نسخه چاپی

عفو ۱۵۷ محكوم امنیتی/ شكایت دولت از ۱۵۰ شخصیت/ بازگشت ۸۱۹ واحد صنعتی به چرخه تولید/مهریه حتما باید پرداخت شود

عکس خبري -عفو ??? محکوم امنيتي/ شکايت دولت از ??? شخصيت/ بازگشت ??? واحد صنعتي به چرخه توليد/مهريه حتما بايد پرداخت شود

سخنگوی قوه قضائیه گفت: در دوره 18 ماهه اخیر مسؤولیت رئیس قوه قضائیه تا امروز فقط در حوزه زندانیان حدود 40 هزار نفر مشمول عفو قرار گرفتند كه نیمی از آنها از زندان آزاد شدند.

به گزارش نما، غلامحسین اسماعیلی سخنگوی قوه قضائیه در ابتدای سی و پنجمین نشست خبری خود با اصحاب رسانه، اظهار کرد: در کشور ما آمار مبتلایان و جانباختگان کرونا در هفته‌های اخیر سیر صعودی داشته است. عبور از این بحران نیازمند اتخاذ تصمیم‌های قاطع و منسجم حاکمیتی، همکاری و هماهنگی همه دستگاه های اجرایی، اقناع افکار عمومی و همکاری‌های مردم محور است.

وی ادامه داد: قوه قضائیه به خصوص دادستان‌ها در سراسر کشور هم خود را همکار و هم حامی و پشتیبان اجرای مصوبات ستادهای ملی و استانی مقابله با کرونا می‌دانند و هم ناظر بر حسن انجام وظایف و ماموریت‌ها هستند.

* اجرای برنامه‌های تحولی قوه قضائیه

اسماعیلی گفت: این روزها مردم و جامعه نخبگانی شاهد آن هستند که برنامه‌های تحولی قوه قضائیه و وعده‌های ریاست قوه یکی بعد از دیگری در حال عملیاتی و اجرایی شدن است.

وی ادامه داد: تنظیم و تصویب سند امنیت قضایی، تصویب و ابلاغ و اجرا دستورالعمل رسیدگی نحوه مقابله با ترک فعل ها و ... ان‌شاءلله تشکیل مجتمع و شعب ویژه دادگاه‌های تجاری در تهران در هفته آینده تحول کیفی و کمی عفو محکومان و کارآمدی وضعیت زندانبانی و کاهش زندانیان، گام‌هایی است که این روزها مردم عملیاتی شدن آن را شاهدند.

* جزئیات عفو 3780 نفر

سخنگوی دستگاه قضا اظهار کرد با پیشنهاد ریاست قوه قضائیه، رهبر انقلاب با عفو و تخفیف مجازات 3780 نفر از محکومان موافقت کردند.

وی ادامه داد: 2301 نفر از زندانیان آزاد شدند؛ 157 محکوم امنیتی از محکومانی که اتهاماتی تبلیغ علیه نظام، اجتماع و تبانی شرکت در اغتشاشات سال‌های 96، 97 و 1398 و سالهای قبل از آن را داشتند مورد عفو قرار گرفتند همچنین 16 نفر از اتباع کشورهای اسلامی عفو شدند.

* در 18 ماهه اخیر در حوزه زندانیان حدود 40 هزار نفر مشمول عفو قرار گرفتند

اسماعیلی گفت: در دوره 18 ماهه اخیر مسؤولیت رئیس قوه قضاییه تا امروز فقط در حوزه زندانیان حدود 40 هزار نفر مشمول عفو قرار گرفتند که نیمی از آنها از زندان آزاد شدند و نیمی دیگر کاهش مجازات حبس داشته‌اند.

* پایان رسیدگی به پرونده اتهامی شرکت‌های «آرمان پرشین پارس» و «کارما»

سخنگوی قوه قضائیه بیان کرد: به پرونده اتهامی شرکت‌های «آرمان پرشین پارس» و «کارما» که از 1379 نفر از هموطنان کلاهبرداری کردند، رسیدگی شد و به پایان رسید.

