نسخه چاپی

از عزل تا تجلیل وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات

هفته گذشته با برخی نگرانی‌ و شایعه‌ها برای ارتباطی‌ها گذشت اما هنوز این سوال كه آیا با ابلاغ این مصوبه به تحقق شایعه‌ی ادغام وزارت مسكن و ارتباطات نزدیك‌تر می‌شویم و یا وزارتخانه جدیدی با نام وزارت امور زیربنایی در طرح‌های بعدی دولت ایجاد میشود پاسخ درستی داده نشده است؟

به گزارش نما به نقل از ایسنا، درست شنبه هفته گذشته بود که در ابلاغیه‌ی ناگهانی از سوی رییس جمهوری، وزیر راه، مسکن و شهرسازی با حفظ سمت سرپرست وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات شد.

دکتر محمود احمدی‌نژاد در حکمی خطاب به نیکزاد اعلام کرد که نظر به تعهد و دانش و تجربیات ارزنده و به استناد اصل یکصد و سی و پنجم قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران و بر اساس این حکم با حفظ سمت بعنوان سرپرست وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات منصوب می‌شوید.

او همچنین در نامه‌ای از زحمات و خدمات دکتر تقی‌پور در مدت تصدی مسئولیت وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات تشکر و قدردانی کرد و در حکمی دیگر تقی‌پور را به عنوان مشاور خود در امور ارتباطات و فناوری اطلاعات منصوب کرد.

یک وزیر و دو وزارتخانه !

یک روز پس از انتصاب نیکزاد به عنوان سرپرست وزارت ارتباطات وی در پاسخ به خبرنگاران مبنی بر دارا بودن تخصص در حوزه ارتباطات گفت "بالاخره من مهندس عمران هستم، فوق لیسانس مدیریت دارم، ضمن آنکه در دنیا بحث حمل‌ونقل و ارتباطات یک وزارتخانه است" و همچنین "باید معارفه انجام شود تا من برنامه‌ها را اعلام کنم اما این تصمیمی است که دولت گرفته و من به عنوان سرباز نظام آرزوی خدمت به کشور بزرگ ایران را دارم."

وزیری که خبرساز شد

پس از ابلاغ حکم ریاست جمهوری که پس از آن با سکوت تقی‌پور ادامه داشت، وزارت ارتباطات این حکم را پس از دو روز پذیرفت و در سایت متعلق به وزارتخانه این خبر را اعلام کرد.

به جای ادغام وزارتخانه ، وزیر برکنار شد

در هر حال دهم خردادماه سال ۹۰ بود که خبر تقدیم لایحه ادغام وزارتخانه‌های مسکن و راه از جانب دولت به مجلس، منتشر و اعلام شد که در کمیسیون اجتماعی مجلس با اعمال اصلاحاتی این موضوع را تصویب کرده و وزارت ارتباطات هم به ادغام مذکور اضافه شده تا این سه وزارتخانه در همدیگر ادغام شوند و وزارتخانه‌ جدیدی تحت عنوان وزارت امور زیربنایی و ارتباطات تشکیل شود.

اما پس از طرح این لایحه، نمایندگان مجلس شورای اسلامی در روز ۱۱ خردادماه سال گذشته در بررسی لایحه تشکیل وزارت امور زیربنایی و ارتباطات به پیشنهاد کمیسیون اجتماعی مبنی بر حذف عنوان "ارتباطات" از نام این لایحه رای دادند.

در همان زمان سخنگوی شورای نگهبان از مخالفت این شورا با تشکیل وزارتخانه امور زیربنایی که شامل ادغام وزارتخانه‌های مذکور خبر داده و آن را مغایر اصل ۱۳۳ قانون اساسی اعلام کرد.

مخالفان و موافقان

یک عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی نسبت به برکناری وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات انتقاد کرد و ابراز داشت: چه ضرورتی برای برکناری وزیر ارتباطات در این مقطع وجود داشت.

رمضانعلی سبحانی فر در نطق میان دستور خود در صحن علنی مجلس سخن می‌گفت،‌ خطاب به رئیس جمهور اظهار کرد: از رییس جمهور سؤال دارم که در این مقطع چه ضرورتی برای برکناری وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات وجود داشت، آیا کسی در این وزارتخانه توانایی و تخصص پذیرش سرپرستی مجموعه فوق را نداشت؟ آیا آقای نیکزاد که اداره دو وزارتخانه راه و مسکن و شهرسازی را عهده دار هستند باید این مسئولیت را به عهده بگیرند.

عزل تقی‌پور شرط ایجاد وزارت زیربنایی نبود

یک عضو کمیسیون صنایع مجلس با اشاره به برخی تحلیل‌ها مبنی بر تمایل دولت برای ادغام وزارت راه و شهرسازی با وزارت ارتباطات، تصریح کرد: عزل آقای تقی‌پور شرایط ایجاد وزارت زیربنایی نبود.

سیدشریف حسینی گفت: با توجه به این شرایط اگر دولت قصد ادغام وزارتخانه‌ها را نداشته باشد چه کسی در این شرایط می‌تواند برای هفت، هشت ماه آینده سکان هدایت وزارت ارتباطات را بر عهده بگیرد. دولت در حالی وزیر را عزل می‌کند و سرپرست برای این وزارتخانه انتخاب می‌کند که در چند ماه آینده باید وزیری به مجلس معرفی کند و این روند ممکن است به طول بینجامد و مشخص نیست مجلس رای اعتماد بدهد یا نه.

وی گفت: موافق این نیستم که در ماه‌های پایانی دولت چنین تغییری انجام شود اما به هر حال این از اختیارات رییس‌جمهور است.

حسینی اظهار کرد: آقای تقی‌پور از وزرای متخصص دولت نهم بود که در زمینه تخصصی خود وزیر شد و در این مدت توانست کارهای خوبی را در وزارتخانه در بحث خصوصی‌سازی، فناوری، IT و مخابرات انجام دهد.

تجلیل از وزیر سابق

اما جمعی از نمایندگان مجلس شورای اسلامی در تجلیل از اقدامات و تلاش‌های تقی‌پور، وزیر سابق ارتباطات و فن‌آوری اطلاعات بیانیه‌ای صادرکردند که توسط جهانگیرزاده در جلسه روز چهارشنبه مجلس قرائت شد.

متن این بیانیه به شرح ذیل است:

بدین وسیله امضاء کنندگان ذیل لازم می‌دانیم از اقدامات وزیرمتخصص، متعهد، ولایت‌مدار و مجرب دکتر تقی‌پور که ازچهره‌های شناخته شده و محبوب درنزد همه پیشکسوتان، دانشگاهیان، مهندسین و صاحبان کسب و کار و از دانشمندان و بنیانگذاران فن‌آوری‌های فضایی و صنایع پیشرفته مخابراتی در کشور بوده و در طول مدت تصدی خود در این وزارت خانه با اقدام برجسته و ایجاد تحولات بنیادی سبب‌ساز توسعه این بخش گردیدند، سپاسگزاری نماییم و برای‌شان از خداوند متعال آرزوی سلامتی می‌کنیم؛ امیدواریم نظام مقدس جمهوری اسلامی ایران از دانش و تجربیات ایشان به خوبی بهره برداری نماید.

جهانگیرزاده خاطرنشان کرد: این بیانیه مفصل‌تر است و تنها اختصاری از آن را قرائت کردم که منتشر خواهد شد.

۱۳۹۱/۹/۱۸

اخبار مرتبط
نظرات کاربران
نام :
پست الکترونیک:
نظر شما:
کد امنیتی:
 

آخرین اخبار...