نسخه چاپی

رد خاصیت ضدعفونی گلاب برابر كرونا/شایعه خطرناك درباره ماری جوانا!

عکس خبري -رد خاصيت ضدعفوني گلاب برابر کرونا/شايعه خطرناک درباره ماري جوانا!

موسسه ملی تحقیقات سلامت كشور با بررسی برخی از گیاهان كه شایعاتی در مورد خاصیت محافظت در برابر ویروس كرونا درباره آنها وجود دارد اعلام كرد تحقیقات این موضوع را رد می كند.

به گزارش نما به نقل از موسسه ملی تحقیقات سلامت جمهوری اسلامی ایران، این موسسه تحقیقاتی دانشگاه علوم پزشکی تهران به پرسش هایی مبنی بر خاصیت محافظت در برابر کروناویروس در برخی از گیاهان، پاسخ داد.

موسسه ملی تحقیقات سلامت در پاسخ به این پرسش که آیا گلاب در برابر ویروس کرونا خاصیت ضدعفونی دارد؟ شواهد موجود در این زمینه را مورد بررسی قرار داده است.


براساس برخی توصیه های سنتی، استفاده از گلاب به دلیل نقش ضدعفونی که دارد باعث پیشگیری از ابتلا به بیماری کووید ۱۹ و همچنین بهبود علائم آن می شود. اما لازم است بدانیم تاکنون هیچ مطالعه ای نقش ضدعفونی کنندگی این ماده را در برابر ویروس ها خصوصا ویروس کرونا به اثبات نرسانده است.

اگرچه گلاب از نظر خواص مفید برای سلامتی بدن، خصوصا اعصاب و روان، اهمیت دارد اما نقش ضدعفونی کنندگی آن از نظر علمی تایید نشده است.

ببینید:
فیلم/ کشف داروی گیاهی موثر بر درمان کرونا

در برخی مطالعات مشاهده شده که عصاره گل محمدی با درجه غلظت بالا، درجاتی از خاصیت آنتی باکتریایی از خود نشان داده است که البته در این‌باره نیز بین نتایج مقالات مختلف تضاد وجود دارد. از طرفی باید توجه داشت که عامل ایجاد کننده ی بیماری کووید ۱۹ از جنس ویروس است.

در نتیجه‌ براساس مطالعات و شواهد علمی موجود، گلاب هیچ نقشی در ضدعفونی سطوح و دست ها در برابر ویروس کرونا ندارد و توصیه می شود برای ضدعفونی از الکل و وایتکس، براساس دستورالعمل های اعلام شده استفاده شود.

موسسه ملی تحقیقات سلامت همچنین درباره شایعه تاثیر مشتقات گیاه کانابیس (ماری‌جوانا یا حشیش) در مقابله با کرونا نیز توضیحاتی ارائه داده است.

به دلیل عدم وجود درمان مناسب برای بیماری کووید ۱۹، بسیاری امیدوارند دارویی تهیه شود که بیماری را درمان یا از ابتلا به آن پیشگیری کند. در رسانه ها شایعاتی مبنی بر این که گیاه کانابیس می تواند بیماری کووید ۱۹ را درمان کند مطرح شده است و حال سوال اینجاست این گفته ها واقعیت دارد؟

در حالی که محققان در حال کشف فرصت های مختلف برای مبارزه با ویروس کووید-۱۹ هستند، برخی نیز به بررسی خواص درمانی کانابیس برای کسانی که از نوع شدید این عفونت رنج می برند پرداخته اند. بر اساس تحقیقات اولیه، کانابیس ممکن است موجب کاهش التهاب ریه شود اما تحقیقات بیشتری در این زمینه نیاز است.

پژوهشگران کانادایی احتمال می‌دهند برخی مواد موجود در مشتقات کانابیس، موجب افزایش مقاومت سلول‌ها در برابر کرونا شود. بر این اساس وقتی پژوهشگران از موثر بودن احتمالی ماده‌ای در گیاه کانابیس برای مقابله با ویروس کرونا سخن می‌گویند؛ این حرف به معنای مفید بودن مصرف مشتقات آن مانند ماری‌جوانا یا حشیش نیست.

در علم پزشکی بحث بر سر تاثیر ماده خاصی است که با پرورش هدفمند گیاه و در فرآیندهای آزمایشگاهی می‌توان میزان و تاثیر آن برای مصرف پزشکی را بالا برد.

افزون بر این یافته‌های پژوهشگران کانادایی تا زمانی که توسط دیگر پژوهشگران ارزیابی و تائید نشود، مانند بسیاری از تحقیقات دیگر در زمینه مقابله و درمان ویروس کووید ۱۹ یک گمانه‌زنی بیش نیست. نتایج تحقیقات پژوهشگران کانادایی هنوز توسط دیگر متخصصان و کارشناسان این حوزه بررسی و ارزیابی نشده است.

در نتیجه اگرچه استفاده پزشکی از مشتقات خاص گیاه کانابیس برای درمان برخی از بیماری ها مطرح شده است، اما شواهد موجود حاکی از آن است که تصمیم گیری در مورد تاثیر ماده خاصی در گیاه کانابیس در درمان ویروس کووید-۱۹ نیاز به مطالعات بسیار گسترده ای دارد. پس شایعاتی که در مورد اثر درمانی این مواد مطرح شده است مورد تایید نیست و مصرف آنها توصیه نمی شود.
منبع: مهر

۱۳۹۹/۸/۲۰

اخبار مرتبط
نظرات کاربران
نام :
پست الکترونیک:
نظر شما:
کد امنیتی:
 

آخرین اخبار...