نسخه چاپی

پیشنهاد آمریكا قابل بررسی است

عکس خبري -پيشنهاد آمريکا قابل بررسي است

رئیس مجلس شورای اسلامی گفت: سوریه گرفتار ماجراجویی‌ منطقه‌ای و بین‌المللی شده و اكنون این كشور از نظر دموكراتیزه شدن نیاز به اصلاحات دارد ولی نسبت به مصر متفاوت است.

به گزارش نمابه نقل از فارس، علی لاریجانی چهارشنبه شب در گفت‌وگوی زنده تلویزیونی با عنوان «قم در مسیر توسعه» با اشاره به مشکلات تأمین منابع سد کوچری اظهار کرد: این سد از کمبود منابع برخوردار است و اکنون در حال پیگیری اوراق مشارکت هستیم و بر اساس توافق با بانک مقرر شده 60 تا 70 میلیارد تومان تسهیلات تهیه شود تا احداث این سد به پایان برسد.

وی با بیان اینکه استان قم دارای یک میلیون نفر جمعیت است گفت: باید نگران اشتغال این جمعیت باشیم بنابراین باید در این شهر ضمن معرفی ظرفیت‌های سرمایه‌گذاری زمینه جذب سرمایه‌گذاران و ایجاد اشتغال فراهم شود.

رئیس مجلس شورای اسلامی تصریح کرد: بروکراسی اداری برای امر سرمایه‌گذاری، طولانی است بنابراین باید در زمینه تسهیل این روند اقداماتی صورت گیرد تا سرمایه‌گذاران به راحتی وارد این حوزه شوند البته شرایط کنونی در این حوزه نسبت به گذشته بهتر شده است.

وی با اشاره به امکانات اطراف حرم حضرت معصومه(س) گفت: این بخش شامل گسترش صحن‌های اطراف حرم، حوزه علمیه و اسکان زائران است که در این حوزه نیاز به برنامه‌ریزی و اقدامات اجرایی هستیم.

لاریجانی به سخنی از مقام معظم رهبری درباره عقب‌ماندگی شهر قم و توجه به آن در بعد بین‌المللی اشاره کرد و افزود: وجود حرم کریمه اهل بیت(س)، مراجع تقلید و حوزه علمیه از ویژگی‌های منحصر به فرد این مکان است.

* امسال به خشکسالی مالی برخورد کردیم

وی خاطرنشان کرد: امسال به خشکسالی مالی برخورد کردیم ولی مسئولان باید با فراست تلاش کرده و امکانات کشور را به سمت مناسب هدایت کنند.

رئیس مجلس شورای اسلامی با تأکید بر استفاده از نخبگان کشور برای پیگیری نیازهای جامعه گفت: مرکز پژوهش‌های اسلامی مجلس به همین منظور سال گذشته تشکیل شد تا در زمینه طرح‌ها و لوایح مجلس فعالیت کند.

وی به فعالیت‌های فرهنگی قم اشاره کرد و افزود: بودجه‌هایی برای کارهای عمرانی حوزه‌های علمیه در نظر گرفته شده که برای احداث مدارس و کتابخانه‌ها صرف می‌شود.

لاریجانی با اشاره به چشم‌انداز 1404 برای شهر قم گفت: بر اساس این سند استان قم باید به عنوان پایتخت دینی ایفای نقش کند و از ارتباطات بین‌المللی وسیعی با حضور مراجع برخوردار شود.

وی خاطرنشان کرد: اگر وضع اقتصادی بهبود پیدا کند بسیاری از گرفتگی‌های شهرسازی قم حل می‌شود ولی باید توجه داشت ایجاد قطب صنعتی در قم مزاحمت و منافاتی با مرکز علمی و دینی این شهر ندارد و ظرفیت خوبی در زمینه اقتصاد قم محسوب می‌شود.

رئیس مجلس شورای اسلامی یادآور شد: در مجلس تلاش شده ثقل کار روی مسئله معیشت مردم باشد بنابراین با حل شدن این مشکل، توانمندی اقتصادی مردم افزایش پیدا می‌کند و به دنبال آن بسیاری از مشکلات بین‌المللی حل می‌شود.