وی ادامه داد: «سیاوش نیک جعفریان» به تحمل 10 سال حبس تعزیری، پرداخت جزای نقدی و رد مال محکوم شده است؛ «محسن نیک جعفریان» به تحمل 10 سال حبس، جزای نقدی و رد مال، «داریوش نیک جعفریان» به تحمل 5 سال حبس محکوم شد و دادگاه حکم به انحلال این شرکت ها و انتشار محکومیت صادر کرده است.

* آخرین اقدامات قوه قضائیه در ارتباط با شرکت هفت تپه

اسماعیلی درباره آخرین اقدامات قوه‌قضائیه در ارتباط با شرکت هفت تپه، با بیان اینکه رسیدگی‌های قضایی در حال انجام است، گفت: به جهت حمایت از تولید، اشتغال و استیفای حقوق کارگان هفت تپه از ناحیه قوه قضائیه اقدامات متعدد انجام شده است.

وی با اشاره به اینکه برگزاری جلسات متعدد با مقامات اجرایی، امنیتی و قضایی انجام شده است، افزود: دادستان کل کشور در مجموعه هفت تپه حضور و پیگیر یافتن راهکاری برای پرداخت معوقات این مجموعه شد.

سخنگوی دستگاه قضا ادامه داد: با این اقدامات، حقوق معوقه کارگران پرداخت شده است و الان پرداخت حقوق کارگران به‌روز است؛ نه تنها از تعطیلی این مجموعه جلوگیری شد بلکه باعث شد فصل کشت تداوم پیدا کند. کارخانجات اورهال شده است و کارگرانی به سر کار خود بازگشتند.

* رسیدگی به پرونده «گوهرناز» قم به کجا رسید؟

سخنگوی دستگاه قضا درباره آخرین وضعیت رسیدگی به پرونده گوهرناز قم، اظهار کرد: مدیران این مجموعه مبادرت به کلاهبرداری از سه هزار نفر در استان قم و استان‌های همجوار کرده بودند.

وی با بیان اینکه پرونده با صدور کیفرخواست به دادگاه ارسال شده است، افزود: اموال توقیف شده به میزان بدهی‌ها نیست.

* در مورد توهین به رئیس‌جمهور تاکنون اعلام شکایتی به دادسرای تهران نشده است

اسماعیلی با بیان اینکه هرگونه توهین را خلاف قانون و اخلاق می‌دانیم، گفت: توهین هم جرم و هم دور از شئون انسانیت است.

وی با بیان اینکه به موارد مجرمانه برابر ضوابط قانونی رسیدگی می‌کنیم، اضافه کرد: در مورد توهین به رئیس‌جمهور تاکنون اعلام شکایتی به دادسرای تهران انجام نشده است و اینکه در دادسرای ویژه روحانیت شکایتی صورت گرفته یا خیر، اطلاع ندارم.

* 150 شکایت‌ دولت فعلی از شخصیت‌های حقیقی و حقوقی

سخنگوی دستگاه قضا اظهار کرد: در دولت فعلی از ناحیه دولت بیش از 150 مورد شکایت از شخصیت‌های حقیقی و حقوقی داشتیم، البته عدد افراد بیش از این تعداد است چون در برخی پرونده‌ها از تعدادی از افراد شکایت شده است.

وی تصریح کرد: بخش عمده‌ای از این شکایات رسیدگی شده و بخشی دیگر هم در جریان رسیدگی است.

* آخرین وضعیت پرونده 250 صادرکننده ارز

اسماعیلی در ارتباط با پرونده 250 صادر کننده ارز، گفت: با همکاری خوب بانک مرکزی و دادسرای تهران و قوه قضائیه بیش از 11 میلیارد یورو از ارزهای ناشی از صادرات پتروشیمی رفع تعهد ارزی شده است.

وی ادامه داد: در مورد سایر شکایات، پیگیری‌های جدی انجام شده است و بیش از 3.5 میلیارد یورو از این قبیل افراد رفع تعهد ارزی شده است و جمعا 14.5 میلیارد یورو ارز ناشی از صادرات رفع تعهد شد.

* مهریه حقوق مسلم زوجه است و باید پرداخت شود

سخنگوی دستگاه قضا اظهار کرد: در بازدید از مجتمع خانواده سیاست‌ها و تدابیر قوه قضائیه تا حدودی بیان شد.

