نسخه چاپی

اگر با فرد كرونایی باشیم چقدر احتمال دارد مبتلا شویم؟

عکس خبري - اگر با فرد کرونايي باشيم چقدر احتمال دارد مبتلا شويم؟

فرض كنید در محیطی قرار دارید كه در آن یك فرد مبتلا به كووید 19 حضور دارد. چقدر احتمال دارد این فرد مبتلا به كرونا باعث شود تا شما هم مبتلا شوید. پاسخ به این سوال كاملا به « زمان » بستگی دارد.

به گزارش نما به نقل از دیلی میل ، هیچ چیز به این اندازه خطرناک نیست که یک فرد مبتلا به کرونا در یک محیط سر بسته با دیگران حضور داشته باشد. محیط سربسته باعث می شود ویروس کرونای خارج شده از بدن او به سایر افراد برسد. اما این کاملا به فضا، زمان و تعداد نفرات حاضر در آن فضا بستگی دارد.

محققان انستیتوی فناوری ماساچوست معادله ریاضی پیچیده خود را برای بررسی خطر ابتلا به ویروس کرونا در محیط سربسته ارائه دادند.

پاسخ به این سوال بسیار متغیر است. ممکن است در یک محیط سربسته 100 فرد مبتلا به کرونا حضور داشته باشند اما یک فرد سالم از آنها بیماری را نگیرد اما در مقابل در یک محیط دیگر یک فرد آلوده در یک محیط سربسته برای آلودگی چند نفر کافی است.

نوع پوشیدن ماسک و میزان حرف زدن افراد در ابتلا به کرونا نقش زیادی دارد.

یک نکته برجسته ای که از این تحقیق به دست آمده این است فضای محیط سربسته اصولا تاثیری ندارد بلکه ماسک زدن افراد و سیستم تهویه موجود در آن بسیار موثر است.

برای صحبت کردن در اینباره نیاز به مثال های بیشتری است. در یک اتاق استاندارد با سقف های هشت فوتی و هر دیواره به طول 15 فوت 10 فرد جوان در صورتی که ماسک به دهان داشته باشند می توانند بنشینند و دو ساعتی را در کنار یکدیگر سپری کنند. در این شرایط فرض بر این است که پنجره ها بسته باشد. فقط دو ساعت ایمنی وجود دارد.

اما برای یک خانواده 10 نفره که بعضی از آنها سالخورده هستند اوضاع خطرناک تر است. فرض کنید همه برای شما دور یک میز جمع شده اند. پنجره ها بسته است و چند نفر با صدای بلند حرف می زنند. یک نفر هم در این میان مبتلا به کرونا است. با این شرایط حد زمان امن فقط 3 دقیقه است. یعنی سه دقیقه فاصله تا ابتلا به کرونا!

دانشمندان انستیتوی ماساچوست برای فهم بیشتر این موضوع قطرات به ظاهر عفونی را در فضای یک اتاق شناور کردند تا خطرات مواجهه با این قطرات به ظاهر آلوده را در یک بازه زمانی مشخص محاسبه کنند. این ابزار در حال حاضر فقط برای محاسبه بر اساس یک فرد آلوده در اتاق است.

این ابزار محاسبه ای برای دورهمی های کوچک به خوبی جواب می دهد اما محاسبه می کند اما محیط های بزرگ تر همانند سوپرمارکت ها را نمی تواند محاسبه کند.

مثال های دیگری در اینباره وجود دارد. تصور کنید در یک اتاق نشیمن به مساحت 400 فوت مربع پنج جوان حضور دارند که همگی ماسک زده اند، دور هم نشسته اند و حرف می زنند در این میان یک فرد مبتلا به کرونا وجود دارد. اگر همه آنها حتی یک لحظه هم ماسک را برندارند فقط 35 دقیقه حاشیه امن برای آنها وجود دارد. اما خوب میدانیم که در نیمی از موقعیت های مشابه برخی افراد که می تواند یکی از آنها فرد آلوده به کرونا باشد ماسک خود را زیر چانه اش می زند. در این صورت با محاسبه جابجایی قطرات آلوده به کرونا در فضا ، حاشیه امن برای دیگر تا 4 دقیقه تقلیل می یابد.

در حالی که پارامترهای اتاق و جنبه های دیگر مهم هستند محققان می گویند مهم ترین عامل در انتقال کرونا تاثیر رفتار انسان است که در واقع همان ماسک زدن است. ماسک زدن افراد با یکدیگر فرق دارد. یکی ماسک استاندارد می زند و به طور کامل دهان خود را می پوشاند اما دیگری یا ماسک استاندارد ندارد و یا اینکه آن را تا چانه خود پایین می کشد.

مثالی هم درباره کلاس درس وجود دارد. با احتساب ورود یک فرد آلوده به کلاس که ماسک هم ندارد اگر تهویه طبیعی وجود داشته باشد یعنی پنجره ها باز باشد حدود دو ساعت طول می کشد تا یک فرد دیگر آلوده شود. اما اگر تهویه به صورت مکانیکی باشد حاشیه امن مبتلا نشدن تا 18 ساعت افزایش می یابد.

افزایش تهویه و استفاده از ماسک باعث می شود محدودیت زمانی باز هم افزایش یابد.

فعالیت های فیزیکی یک فرد در محیط ، صحبت کردن نیز می تواند محدوده زمانی را افزایش یا کاهش دهد.

در خانه های سالمندان باید مراقبت بیشتری صورت بگیرد. سه سالمند در 80 فوت مربع فضا در یک اتاق در صورتی که پنجره ها باز باشد و فاصله 2 متری از یکدیگر را هم رعایت کرده باشند اگر یک فرد آلوده آنجا حضور داشته باشد فقط 3 دقیقه حاشیه امنیت وجود دارد.

طبق یک مدل دیگر حداکثر حد امن برای اشغال این فضا در صورت آلودگی یک نفر فقط 17 دقیقه است.


۱۳۹۹/۹/۲۱

اخبار مرتبط
نظرات کاربران
نام :
پست الکترونیک:
نظر شما:
کد امنیتی:
 

آخرین اخبار...