نسخه چاپی

حق ماموریت روزانه مقامات چقدر است؟

كمبود منابع مالی كشور دامن «حق ماموریت» مقامات و كاركنان دولت و مجلس را هم گرفت.


به گزارش نما به نقل از آرمان، روز گذشته نمایندگان مجلس شورای اسلامی فوریت طرحی را بررسی كردند كه در راستای تصویب آن بنا بود حق ماموریت كاركنان مجلس و دولت ۵۰ درصد كاهش پیدا كند. طرحی كه ظاهرا بنا بود برای صرفه‌جویی در هزینه‌های كشور به تصویب برسد اما نمایندگان به فوریت بررسی شدن آن رای منفی دادند اما شاید بد نباشد كه ببینیم حق ماموریت مقامات و مدیران مجلس و دولت برای سفرهای خارجی چقدر است.

طرحی در راستای كاهش هزینه‌ها

به نوشته روزنامه آرمان روز گذشته نیره اخوان نماینده مردم اصفهان در مجلس شورای اسلامی پیشنهاد طرح دو فوریتی برای الحاق یك تبصره به ماده ۶۸ قانون مدیریت خدمات كشوری را ارائه داد. طرحی كه ۶۴ نماینده آن را امضا كرده بودند و بنا بود براساس آن حق ماموریت سفرهای خارجی به ۵۰ درصد كاهش پیدا كند. موافقان فوریت این طرح معتقد بودند كه كاهش ۵۰ درصدی حق ماموریت در راستای كمبود منابع مالی و كاهش سفرهای غیرضروری است كه می‌تواند جزء اقدامات خوب مجلس باشد. عوض حیدرپور نماینده شهرضا نیز در همین ارتباط گفت: كسانی‌كه به ماموریت‌های خارجی می‌روند، حقوقشان را دریافت كرده و هزینه رفت و آمد هتلش نیز با سازمان مربوطه می‌باشد لذا دیگر لزومی ندارد كه حق ماموریت دریافت كند. تصویب این طرح یك كار انقلابی در راستای صرفه‌جویی، كاهش هزینه‌ها و اطاعت از رهبری است.

شأن نمایندگان را پایین نیاورید

اما مخالفان استدلال دیگری داشتند. از جمله آنكه منصور حقیقت‌پور نماینده اردبیل با بیان اینكه شأن نمایندگان جمهوری اسلامی در سایر كشورها باید حفظ شود، گفت: ما كشور فقیری نیستیم كه بخواهیم اینگونه رفتار كنیم. مامورانی كه از جمهوری اسلامی ایران عازم ماموریت می‌شوند باید شئوناتشان رعایت شود. وی افزود: به عنوان مثال خلبانی كه به دیگر كشورها سفر می‌كند و در هتلی اقامت دارد كه سایر خلبان‌ها نیز در آنجا هستند نباید در مضیقه قرار بگیرد. باید جلوی برخی از كارهای نادرست را در خارج از كشور بگیریم كه دچار كج‌روی نشوند.

مخالفت مجلس با فوریت كاهش حق ماموریت

اما با وجود بحث‌های صورت گرفته در جلسه روز گذشته مجلس شورای اسلامی در نهایت نمایندگان با ۸۶ رای موافق، ۶۸ رای مخالف و ۳۲ رای ممتنع با دو فوریت این طرح و با ۴۳رای موافق، ۶۳ رای مخالف و ۱۷ رای ممتنع با یك فوریت این طرح مخالفت كردند و بر این اساس طرح مذكور به صورت عادی در مجلس بررسی خواهد شد. البته با توجه به حجم بالای طرح‌های یك فوریتی و دو فوریتی موجود در دستور كار مجلس بعید به نظر می‌رسد كه بررسی و تصویب این طرح به عمر مجلس نهم هم قد بدهد!

