نسخه چاپی

فروش اطلاعات نفتی ایران به اروپا

مدیرعامل شركت حفاری شمال با اشاره به افزایش فعالیت دلالان و واسطه‌ها برای فروش دكل‌های غیر استاندارد و گران قیمت حفاری به پیمانكاران صنعت نفت ایران، اعلام كرد: برخی از دلالان زخم خورده اطلاعات نفتی ایران را به اتحادیه اروپا ارائه می‌كنند.

به گزارش نما، هدایت الله خادمی در گفتگو با مهر با اشاره به افزایش فعالیت دلالان و واسطه ها در بازار دکل های حفاری ایران، گفت: شرکت حفاری شمال بدون مذاکره با دلالان به طور مستقیم اقدام به تامین دکل های مورد نیاز حفاری می کند.

مدیرعامل شرکت حفاری شمال با اعلام اینکه امسال نخستین دکل دریایی ملکی ایران با هزینه ۱۴۳ میلیون دلار در صنعت نفت کشور مشغول به کار شده است، تصریح کرد: بر این اساس به زودی دومین دستگاه جک آپ دریایی ایران با هزینه ۱۴۲ میلیون دلار وارد آبهای خلیج فارس می شود.

این مقام مسئول با یادآوری اینکه قیمت جک آپ دریایی دوم خریداری شده حتی یک میلیون دلار کمتر از جک آپ اول است، اظهار داشت: این در حالی است که دلالان و واسطه ها سعی می کنند قیمت این جک آپ دریایی را حتی تا مرز ۲۰۰ میلیون دلار افزایش دهند.

وی با تاکید بر اینکه اما شرکت حفاری شمال برای خرید و یا ساخت دکل با سازندگان داخلی و خارجی به طور مستقیم مذاکره می کند، بیان کرد: علاوه بر اینکه با توجه به ضرورت وحدت ملی آمادگی خود را برای ارائه تجربیات به تمامی شرکت‌های مورد تایید شرکت ملی نفت ایران برای خرید دکل حفاری اعلام می کنیم.

خادمی با بیان اینکه از رشد شرکت های خصوصی و خصوصی سازی در صنعت حفاری ایران استقبال می کنیم، تبیین کرد: در شرایط فعلی حتی برای راهبری و ارائه خدمات حفاری به چند شرکت پیمانکاری خصوصی مذاکراتی را آغاز کرده ایم.

به گفته مدیر عامل شرکت حفاری شمال اخیرا مشاهده می شود برخی از دلالان زخم خورده بازار دکل‌های حفاری، اطلاعات نفتی کشور را به برخی از کشورهای غربی و اتحادیه اروپا عرضه می کنند.

به گزارش مهر، در حال حاضر با اجرای همزمان چندین طرح بزرگ مشترک و غیر مشترک در بخش بالادستی صنعت نفت همچون فازهای مختلف پارس جنوبی، طرح توسعه لاوان، هنگام، فروزان، اسفندیار، فرزاد ای، فاز سوم دارخوین، آذر، آزادگان شمالی، آزادگان جنوبی و یادآوران هزینه خرید و یا اجاره دکل به میزان قابل توجه ای افزایش یافته است.

خبرگزاری مهر تیر ماه سالجاری با انتشار گزارشی، اعلام کرده بود: برای خرید یک دستگاه دکل حفاری با توان ۲۰۰۰ اسب بخار در بازار چین و سنگاپور تا ۲ سال قبل حدود ۱۵۰ میلیون دلار پرداخت می شد، اظاما در شرایط فعلی هزینه خرید همین دکل از سازندگان چینی به ۲۷۰ تا ۲۸۰ میلیون دلار افزایش یافته است.

بر این اساس برخی از دلالان و واسطه‌ها که پیشتر در نقل و انتقال بازیکنان فوتبال فعالیت می‌کردند، به بازار خرید و فروش دکل‌های دسته دوم برای پیمانکاران ایرانی روی آورده اند، فعالیت همین واسطه‌ها و دلالان به افزایش چند برابری هزینه خرید یک دکل دریایی منجر شده است.

با وجود افزایش تحریم‌ها اما این محدودیت‌ها تاکنون در افزایش هزینه خرید دکل حفاری توسط پیمانکاران ایرانی تاثیری نداشته است، اما فعالیت این واسطه‌ها به شدت منجر به بالارفتن قیمت دکل حفاری دریایی و خشکی به ویزه در بازار چین و جنوب شرق آسیا شده است.

۱۳۹۱/۹/۱۸

اخبار مرتبط
نظرات کاربران
نام :
پست الکترونیک:
نظر شما:
کد امنیتی:
 

آخرین اخبار...