش نما ،سیدامیر هاشمی‌نژاد فعال اجتماعی و فرهنگی ساکن یکی از مناطق حاشیه‌ای شهر اصفهان است که روز جمعه با انتشار تصویر نوزادی که در این منطقه رها شده و جان داده بود خبرساز شد تا بار دیگر زنگ خطر مشکلات مناطق حاشیه‌ای شهر اصفهان به‌خصوص زنان کارتن‌خواب به صدا درآید.

هاشمی‌نژاد در گفت‌وگو با خبرنگار تسنیم در اصفهان، درباره این اتفاق اظهار داشت: انتشار این تصویر واکنش‌های زیادی به دنبال داشت که در ادامه، از من خواسته شد آن را حذف کنم تا خوراک رسانه‌های معاند نشود و من هم همکاری کردم، اما تصویر در کمتر از 12 ساعت بسیار دیده شده بود و واکنش‌ها همچنان ادامه داشت. خیلی از مسئولان از جمله معاون دادستان به موضوع ورود کردند تا پس از چند تکذیبیه بالاخره صحت عکس تأیید شد.

وی با اشاره به تماس مسئولان با او و پیگیری موضوع افزود: کوروش محمدی یکی از اعضای شورای شهر اصفهان که در صفحه شخصی خود خبر از تشکیل کارگروه ویژه و اضطراری در شورای شهر با حضور ساکنان حاشیه شهر داده بود نیز با من تماس گرفت و درخواست کرد که به همراه چند نفر دیگر از فعالان اجتماعی ساکن این مناطق در این کارگروه شرکت کنیم و من هم به شرط اینکه این نشست بدون نتیجه نباشد و منجر به سکوت ما یا توجیه مسائل نشود در آن شرکت کردم.

این فعال اجتماعی با اشاره به حضور معاون اجتماعی اداره‌کل بهزیستی استان، شهرداران مناطق 10 و 14 اصفهان و 3 عضو شورای شهر در این نشست ادامه داد: در این نشست مسائلی که باعث به وجود آمدن این آسیب‌ها شده و پیشنهادات خود را مطرح کردیم. کوروش محمدی رئیس کمیسیون اجتماعی شورای شهر نیز از ما درخواست کرد به مطالبه‌گری خود از مسئولان ادامه دهیم و اگر تا پیش از این ما به دنبال مسئولان می‌دویدیم، با تشکیل این کارگروه از مسئولان گزارش کار بخواهیم و نمایندگان ساکنان حاشیه شهر را نیز به عنوان ناظر قرار دادند. البته پیگیری‌ها زیاد بوده اما هنوز در حد حرف است و نتیجه خاصی نداشته است.

مناطق حاشیه‌ای زیرساخت فرهنگی ندارند

وی با بیان اینکه این منطقه حاشیه‌ای هیچ زیرساخت فرهنگی ندارد، گفت: این منطقه را با سیاست‌های اشتباه رها کرده‌اند و یک گوشه از شهر به مهد توزیع مواد مخدر تبدیل شده است. برخی افراد محلی و مطالبه‌گر در این منطقه فعالیت می‌کردند که به نوعی انگیزه را از آنها گرفتند و تا فعالیت آنها دوباره جان بگیرد و زیرساخت‌ها فراهم شود چند سالی طول می‌کشد.

هاشمی‌نژاد اضافه کرد: همین که نیمی از این منطقه زیر نظر شهرداری منطقه 10 و نیمی دیگر زیر نظر شهرداری منطقه 14 است یکی از مشکلات این منطقه است. یک‌چهارم این محله به شدت آسیب‌دیده است و 90 درصد معضلات در آن اتفاق می‌افتد اما مسئولان حتی برای این یک‌چهارم هم برنامه‌ای ندارند.

وی درباره مشکل کارتن‌خواب‌ها تصریح کرد: طبق صحبت‌هایی که با این افراد داشته‌ام بیشتر آنها از سر لجبازی با خانواده‌های خود و کنار نیامدن با آنها به کارتن‌خوابی کشیده شده‌اند. این افراد روحیه خودزنی دارند و به دلیل اختلاف با اعضای خانواده به خودشان آسیب می‌زنند. برخی از این افراد معتاد ساده‌لوح هستند و در معرض خطر قرار دارند و قصد آسیب زدن به دیگران را هم ندارند و به خودشان آسیب می‌زنند. متأسفانه مواد مخدر برای این افراد تصمیم می‌گیرد، نه خودشان و زمانی که تحت‌تأثیر مواد هستند قبول می‌کنند به مراکز ساماندهی مراجعه کنند اما زمانی که تأثیر مواد از بین رفت تصمیم دیگری می‌گیرند.

این فعال اجتماعی تأکید کرد که به احتمال زیاد مادر نوزاد رهاشده را می‌شناسد که دختری 10 ساله نیز همراه اوست و کارتن‌خوابی می‌کند.