*سوریه گرفتار ماجراجویی منطقه‌ای و بین‌المللی شده است

وی با بیان اینکه اکنون سوریه مسئله مهم منطقه است عنوان داشت: سوریه گرفتار ماجراجویی‌ منطقه‌ای و بین‌المللی شده و اکنون این کشور از نظر دموکراتیزه شدن نیاز به اصلاحات دارد ولی نسبت به مصر متفاوت است.

لاریجانی خاطرنشان کرد: طرح‌های مختلفی به کشورهای مختلف درباره این قضیه ارائه شده که در این خصوص تفکر ما این است که برای دقیق‌تر کردن ساختار باید فضا را آماده کنیم و با سلاح و کشتار نمی‌توان دموکراسی را قوی کرد.

وی یادآور شد: برخی کشورهایی که بویی از دموکراسی ندارند اکنون علمدار دموکراسی سوریه شده‌اند بنابراین معلوم است مسئله‌ای دیگر پشت این قضیه وجود دارد.

رئیس مجلس شورای اسلامی عنوان داشت: با برخی کشورها در این زمینه اختلاف نظر داریم ولی در این دو سال درستی تفکر جمهوری اسلامی مبنی بر تدوین قانون اساسی، برگزاری انتخابات مجلس و ریاست جمهوری ثابت شده است.

وی با اشاره به تفکرات موجود در قضیه فلسطین گفت: عده‌ای مانند غربی‌ها پشت سر اسرائیل هستند و برخی دیگر تنها حرف می‌زنند و برای فلسطین کاری نمی‌کنند بسیاری از کشورهای اسلامی در این بخش قرار می‌گیرند و برخی کشورها مانند ایران به این کشور کمک می‌کنند.

* محور منطقه رجال سیاسی در کاخ‌های شیشه‌ای نیستند

لاریجانی خاطرنشان کرد: اکنون محور منطقه رجال سیاسی در کاخ‌های شیشه‌ای نیستند بلکه محور اصلی ایران، حزب‌الله لبنان و مقاومت فلسطین است.

وی با اشاره به سفر اخیر خود ادامه داد: در این حوزه‌ها با کشورهای فلسطین، سوریه، لبنان، ترکیه بحث و گفت‌وگو کردیم و در عراق در زمینه زائران، فعالیت‌های اقتصادی بین ایران و عراق و برخی مسائل دیگر رایزنی شد.

رئیس مجلس شورای اسلامی با اشاره به رفتار متناقض‌نمایانه آمریکا با ایران گفت: این امر یک استراتژی آمریکایی است که تحریم را همراه گفت‌وگو مطرح می‌کنند و این رویه بر مبنای فشار و گفت‌وگو است.

وی یادآور شد: آمریکایی‌ها متوجه شدند این روش‌ها، روش‌هایی نیست که آنها را به نتیجه برساند بنابراین اگر بر اساس سخن رهبری به سمت تولید داخل کشور برویم کشور صیانت می‌شود.

*جمهوری اسلامی به دنبال ماجراجویی در منطقه نیست

لاریجانی عنوان داشت: آمریکایی‌ها تصور می‌کردند نقش‌آفرینی ایران با این کارها در منطقه کمتر می‌شود ولی نقش ایران در منطقه بیشتر شد و مردم منطقه فکر و روحیه مقاومت و استقامت ایران را پسندیده‌اند.

وی با بیان اینکه کسی مخالف مطرح کردن پیشنهاد آمریکایی‌ها نیست گفت: آنها اگر پیشنهاد و رویکرد عاقلانه‌ای دارند می‌توانند آن را در 1+5 مطرح کنند جمهوری اسلامی به دنبال ماجراجویی در منطقه نیست و همیشه به امنیت منطقه توجه کرده است.

۱۳۹۱/۹/۱۶

اخبار مرتبط
نظرات کاربران
نام :
پست الکترونیک:
نظر شما:
کد امنیتی:
 

آخرین اخبار...