وی با بیان اینکه مهریه حقوق مسلم زوجه و دین مسلم زوج است و باید پرداخت شود، گفت: مواردی که برخی از آقایان تمکن مالی دارند و پرداخت نمی‌کنند، باید پرداخت دین صورت بگیرد و (در صورت پرداخت نشدن دین) این افراد باید بازداشت شوند.

اسماعیلی اضافه کرد: آنچه در مورد عدم بازداشت مطرح شده صرفا در مواردی است که زوج تمکن پرداخت ندارد و اگر برای دادگاه محرز شود که فردی تمکن پرداخت یکجا یا اقساطی مهریه را ندارد، فرد بازداشت نمی‌شود.

* انتقاد سخنگوی قوه قضائیه از نهایی نشدن لایحه صیانت از حقوق بانوان

سخنگوی قوه قضائیه گفت: بهترین دفاع از حقوق بانوان، تحکیم حقوق خانواده است و می‌شود با ابزارهای مشاوره مانع گسست خانواده و تضییع حقوق بانوان شد.

وی ادامه داد: قوه قضائیه لایحه صیانت از حقوق بانوان را تدوین کرد اما 15 ماه است که این لایحه در دولت نهایی نشده است؛ زمانی که این لایحه در قوه قضائیه بود برخی روزانه سینه چاک بودند که باید زودتر اقدام شود پس امیدواریم تعجیل کنند و هر چه سریع‌تر آن را برسانند.

* پرونده اراذل و اوباش در دادسرا و دادگاه به شعب ویژه ارجاع می‌شود

اسماعیلی با بیان اینکه باور داریم امنیت شهروندان خط قرمز است، اظهار کرد: به هیچ وجه اجازه نمی‌دهیم افراد شرور و اراذل و اوباش، امنیت شهروندان را به مخاطره بیندازند و برای برخورد با این افراد باید قاطع، سریع، در چارچوب ضوابط و قانون و با شدت برخورد شود.

وی اضافه کرد: تشکیل قرارگاه، هماهنگی‌ها را زیاد و رسیدگی را سریع می‌کند و بر همین اساس مقرر شد پرونده اراذل و اوباش در دادسرا و دادگاه به شعب ویژه ارجاع شود.

* جزئیات رسیدگی به برخی واگذاری‌ها در حوزه لواسان

سخنگوی دستگاه قضا با بیان اینکه در حوزه لواسان برخی واگذاری‌ها مورد رسیدگی قرار گرفت، گفت: به برخی تغییرکاربری‌ها که قدیمی هم بودند، رسیدگی کردیم و به وضعیت سابق برگشتند.

وی افزود: عده‌ای از اعضای شورای اسلامی و شهرداران سابق لواسانات در حال حاضر در بازداشت هستند و پرونده آنها در دست رسیدگی است؛ اوایل آذر، جلسه بعدی شورای عالی حفظ حقوق بیت المال برگزار می‌شود.

* تمهیدات قوه قضائیه برای شرایط حاد کرونایی از زبان سخنگوی دستگاه قضا

اسماعیلی در ارتباط با آخرین تمهیدات قوه قضائیه برای شرایط حاد کرونایی بیان کرد: هیچ یک از واحدهای قضایی را تعطیل نکردیم و تعطیل نخواهیم کرد.

وی ادامه داد: در سال 99 سامانه‌هایی را راه‌اندازی کردیم. در هشت ماهه اول امسال بیش از 500 هزار نفر از مراجعین به دادگستری، اقدامات خود را غیرحضوری انجام دادند و نیم میلیون نفر دیگر با بهره‌گیری از سامانه‌های نوبت دهی به موقع مراجعه کرده و به موقع کارشان انجام شد.

سخنگوی قوه قضائیه افزود: 220 هزار لایحه از ناحیه وکلا از سامانه‌های خودکاربری وکلا به دادگاه‌ها ارسال شد؛ 25 هزار دادرسی الکترونیک در این ایام انجام دادیم و ارتباط تصویری با زندان ها برقرار کردیم که بیش از 20 هزار جلسه برگزار شد.