مسئولان صرفه‌جویی را تنها برای مردم مفید می‌دانند

زهره طبیب‌زاده نماینده مردم تهران با انتقاد از رأی ندادن نمایندگان به فوریت طرح كاهش ۵۰ درصدی حق ماموریت مسئولان گفت: گویا صرفه‌جویی تنها برای مردم خوب و مفید است و متاسفانه برای مسئولان كشور اینطور نیست و هرگونه امكاناتی در اختیار آنان قرار داده می‌شود. گذشتن از ۵۰ درصد از حق ماموریت كمترین اقدامی است كه یك نماینده در شرایط خاص اقتصادی كشور می‌تواند انجام دهد در غیر این صورت ما چگونه می‌توانیم ادعا كنیم كه از منش حضرت امام(ره) پیروی می‌كنیم و معتقدیم كه باید علی‌(ع)وار زندگی كرد. ما در شعار، فریاد حمایت از مستضعفان را سر می‌دهیم و به عنوان نمونه می‌بینیم در بسیاری از نطق‌های مجلس از وضعیت فعلی اقتصاد و اشتغال كشور گلایه می‌شود اما متاسفانه زمانی كه پای عمل به این شعارها و گذشت كردن و كوتاه آمدن از بخشی از حقوق خودمان به میان می‌آید شعارها را فراموش می‌كنیم. وی افزود: این طرح توسط من و تعدادی از نمایندگان مجلس شورای اسلامی تهیه شده بود و هدف این بود كه مردم احساس كنند در شرایطی كه مردم در مضیقه قرار دارند نمایندگان آنان نیز این كمبودها و مشكلات را احساس می‌كنند و از قسمتی از حقوقی كه قانون برای آنان در نظر گرفته گذشت می‌كنند.

حق ماموریت مقامات چقدر است؟

اما شاید سوال اصلی اینجا باشد كه میزان حق ماموریت خارجی مقامات دولت و مجلس چقدر است؟ محسن نریمان نماینده سابق مجلس در همین ارتباط به آرمان گفت: اصولا نمایندگان مجلس شورای اسلامی برای ماموریت‌های داخلی خود حق ماموریتی دریافت نمی‌كنند اما برای ماموریت‌های خارجی به آنان حق ماموریت پرداخت می‌شود. وی در ارتباط با میزان حق ماموریت سفرهای خارجی نیز گفت: نمایندگان مجلس طی ۱۶ سال گذشته برای هر روز ماموریت ۱۳۰ دلار حق ماموریت دریافت می‌كردند و این رقم طی سال‌های گذشته ثابت بوده است. براساس شنیده‌ها ظاهرا مدیران ادارات نیز برای هر روز ماموریت طی سال‌های گذشته ۶۵ دلار دریافت می‌كردند. ظاهرا این حق ماموریت میان مجلس و دولت یكسان است و تغییری طی سال‌های گذشته در آن صورت نگرفته است. بر این اساس با احتساب نرخ دلار به ۲۵۰۰ تومان نیز مقامات حدودا روزانه ۳۲۵ هزار تومان و مدیران روزانه ۱۶۲هزار و ۵۰۰ تومان حق ماموریت دریافت می‌كنند.

حجم بالای سفرهای خارجی دولت

مهرماه سال جاری بود كه سفر سالانه رئیس‌جمهور به نیویورك خبرساز شد. اما این خبرسازی از حیث دیگری صورت گرفت كه آن هم تعداد همراهان رئیس‌جمهور در این سفر بود. سفر یك هفته‌ای رئیس‌جمهور به نیویورك براساس آنچه رسانه‌ها اعلام كردند با ۱۵۰ همراه بود كه با فاكتور گرفتن خانواده رئیس‌جمهور از سفركردگان به آمریكا رقم روزانه ۳۲۵ هزار تومان حق ماموریت آن هم برای یك هفته رقم قابل توجهی خواهد شد. كمی آنطرف‌تر وزرای دولت نیز ظاهرا از سفرهای خارجی بدشان نمی‌آید. با این حال نمایندگان با كاهش حق ماموریت مقامات مخالفت كردند و ظاهرا اصلاح قانون انتخابات را دارای اولویت بیشتری دانستند! البته غلامرضا كاتب سخنگوی كمیسیون برنامه و بودجه مجلس نیز روز گذشته در سخنانی گفته بود دولت كه برای پرداخت اضافه كار و حق ماموریت كارمندان مشكل دارد چگونه می‌خواهد حق‌الزحمه سفرهای خارجی را بپردازد؟

۱۳۹۱/۹/۱۶

اخبار مرتبط
نظرات کاربران
نام :
پست الکترونیک:
نظر شما:
کد امنیتی:
 

آخرین اخبار...