نسخه چاپی

عسگراولادي:

در نقد عملكرد دولت اگر ركوردهای مثبت نادیده گرفته شوند به بیراهه خواهیم رفت

عکس خبري -نظر عسگر اولادي درباره تبليغات جبهه متحد

این ركورد به دلیل هدایت های مقام معظم رهبری و حضور جدی مردم در صحنه ها بوده است و در نقد عملكرد اگر ركوردهای مثبت دولت نادیده گرفته شوند به بیراهه خواهیم رفت.

به گزارش نما، روزنامه اعتماد، امروز مصاحبه اي از حبيب الله عسگراولادي منتشر كرده است كه وي در آن از شيوه تعامل با مخالفان گفته است. اين مصاحبه در ادامه تقديم مي گردد:

جنابعالي به عنوان يكي از چهره هاي پرسابقه انقلابي همواره مورد احترام منتقدان و مخالفان خود بوده ايد به نحوي كه تعدادي از چهره هاي شاخص سازمان مجاهدين انقلاب و جبهه مشاركت حضرتعالي را يك چهره سياسي اخلاق گرا معرفي مي كنند. حتي در گفت وگويي كه با آقاي سعيد حجاريان داشتم ايشان از شما به نيكي ياد كرده و گفتند كه آقاي عسگراولادي آن مقطعي كه من ترور شده بودم براي عيادت من به بيمارستان آمده و دعاي شفا خوانده بودند. به واقع چه مي شود كه جناب آقاي عسگراولادي براي سلامتي مخالفان سياسي خود دعاي شفا مي خواند؟چه درسي در اين كار شما براي سياسيون وجود دارد؟
بنده مرشد سياسيون كشور نيستم، هيچ وقت هم در اين مقام كه مدرس آنها باشم ظاهر نشدم. بنده احدي از فعالان سياسي كشور هستم كه در طول بيش از نيم قرن فعاليت سياسي سعي كردم سيره انبيا و اولياي الهي و به ويژه مراد و مرشدم امام خميني را در سياست ورزي رعايت كنم. برخورد انساني و اخلاقي با مخالفان بخشي از وظيفه روشنگري است كه بر عهده همه سياستمداران است. ما بايد در برخورد با مخالفان فرقي بين «قول»و «قائل» بگذاريم، اگر قول را عقلاني و منصفانه نقد كنيم. در تصحيح فكر قائل هم موثر است ان شاء الله. ما به مدد خداوند تجربيات خوبي در زندان در برخورد و مباحثه با گروه هاي سياسي و مذهبي ملي گرا و صاحبان انديشه هاي چپ گرا و نژادگرا و منافقين و گروه هاي الحادي كسب كرديم و بحمدالله اين تجربيات پس از انقلاب هم مفيد واقع شد لذا معتقدم در نقد مخالفين رعايت احترام، انصاف و عدالت از الزامات كار است.

آقاي عسگراولادي آيا فضاي سياسي ايران در حال حاضر اسلامي است يا ماكياوليستي؟
نمي دانم منظور شما در اين سوال از سه واژه فضاي سياسي ايران، اسلامي و ماكياوليستي چيست؟ و اين دو قطبي اسلامي و ماكياوليستي چطور در ذهن شما آرايش پيدا كرده است. همين قدر بگويم ما پس از گذشت سه دهه از انقلاب به لحاظ سياسي هم در داخل و هم در خارج به بركت خون شهدا و فداكاري جانبازان و ايثارگران و آزادگان و با حاكميت ولايت فقيه يك فضاي نوراني و عطرآگين داريم. شما اگر بويي غير از اين استشمام مي كنيد باور كنيد كه مربوط به شامه خودتان است. اگر نخواهم خيلي خوشبين باشم برخي ناملايمات در فضاي سياسي كشور ذاتي نيست و عرضي است. با مدد خداوند ما هر قدر جلوتر مي رويم افق روشن تر از گذشته مي بينيم.

يكي از مهم ترين تعاملات احزاب را بايد نامه نگاري هاي جنابعالي با آقاي محمدرضا خاتمي دانست: نامه هايي كه به عدد هفت رسيد. چه شد كه به عنوان دبيركل موتلفه به اين نتيجه رسيديد كه بايد با حزب رقيب خود مناظره مكتوب داشته باشيد؟ ثمرات اين نامه نگاري ها چه بود؟آيا حضرتعالي از باب امر به معروف و نهي از منكر اقدام به اين كار كرديد يا آنكه تلاش داشتيد تا به آگاه سازي افكار عمومي كمك كنيد؟چه شد كه اين نامه نگاري ها متوقف شد؟ مهم ترين نقص پاسخ هاي آقاي محمدرضا خاتمي به نامه هاي خود را در چه مسائلي دانستيد؟
ما باب گفت وگو با منتقدان را هيچ وقت بسته نمي بينيم. نامه نگاري هايي كه اشاره كرديد براي شفاف سازي و نقد مباني تئوريك گردانندگان حزب مشاركت بود و قطع گفت وگو هم از اينجانب نبود. آنها آخرين نامه بنده را بي پاسخ گذاشتند. اگر ديدگاه هاي ما را از روي انصاف و عدالت مطالعه مي كردند ما شاهد حوادث تلخ خروج برخي از حاكميت يا خروج برخي ديگر بر حاكميت آنها در دوران اصلاحات و نيز حوادث تلخ سال 88 نبوديم.
اين نامه ها حجت ما براي روز قيامت است. ما آنچه «شرط بلاغ» بود با آنها گفتيم به نتيجه آن هم زياد فكر نكرديم كه آنها پند گرفته يا ملول مي شوند.

