نسخه چاپی

نما گزارش می دهد:

رونمایی از آخرین بودجه ی قرن در غیاب مسئولان!

عکس خبري -رونمايي از آخرين بودجه ي قرن در غياب مسئولان!

در غیاب رئیس جمهور، حسینعلی امیری - معاونت پارلمانی رئیس جمهور - لایحه بودجه ۱۴۰۰ را به مجلس ارائه كرد

احمد فانی- به گزارش نما در غیاب رئیس جمهور، حسینعلی امیری - معاونت پارلمانی رئیس جمهور - لایحه بودجه ۱۴۰۰ را به مجلس ارائه کرد این در صورتی بود که رئیس جمهور به علت نظر ستاد ملی کرونا در مجلس حاضر نشده بود و قرار بود نوبخت - رئیس سازمان برنامه و بودجه - در غیاب رئیس جمهور در مجلس حاضر شود اما در نهایت معاون پارلمانی رئیس جمهور لایحه را به مجلس تقدیم کرد از طرف دیگر هم اقای قالیباف برای دریافت لایحه حضور نداشت و در نهایت نائب رئیس مجلس بودجه را تحویل گرفت.

بودجه ای که رونمایی از آن اینقدر مهم بود که طی سالهای گذشته با حضور رئیس جمهور و رئیس مجلس انجام میشد و تصاویر یادگاری آن صفحه اول روزنامه ها و خبرگزاریها را پر میکرد، امسال آنچنان سطح پایین برگزار شد که برای هیچکس قابل اعتنا نبود!!

این بودجه اخرین لایحه ی بودجه قرن حاضر است و سرنوشت اقتصادی میلیون ها ایرانی را به خود گره زده است. با توجه به اینکه حجم دخالت دولت در اقتصاد ایران از سایر کشورهای توسعه یافته ودر حال توسعه بیشتر است از همین رو اهمیت لایحه بودجه و نحوه تنظیم آن نیز در مقایسه با این کشورها دوچندان است.

به همین منظور می توان درمان بیماریهای اقتصاد ایران از جمله رکود، تورم، بیکاری، کاهش بهره وری و رشد پایین اقتصادی را در سند بودجه جستجو کرد.

بنابراین چشم تک تک مردم کشورمان از صاحب نظران و مدیران ارشد و برجسته سیاسی، اقتصادی، عمرانی، اجتماعی و فرهنگی کشور گرفته تا مردم کوچه و بازار، به بودجۀ تنظیمی دولت است تا از این طریق بفهمند اوضاع کشور و زندگی شان در سال آینده چگونه خواهد بود و باید منتظر چه عاقبتی باشند؟ سالی خوش و خرم یا تیره و تار؟!!
دولت تدبیر و امید از زمانی که روی کار آمده شعار میدهد که باید بودجه ای فارغ از درآمدهای نفتی تنظیم کرده و به درآمدهای غیرنفتی متکی شود، آقای روحانی در یکی دو سال گذشته به کررات تأکید کرده بود که میخواهد شعار چند سالۀ خود را محقق کرده و در ماههای اخیر هم قول داد که لایحۀ بودجه سال آینده را با کمترین وابستگی به درآمدهای نفتی تنظیم و برای تصویب، روانه مجلس می کند!! اما با رونمایی از بودجه 1400 در کمال تعجب دیدیم که نه تنها دولت به قول خود مبنی بر تنظیم بودجه غیرنفتی عمل نکرد بلکه برخلاف انتظار، از "بودجه 1400" بوی شدید نفت به مشام می رسد!!
موضوع مهم دیگری که در بودجه 1400 دیده می شود افزایش نجومی درآمدهای دولت است

متأسفانه امسال هم در تنظیم بودجه سال 1400 اصلاً به میزان تحقق بودجه طی چند سال گذشته توجهی نشده و همین امر، دوباره تحقق درآمدهای بودجه سال 1400 را با اما و اگر روبرو کرده است . در همین راستا نکات مبهم و سوال برانگیز بسیاری در لایحه بودجه 1400 وجود دارد که همین نکات و اعداد و ارقام مبهم و سوال برانگیز، زندگی مردم و همچنین رتق و فتق امورات و اداره کشور در سال آینده را با ابهام روبرو کرده است.

واقعیت امر این است که سخنان دولتمردان با این اوضاع و احوال و با این بودجه ای که برای سال 1400 تنظیم شده بطور فاحشی در تضاد بوده و کشوری که کسری بودجه مستمر دارد هرگز نمیتواند رشد بالای اقتصادی را تجربه کند


۱۳۹۹/۹/۱۵

اخبار مرتبط
نظرات کاربران
نام :
پست الکترونیک:
نظر شما:
کد امنیتی:
 

آخرین اخبار...