* توضیحاتی درباره برگزاری دادگاه‌های جرایم سیاسی

سخنگوی قوه قضائیه در ارتباط با دادگاه‌های سیاسی و پرونده‌هایی مانند پرونده زاکانی گفت: تا کنون پرونده‌هایی به دادگاه‌های جرایم سیاسی ارجاع شده است.

وی ادامه داد: در ارتباط با دو پرونده، حکم صادر شده که غیرقطعی است و یک دادگاه دیگر هم در آذرماه برگزار می‌شود.

* از آغاز سال تاکنون 819 واحد صنعتی احیا و به چرخه تولید بازگشت

اسماعیلی با بیان اینکه یکی از برنامه‌های تحولی ما کمک به تولید و جلوگیری از تعطیل شدن کارخانه‌ها بوده است، اظهار کرد: ما برای فعال شدن کارخانه‌هایی که غیر فعال شده بودند هم کار کردیم و از آغاز سال 99 تا امروز 819 واحد صنعتی که تعطیل شده بودند احیا شد و به چرخه تولید بازگشتند.

وی اضافه کرد: بیش از 27000 شغل برای کارگران این واحدهای صنعتی ایجاد شده است و سال گذشته هم که 1000 واحد تولیدی را احیا کردیم.

* سیاست قوه قضائیه درباره عودت سپرده‌های مردم

سخنگوی قوه قضائیه گفت: سیاست ما این است که بدون تصمیم قضایی، سپرده‌های مردم را عودت بدهیم و معطل دادگاه نشویم.

وی ادامه داد: سپرده تمام سپرده گذاران تا سقف یک میلیارد تومان بازگردانده شده است؛ ارقام باقی مانده ارقام بالای یک میلیارد تومان است که عدد سپرده گذاران محدود اما ارقام سپرده شده زیاد است.

* زمان برگزاری دادگاه «پوری حسینی»

اسماعیلی اظهار کرد: پرونده پوری حسینی نواقصی داشت که برای رفع نواقص به دادسرا ارجاع شد.

وی با بیان اینکه نواقص پرونده رفع و به دادگاه آمده است، افزود: اوایل آذرماه جلسه دادگاه برگزار می‌شود.

* پرونده ادعای نفوذ برای تایید صلاحیت نمایندگان به کجا رسید؟

سخنگوی دستگاه قضا گفت: در رابطه با پرونده ادعای نفوذ برای تایید صلاحیت نمایندگان پرونده‌هایی تشکیل و در برخی موارد رای صادر شده است و تاکنون 4 نفر محکوم شده اند که یک سال و نیم، 20 سال، 15 ماه از جمله احکام صادر شده در این موارد است.

وی ادامه داد: در برخی موارد هم ادعاهای بدون دلیل مطرح شده بود که رسیدگی شد. باید بگویم همه اینها ادعای نفوذ بود و هیچکس از این طریق تأیید صلاحیت نشد. این افراد از کاندیداهایی که تأیید صلاحیت نشده بودند، کلاهبرداری می‌کردند؛ افراد مورد اشاره در روند انتخابات هیچ نقشی نداشتند و خود شورای نگهبان پیگیر جدی این کلاهبرداری بود.

* اقدامات دستگاه قضا در مورد اتفاقات اخیر در گمرکات

اسماعیلی درباره اقدامات دستگاه قضا در مورد اتفاقات اخیر در گمرکات کشور اظهار کرد: اشکالاتی در ترخیص کالا در گمرکات بود که دادستان‌ها ورود کردند و با حذف برخی عناصر ناباب و اصلاح فرایندها کمک شایسته ای به موضوعات صادرات کالا و انضباط در این حوزه شد.

وی اضافه کرد: حضور همکاران ما در گمرکات بویژه در شهید رجایی بندرعباس محموله سنگین نباتی معطل مانده ترخیص و آزاد شد و با این اقدام مشکل کمبود روغن نباتی در کشور مرتفع شد.

۱۳۹۹/۸/۲۰

اخبار مرتبط
نظرات کاربران
نام :
پست الکترونیک:
نظر شما:
کد امنیتی:
 

آخرین اخبار...