نسخه چاپی

در نشست امروز بروكسل مطرح شد

پاكستان و ناتو روابط استراتژیك برقرار می‌كنند

عکس خبري -پاکستان و ناتو روابط استراتژيک برقرار مي‌کنند

دبیركل ناتو در حاشیه نشست بروكسل اعلام كرد كه این سازمان متعهد شده است تا روابط خود را با پاكستان به یك شراكت استراتژیك تبدیل كند.

به گزارش نمابه نقل از فارس ، «آندره فوگ راسموسن» در دیدار با «حنا ربانی» وزیر امور خارجه پاکستان در مقر ناتو در بروکسل گفت: ناتو قصد دارد مذاکرات سیاسی خود را با پاکستان، فراتر از سال 2014، تقویت کند.

وی با تقدیر از تلاش‌های پاکستان بر ضد جنگ و شورش، اطمینان داد که ناتو در مبارزه علیه تروریسم و افراط گرایی شریک ثابت قدمی برای این کشور خواهد بود.

دبیرکل ناتو اضافه کرد: روشن است که جستجوی صلح و امنیت در منطقه شما، که افغانستان را نیز شامل می‌شود، به نفع جامعه جهانی است؛ جایی که پاکستان می‌تواند نقش ویژه‌ای ایفا کند.

وی از آزادی تعدادی از رهبران طالبان از پاکستان به منظور تسهیل فعالیت‌های شورای عالی صلح افغانستان استقبال کرد و به پاکستان اطمینان داد که ناتو اجازه نمی‌دهد در افغانستان پس از سال 2014 یک «خلا امنیتی» ایجاد شود.

حنا ربانی نیز کشور خود را متعهد به همکاری نزدیک با ناتو و تلاش برای رسیدن به هدف مشترک استقرار صلح و ثبات در منطقه دانست و افزود: پاکستان صادقانه برای اعتمادسازی بین دو کشور افغانستان و پاکستان تلاش می‌کند.

مخالفت فرمانده ارتش پاکستان با دخالت خارجی در افغانستان

در همین حال، «ژنرال اشرف پرویز کیانی» فرمانده ارتش پاکستان نیز که به بروکسل سفر کرده است در نشست سفرا و مقامات دفاعی و نظامی، ادامه روند صلح به رهبری افغانستان را تنها راه پایان بخشیدن به جنگ طولانی و پرهزینه در این کشور است و بر حمایت پاکستان از این روند تأکید کرد.

به گزارش پایگاه خبری «اکسپرس تریبون» به نقل از منابع آگاه، سخنرانی ژنرال کیانی حاکی از مخالفت پاکستان با دخالت خارجی در افغانستان و تأکید بر نقش حمایتی و نه رهبری، پاکستان در این جریان بود.

این در حالی است که همزمان با نشست بروکسل، گروه مشاوره امور دفاعی آمریکا-پاکستان در نشست 2 روزه‌ای در راولپندی درباره اوضاع امنیت منطقه بحث و گفت‌و ‌گو می‌کنند.

هیئت بیست و پنج نفره آمریکا به سرپرستی «دکتر جیمز میلر» معاون وزیر دفاع آمریکا و «ریچارد اولسون» سفیر آمریکا در پاکستان، و طرف پاکستانی به سرپرستی «آصف یاسین ملک» وزیر دفاع کشور در این نشست شرکت می‌کنند.

دیدار وزیر خارجه پاکستان با کلینتون و اشتون

وزرای خارجه آمریکا و پاکستان نیز در نشست جداگانه‌ای در بروکسل درباره روند پیشرفت روابط دو کشور در سال 2012 بر مبنای شناسایی و حرکت در جهت منافع مشترک گفت‌و‌گو کردند.

همکاری در فعالیت‌های ضد تروریستی، حمایت از جریان صلح و گذار افغانستان در سال 2014، و همچنین نیاز به حرکت به سوی ایجاد رابطه تجاری میان پاکستان و آمریکا و تأکید بر سرمایه‌گذاری و دسترسی به بازار از دیگر موضوعات مورد بحث در این دیدار بود.

پیش از این دیدار نیز، حنا ربانی در ملاقاتی با «کاترین اشتون» نماینده عالی اتحادیه اروپا گفت که پاکستان اهمیت زیادی برای ارتباط خود با این اتحادیه در همه زمینه‌ها قائل است و آغاز «مذاکرات استراتژیک پاکستان-اتحادیه اروپا» و «برنامه تعهد پنج ساله» را از نقاط عطف روند روبه رشد این رابطه دانست.

ربانی همچنین خلاصه‌ای از اوضاع افغانستان و تلاش‌های پاکستان برای تسهیل جریان صلح در این کشور ارائه کرد و درباره گام‌هایی که دولت پاکستان در جهت ارتقای وضعیت حقوق بشر با تکیه بر جایگاه زنان، کودکان و اقلیت‌ها برداشته است سخن گفت.

نماینده اتحادیه اروپا نیز پاکستان را مهم‌ترین کشورهای منطقه دانست و از نقش این کشور در برقراری صلح و ثبات در منطقه تقدیر کرد.

شهر بروکسل هم اکنون میزبان وزرای خارجه و مقامات کشورهای عضو ناتو است و نمایندگانی از افغانستان و پاکستان نیز در این نشست 2 روزه شرکت دارند.

۱۳۹۱/۹/۱۴

اخبار مرتبط
نظرات کاربران
نام :
پست الکترونیک:
نظر شما:
کد امنیتی:
 

آخرین اخبار...