نسخه چاپی

ایمانی در گفتگو با نما:

اصلاح‌طلبان حیات و ممات خود را به برجام گره زدند/ صحبت از مذاكره مجدد انحرافی است

عکس خبري -اصلاح‌طلبان حيات و ممات خود را به برجام گره زدند/ صحبت از مذاكره مجدد انحرافي است

كارشناس مسائل سیاسی با بیان این مطلب كه اصلاح طلبان تمام حیات و ممات خودشان را برروی برجام متمركز كرده اند، گفت: بعد از اینكه برجام پاره شد به نحوی حیات سیاسی اصلاح طلبان هم در ایران به پایان رسید.

ناصر ایمانی، فعال سیاسی اصولگرا در گفتگو با خبرنگار نما، اظهار داشت: باید از اصلاح طلبان و دولت پرسید آن چیزی که در خصوص مذاکره با آمریکا مطرح می کنند، دقیقاً چه نوع مذاکره ای است؟ در چه زمینه ای مذاکره خواهد شد؟ موضوع مذاکره چیست؟ اگر در رابطه با بازگشت آمریکا به برجام در زمان بایدن قرار است مذاکره ای صورت گیرد، اینکه مذاکره محسوب نمی شود و این نوع مذاکره فایده ای ندارد و مذاکره در این خصوص بی معناست؛ یعنی مذاکره برای مذاکره هیچ معنایی ندارد.

وی افزود: ما قبلاً با آمریکایی ها مذاکراتمان را انجام داده ایم و قراردادی هم در این مذاکره به امضا رسید؛ لذا دولت آینده آمریکا اگر می خواهد به برجام بازگردد ، این موضوع نیازی به مذاکره ندارد؛ بنابراین در این زمینه نیازی به هیچ مذاکره ای نیست. اگر مطالبی از سوی روحانی و وزیر امور خارجه دولتش در خصوص مذاکره برای بازگشت آمریکا به برجام اعلام می شود، به نظر من این کاملاً یک مسیر انحرافی است.

کارشناس مسائل سیاسی خاطرنشان کرد: دولت بایدن رسماً باید اعلام کند که به برجام بازخواهد گشت و برجام را در کنگره آمریکا به تصویب خواهد رساند و پس از آن باید تحریم های ظالمانه را علیه ایران لغو کند و تنها در این صورت است که جمهوری اسلامی ایران به تعهدات برجامی خود باز می گردد و این نیازی به مذاکره ندارد که دولت و وزیر امور خارجه از آن سخن می گویند.

ایمانی توصیه کرد که برگشت ایران به برجام باید گام به گام همزمان با لغو تحریم ها و بازگشت غربی ها به برجام باشد؛ یعنی همان قدر که غربی ها انتظار دارند ما به تعهداتمان عمل کنیم ما هم باید منتظر بمانیم که آنها به تعهداتشان عمل کنند و در این صورت گام های بعدی را برخواهیم داشت.

وی درباره موضوعات جدید طرح مذاکره احتمالی میان ایران و آمریکا گفت: محدود کردن توانمندی نظامی ایران و کاهش نفوذ منطقه ای کشورمان از موضوعات جدید مذاکره احتمالی میان ایران و آمریکا خواهد بود و این دو هیچ ارتباطی با برجام ندارد. این دو مؤلفه از مؤلفه های قدرت جمهوری اسلامی ایران محسوب می شوند و اگر این دو را از جمهوری اسلامی بگیرند اساساً ایران دیگر قدرتی به حساب نمی آید که بخواهند با آن مذاکره کنند. در حال حاضر غربی ها می خواهند با یک قدرت وارد مذاکره شوند، اما کشوری که بپذیرد تولید تسلیحات نظامی را کنار بگذارد آن هم در منطقه ای که دشمنانمان تا بن دندان مسلح هستند و نیز بپذیرد فقط درون مرزهای خود ایفای نقش کند و هیچ نقشی در سایر کشورها نداشته باشد، دیگر نمی توان آن را قدرت منطقه ای و جهانی توصیف کرد؛ لذا زمینه زورگویی های بیشتر غرب علیه ایران فراهم خواهد شد.

این کارشناس مسائل سیاسی با بیان این مطلب که اصلاح طلبان تمام حیات و ممات خودشان را برروی برجام متمرکز کرده اند، خاطرنشان کرد: بعد از اینکه برجام پاره شد به نحوی حیات سیاسی اصلاح طلبان هم در ایران به پایان رسید؛ چون آنها تمام حیثیت خودشان را برروی برجام گذاشته بودند و این هم یکی از اشتباهات راهبردی اصلاح طلبان محسوب می شود؛ بنابراین طبیعی است برای اینکه آنها یک شعار خوشایند مردم و دهان پرکن را سر دهند و به خاطر ادامه حیات خودشان دم از مذاکره بزنند؛ در حالی که می دانند معنای مذاکره مجدد یعنی چه. پس سرونشت اصلاح طلبان با این اقدام و آن هم در این برهه زمانی اصلاً سرونوشت روشنی نیست.

۱۳۹۹/۹/۹

اخبار مرتبط
نظرات کاربران
نام :
پست الکترونیک:
نظر شما:
کد امنیتی:
 

آخرین اخبار...