نسخه چاپی

گاف فنی حیرت انگیز آژانس، آمانو، سیا و موساد درباره پارچین

ایران هسته ای- در ادعاهای اخیر منابع غربی درباره فعالیت خاک برداری ایران در پارچین به منظور پاک کردن آلودگی های رادیو اکتیور یک تناقض حیرت انگیز فنی وجود دارد.

از 3 روز پیش، بسیاری از منابع غربی از جمله آسوشیتدپرس، رویترز و سی ان ان در گزارش های متعدد ادعا کرده اند تصاویر ماهواره ای نشان می دهد تردد کامیون ها به تاسیسات پارچین شدت یافته است.

این رسانه ها ادعا کرده اند هدف این اقدام آن است که ایران می خواهد با خاک برداری، شواهد مربوط به آزمایش های هسته ای در این تاسیسات (آلودگی های رادیو اکتیو) را پاک کند تا بازرسان در بازدید آینده خود از پارچین قادر به کشف ردپای فعالیت های هسته ای نظامی ایران نباشند.

جالب است که حتی آمانو هم در سخنرانی افتتاحیه خود در نشست شورای حکام همین ادعا را تکرار کرده و گفته است که لازم است بازرسان هر چه سریع تر به پارچین بروند.

بسیار مهم است توجه کنیم، در تمام موارد، منابع غربی که این گزارش را منتشر کرده اند می گویند ایران در حال پاک کردن اثرات یک انفجار هسته ای در پارچین است.

اما نکته ای که در این میان ظاهرا حتی آمانو هم به آن توجه نکرده این است که نه آژانس و نه حتی سرویس های اطلاعاتی غربی هرگز ادعا نکرده اند که در ایران یک آزمایش انفجاری هسته ای انجام شده است.

اگر به ضمیمه گزارش نوامبر 2011 آژانس هم مراجعه کنیم می بینیم در پاراگراف 49 از این ضمیمه –یعنی تنها جایی که در آن از پارچین نام برده شده- تنها چیزی که ادعا می شود این است که ایران در پارچین محفظه های بزرگی ساخته است که در آن تست های انفجاری با قدرت بالا صورت می گیرد و آژانس هیچ بحثی درباره وقوع یک انفجار هسته ای در پارچین –که دارای آلودگی رادیو اکتیو باشد- مطرح نمی کند.

متن پارارگارف 49 از گزارش نوامبر 2011 آژانس چنین است: «ایران محفظه های بزرگ انفجاری ساخته است که آزمایش های هیدرودینامیکی در آن صورت گیرد. محفظه های انفجاری گفته می شود در سال 2000 در پارچین قرار داده شده اند. این سازه در آن زمان در حول یک شی استوانه ای در جایی در مجتمع نظامی پارچین احداث شد. همچنین یک شیار کوچک زمینی در میان سازه هایی که استوانه ها و ساختمان های اطراف کشیده شد که نشانگر استفاده احتمالی از مواد انفجاری قوی در این محفظه است. تصاویر ماهواره ای که در اختیار آژانس قرار گرفت با این اطلاعات همخوانی دارند. از مستندات مستقل از جمله مقالات کارشناسان خارجی که در پاراگراف 44 در بالا به آن اشاره شد آژانس می تواند اطلاعات مربوط به ساخت استوانه ها و برخی از طرح ها (مانند ابعاد) آن را تایید کند و اینکه، این سازه ها برای در برگرفتن انفجار 70 کیلوگرم از مواد منفجره درست شده بودند که این میزان مواد منفجره قوی برای انجام آزمایش هایی که در پاراگراف 43 در بالا به آن اشاره شد، مناسب باشد».

اکنون مسئله این است که تناقض میان این ادعای آژانس –که تازه برای اثبات آن هم هیچ دلیل وجود ندارد- و ادعاهای اخیر منابغ غربی را چگونه باید حل کرد؟ همه ادعای آژانس این است که ایران در پارچین تست های انفجاری انجام داده که می تواند بخشی از مطالعات برای ساخت سلاح هسته ای باشد. واضح است که تست مواد انفجاری هر چقدر هم پر قدرت باشد آلودگی رادیو اکتیو ایجاد نمی کند که حالا لازم باشد ایران با خاک برداری این آلودگی ها را پاک کند. آلودگی رادیو اکتیو در تاسیسات، تنها زمانی ایجاد می شود که یک سلاح هسته ای واقعی تست شده باشد که این چیزی نیست که هرگز آژانس یا هیچ کشور غربی دیگر، آن را ادعا کرده باشد.

بنابراین نتیجه این است که ادعاهای اخیر درباره آغاز عملیات خاک برداری در پارچین به منظور پاک کردن شواهد انفجار هسته ای در پارچین چیزی بیش از یک گاف فنی احمقانه نیست. حتی اگر همه ادعاهای آژانس درست باشد باز هم معنا ندارد که ایران بخواهد با خاک برداری آلودگی رادیو اکتیو در تاسیسات پارچین را پاک کند چرا که تست های انفجاری با قدرت بالا اساسا هرگز آلودگی رادیو اکتیو ایجاد نمی کند و تنها آزمایش سلاح هسته ای است که می تواند چنین آلودگی در پی داشته باشد!

ساده ترین نتیجه ای که می توان گرفت این است که آمانو چنان در تکرار ادعاهای غربی ها درباره ایران عجول است که حتی فراموش می کند به گزارش های قبلی خودش هم نگاهی بیندازد!

۱۳۹۰/۱۲/۲۰

اخبار مرتبط
نظرات کاربران
نام :
پست الکترونیک:
نظر شما:
کد امنیتی:
 

آخرین اخبار...