نسخه چاپی

ویروس كرونا، مغز بیماران را تا ۱۰ سال پیرتر می‌كند

عکس خبري - ويروس کرونا، مغز بيماران را تا ?? سال پيرتر مي‌کند

به گفته محققان، بهبودی كامل عوارض بیماری كرونا ویروس در برخی موارد تا ماه‌ها زمان لازم كه هنوز معلوم نیست آسیب‌های به وجود آمده موقتی هستند یا همیشگی.

به گزارش نما محققان چندی پیش هشدار دادند که برخی افراد بهبود یافته از بیماری کرونا ویروس دچار کاهش قابل توجه عملکرد مغزی می‌شوند. آنها به علت عفونت‌ها شدید مغز دچار کاهش عملکرد مغز می‌شود که معادل پیری مغز تا ۱۰ سال است.

مطالعه‌ای بر بیش از ۸۴ هزار نفر به رهبری آدام همپشایر، پزشک امپریال کالج لندن، انجام شد می‌گوید که در برخی موارد شدید، عفونت کرونا ویروس تا ماه‌ها طول می‌کشد تا بهبود یابد. این‌ مطالعه به نام آزمایش اطلاعات بریتانیای کبیر به صورت آنلاین در وبسایت MedRxiv قرار گرفته است. لازم به ذکر است که این مطالعه هنوز مورد بررسی کارشناسان دیگری قرار نگرفته است.

ویروس کرونا، مغز بیماران را تا ۱۰ سال پیرتر می‌کند

آزمایش‌های شناختی نشان می‌دهند که پیری مغز در به یاد آوردن کلمات و جمله‌سازی به طور بارز خود را نمایان می‌کند. آزمایش‌های شناختی که برای شناسایی عوارض کرونا ویروس بر مغزی استفاده شدند، همان آزمایش‌هایی هستند که پزشکان برای بیماران آلزایمری استفاده می‌کنند.

همچنین این آزمایش‌ها به ارزیابی اختلالات موقت مغزی نیز کمک می‌کنند. جوانا واردلاو، استاد تصویربرداری عصبی کاربردی در دانشگاه ادینبورگ، می‌گوید: «عملکرد مغزی بیماران کرونا، پیش از ابتلا به این ویروس قابل شناسایی نیست بنابراین ممکن است به علت موارد دیگری عملکرد مغزی آنها تا حدودی نزول پیدا کرده باشد و کرونا ویروس تنها تشدید کننده باشد.»

درک هیل، استاد علوم تصویربرداری پزشکی در کالج لندن هم گفت که یافته‌های این مطالعه نمی‌تواند کاملاً قابل اعتماد باشد، چرا که شرایط سلامتی مغز بیماران در قبل و بعد از کرونا در دسترس محققان این مطالعه نبوده است. از آنجا که محققان به دنبال درک بهتر اثرات درازمدت کرونا ویروس بر بدن هستند، بررسی بیشتر میزان عوارض بعد از هفته‌ها و ماه‌ها به علت عفونت ناشی از بیماری، مهم خواهد بود؛ اما باید به این موضوع دقت کنند که آیا آسیب دائمی به عملکرد مغز وارد شده است یا خیر.»


۱۳۹۹/۸/۱۳

اخبار مرتبط
نظرات کاربران
نام :
پست الکترونیک:
نظر شما:
کد امنیتی:
 

آخرین اخبار...