درباره مشکلات مناطق حاشیه‌ای خلأ قانونی وجود دارد

وی در پاسخ به اینکه کدام دستگاه‌ها متولی ساماندهی مناطق حاشیه‌ای و رفع مشکلات آنها هستند، بیان کرد: در این زمینه خلأ قانونی وجود دارد که متأسفانه از آن سوء‌استفاده می‌کنند. در قانون تعریف درستی از این موضوع نشده و سراغ هر مسئولی می‌رویم خود را پشت این خلأ پنهان می‌کند. سوال اینجاست که معاونت اجتماعی استانداری و بهزیستی چه وظیفه‌ای دارند. در حضور مسئولان هم گفته‌ام که کم‌کاری از خودشان بوده است. اگر قانون وجود ندارد انسانیت هم نیست؟ شهرداری و بهزیستی می‌گویند چرا همه مسائل را به گردن ما می‌اندازید و در حالی که شهرداری بودجه زیادی صرف بنر زدن در شهر برای درگذشت افرادی که هیچ ربطی هم به اصفهان ندارند می‌‌کند، ما در این منطقه محتاج پول یکی از این بنرها برای تأمین غذای کودکان هستیم.

هاشمی‌نژاد با بیان اینکه حاشیه شهر متولی ندارد، اظهار داشت: باید از افراد بومی هر محله که از حمایت قضایی هم برخوردار باشند برای مطالبه‌گری استفاده شود، در صورتی که در موضوع انتشار عکس این نوزاد مسئولانی مانند معاون بهزیستی و یا استاندار با گفتن اینکه صحت عکس باید بررسی شود توپ را در زمین من می‌انداختند.

وی درباره پیشنهادات خود برای رفع مشکلات مناطق حاشیه‌ای اصفهان افزود: یکی از بزرگ‌ترین آسیب‌ها و سوء‌استفاده‌ها از حاشیه شهر این بوده که خیریه‌ها را با سیاست اشتباه راهی این مناطق کرده‌اند که در مصاحبه‌های مسئولان هم هست. برخی از این خیریه‌ها با سوء‌استفاده از نام حاشیه شهر پول درآورده‌اند، بعضاً به نام اشتغال برده‌داری نوین راه انداخته و کودک کار تولید کرده‌اند، در حالی که تنها باید از نیروهای بومی هر منطقه برای رفع مشکلات آن منطقه استفاده کرد چون آنها هستند که از منطقه شناخت دارند.

این فعال اجتماعی با اشاره به 70 مورد مطالبه‌گری خود برای رفع مشکلات منطقه محل سکونتش ادامه داد: برای مثال ساعت‌ها و روزها برای رفع مشکل نداشتن شبکه فاضلاب نزد مسئول مربوطه رفتم و بالاخره با دادن سفته این کار انجام شد. همچنین کوچه‌ها آسفالت و تابلوی کوچه‌ها نوسازی شد و مشکل حدود 15 خانواده که ودیعه مسکن نداشتند را رفع کردیم. در موارد زیاد دیگری نیز مطالبه‌گری کردیم و جواب گرفتیم چون ساکن همین محله بودیم، در حالی که دفتر تسهیل‌گری که در این منطقه وجود دارد برای رفع هر مشکل اسیر نامه‌نگاری و مراحل اداری طولانی می‌شود.

وی با بیان اینکه برخی خیریه‌ها بدون شناخت حتی به افراد خلافکار کمک می‌کردند، گفت: متأسفانه سالن مطالعه محله که تنها کتابخانه یک محله 20 هزار نفری است 10 سال است بین خیریه‌های ناکارآمد دست به دست می‌شود. برخی مجموعه‌ها 10 سال است که در این منطقه مستقر هستند اما 6 سال غیرفعال بوده‌اند و اگر بپرسید چه کاری انجام داده‌اید چیزی برای گفتن ندارند و تا پول نباشد کار نمی‌کنند.

هاشمی‌نژاد با اشاره به انجام طرح‌های پژوهشی برای رفع مشکل اشتغال خانواده‌ها بیان کرد: طرحی داریم که برای دانش‌آموزان و والدین آنها کلاس‌های مهارت‌آموزی برگزار کنیم تا این دانش‌آموزان 10 سال دیگر به افراد خلافکار، معتاد یا کارتن‌خواب تبدیل نشوند.

وی تصریح کرد: من که نمی‌توانم افراد کارتن‌خواب را به منزل خود ببرم و اینجا دیگر مسئولان باید غیرت به خرج دهند. خانم مسئولی که برای ورود زنان به ورزشگاه توئیت می‌زند به فکر زنان کارتن‌خواب استان خود هم هست؟ مخالف این موارد نیستیم اما امکانات و جشن‌ها باید با افراد حاشیه‌نشین هم تقسیم شود. امسال شهرداری بخشی از بودجه جشنواه فیلم کودک را به مناطق حاشیه‌ای اختصاص داد که اقدام بسیار خویی بود و از آنها ممنون هستیم.

این فعال اجتماعی خاطرنشان کرد: هم‌اکنون بیشتر بنرهای فرهنگ‌سازی در مناطق برخوردار شهر نصب می‌شود در حالی که این آموزش‌ها نیاز مناطق حاشیه شهر است و حتی یک پایه بنر در منطقه ما وجود ندارد.
تسنیم

۱۳۹۹/۸/۷

اخبار مرتبط
نظرات کاربران
نام :
پست الکترونیک:
نظر شما:
کد امنیتی:
 

آخرین اخبار...