آيا اگر در حال حاضر هم احزاب اصولگرا خواهان گفت وگوي مكتوب بر سر مسائل سياسي كشور باشند جناب آقاي عسگراولادي اين آمادگي را دارند؟
احزاب اصولگرا از ابتداي اقبال مردم يك نقد درون گفتماني بين خود را مديريت كرده اند و تاكنون هم بين آنها گفت وگو و نقد سازنده بوده و محصول اين گفت وگو همگرايي اصولگرايان بوده است.

جنابعالي و حزب موتلفه نخستين حزب اصولگرايي بود كه بلافاصله پس از پيروزي آقاي خاتمي پيام تبريك كتبي براي ايشان ارسال كرد. حتي در يكي از جلساتي كه با اعضاي جوانان اصلاح طلب داشتيد خاطره آن تبريك را دوباره بازخواني كرديد. ارتباط حزب موتلفه با آقاي خاتمي بر اساس چه اهدافي شكل گرفت؟آيا آقاي خاتمي به انتقادها و راهكارهاي موتلفه براي حل مشكلات كشور دقت نظر داشتند؟موتلفه و جنابعالي چه تلاش هايي را براي كمك به دولت اصلاحات در جهت پيشبرد اهداف كشور داشتيد؟ رابطه موتلفه با دولت آقاي خاتمي بهتر بود يا با دولت آقاي احمدي نژاد؟
ما به راي مردم احترام مي گذاريم. مردم سالاري يعني يك روش معين براي رسيدن به نتايج نامعين. بايد به اين ملتزم باشيم، اگر آنچه از صندوق راي بيرون آمد و به نفع ما بود بپذيريم و اگر به نفع ما يا ميل ما نبود اوضاع را به هم بريزيم. شرط عقل و وفاي به عهدمان درباره پذيرش نتايج نيست لذا وقتي آقاي خاتمي راي آورد ما به احترام راي مردم به او تبريك گفتيم و نخستين كسي هم كه تبريك گفت رقيب او آقاي ناطق نوري بود. ما مي خواستيم اين مساله را در كشور فرهنگ كنيم، اما متاسفانه دوستان ما در سال 88 وقتي ديدند راي نياوردند نتايج را نپذيرفتند و بر طبل تقلب در انتخابات كوبيدند. اين رفتار يعني دموكراسي، بي دموكراسي و هرچه تا ديروز مي گفتيم هيچ. آقاي خاتمي فرداي پيروزي طبق قانون اساسي رييس جمهور ما هم بود. حزب موتلفه اسلامي به همه دولت هاي پس از انقلاب از اين زاويه نگاه مي كرد و اكنون هم همين نگاه را دارد. در عين حال ما از نقد مشفقانه دريغ نمي كرديم. گاهي اين نقدها مقبول مي افتاد گاهي هم نه. البته رابطه ما به عنوان يك دولت اصولگرا با رابطه ما با دولت آقاي خاتمي مي تواند متفاوت باشد.

با توجه به مجموعه شرايط و مشكلات وضعيت آينده را چگونه تحليل مي كنيد؟
آينده انقلاب اسلامي را بنده بسيار روشن، شفاف و اميدوار كننده مي بينم. شما اگر از 15 خرداد سال 42 يك نمودار رسم كنيد از فراز و فرودهاي انقلاب يك حركت رشد يابنده، پيشرفته و توسعه يافته را مي بينيد. در اين سال ها روز به روز به قدرت مردم و رهبري معظم انقلاب افزوده شده است. ما حتي يك روز هم توقف، ركود و عقب نشيني نداشتيم. انقلاب به يك منبع لايزال تئوريك وصل است كه مدام مي تواند ايدئولوژي خود را بازتوليد كند. با سپاس خداوند ما داراي مردمي هستيم كه عمدتا وفادارترين به دين و اصول مذهب هستند. ما داراي فرهنگي هستيم كه شكست در آن معنا ندارد لذا در مقابله با دشمنان انقلاب چه بكشيم و چه كشته شويم پيروزيم. امروز ايران پرقدرت ترين كشور منطقه است. در جهان اسلام موقعيتي استثنايي دارد. مردم جهان به ايران و ملت ما به ديده احترام مي نگرند. ما در برنامه چشم انداز 20 ساله اهدافي را در نظر گرفتيم كه به ياري خداوند از هم اكنون به بخشي از آن رسيده ايم. انقلاب اكنون يك نهال نيرومند است و با تندبادها و توفان هاي سياسي آشناست و چون سرو سرخم نخواهد كرد.

به نظر جنابعالي مهم ترين نقاط ضعف دولت آقاي احمدي نژاد چه بوده است؟
دولت كنوني همانند دولت هاي گذشته خدماتي داشته كه بايد در نقد عملكرد دولت لحاظ كرد. البته اشكالاتي هم داشته كه بايد با نقد مشفقانه آن را برطرف كرد. دولت در ماه هاي پاياني خود است. بايد كمك كرد دوره خود را به پايان برساند تا يك داوري عادلانه راجع به عملكرد آن داشت. دولت ركوردهايي از خدمت در اجرا داشته است كه در دولت هاي گذشته مشابه نداشته است. اين ركورد به دليل هدايت هاي مقام معظم رهبري و حضور جدي مردم در صحنه ها بوده است و در نقد عملكرد اگر ركوردهاي مثبت دولت ناديده گرفته شوند به بيراهه خواهيم رفت.

۱۳۹۱/۹/۱۵

اخبار مرتبط
نظرات کاربران
نام :
پست الکترونیک:
نظر شما:
کد امنیتی:
 

آخرین اخبار...