نسخه چاپی

ماجرای توطئه علیه مانوئل ژوزه

بازیكنی كه به خاطر مذاكره با استقلال از تیم فوتبال پرسپولیس اخراج شد هنوز هم اعتقاد دارد كه مانوئل ژوزه و مسئولان باشگاه پرسپولیس در مورد او قضاوت درستی نداشتند. او توطئه برخی بازیكنان پرسپولیس در بازی های اخیر برای باختن و بركناری ژوزه را هم رد می‌كند.

به گزارش نما به نقل از مهر، حمیدرضا علی عسگر که نیم فصل اول را مثل تیمش با روزهای خوشی به پایان نرساند، پس از آنکه مدتها در مورد اتفاقات پرسپولیس صحبت نمی کرد، به سوالات خبرنگار مهر پاسخ داد.

*دلیل سکوت چند ماهه‌ات چه بود؟

- حمید علی عسگر: تمرکز. می‌خواستم روی کارم تمرکز بیشتری داشته باشم و بیشتر تمرین کنم تا این که پاسخگوی تلفن همراهم باشم.

* موفق هم بودی؟
- بله. خیلی زیاد. تمرکز خوبی روی تمریناتم داشتم و توانستم وضعیت‌ام را تا حد زیادی عوض کنم.

* از عملکرد خودت در نیم‌فصل اول راضی هستی؟
- من در بازی‌های ابتدایی فصل عملکرد خوبی داشتم. هر چند هنوز با آمادگی و شرایطی که برای خودم ایده‌آل بود فاصله داشتم. بعد از مشکلی که برایم ایجاد کردند حدود دو هفته‌ای اخراج و بعد از بازگشت هم مصدوم شدم. حدود دو ماهی مصدوم بودم و تمام این مسائل دست به دست هم داد تا نیم‌فصل خوبی نداشته باشم.

* این اخراج چند هفته‌ای تو از پرسپولیس یکی از بامزه‌ترین اخراج‌هایی بود که در طول تاریخ این تیم رخ داده. هنوز هم کسی نفهمید دلیل این تصمیم چه بود. خودت فهمیدی؟
- بگذریم!

* به هر حال این سوال به وجود می‌آید که باشگاه تو را اخراج کرد یا مانوئل؟
- گفتم که بگذریم. آن اتفاق گذشته و من دیگر نمی‌خواهم با بازگشت به گذشته این موضوع را باز کنم.

* برخورد مانوئل با تو چطور بود؟ بعد از این که دوران محرومیت‌ات تمام شد و به تمرینات برگشتی ژوزه برخورد خوبی با تو داشت؟
- خیلی خوب بود. انصافا نوع برخوردهای مانوئل ژوزه با بچه‌ها خوب است. اکثر بچه‌ها از نظر اخلاقی با او مشکلی ندارند.

* اما وضعیت پرسپولیس به گونه دیگری جلوه داده می‌شود. شاید یکی از مهم‌ترین دلایل عدم نتیجه‌گیری پرسپولیس در نیم فصل بوده.
- من شش فصل است که در پرسپولیس بازی می‌کنم و اگر بخواهم وضعیت پرسپولیس را در نیم‌فصل اول در یک جمله بیان کنم باید بگویم این پرسپولیس بدشانس‌ترین پرسپولیسی‌ است که طی شش سال حضور در آن دیدم. ما بازیکنان خیلی خوبی داریم. یکی از بهترین تیم‌ها طی چند سال اخیر بسته شده و از نظر بازیکن و مهره هیچ مشکلی نداریم اما متاسفانه یک سری عوامل مجموعه تیم را وارد استرس و فشار کرد.

* چه عواملی؟
- از همان ابتدای فصل رسانه‌ها به خصوص صدا و سیما با به کار بردن الفاظی چون کهکشانی‌ها، پولدارها، بچه‌ پولدارها و هزار و یک عنوان بی‌معنی دیگر میزان توقعات را از تیم ما چند برابر کردند. از طرف دیگر از همان اولین بازی که نتیجه نگرفتیم برخی‌ها که تعدادشان کم هم نبود شروع کردند به کوبیدن ما. باور کنید خیلی‌ها دوست نداشتند این تیم نتیجه بگیرد و به همین دلیل سعی کردند به هر نحوی که شده برای ما مشکل‌تراشی کنند.

این گونه بود که تیم ما وارد استرس و دلشوره شد. خیلی جالب است که همه فکر می‌کردند بازیکنان پرسپولیس جای پول و غیرت را با هم عوض کرده‌اند، یعنی غیرت‌ داده‌اند و پول گرفته‌اند. این عوامل همگی دست به دست هم داد تا این نتایج در نیم فصل اول رقم بخورد.

* یعنی معتقدی یک سری برای پرسپولیس مشکل درست کردند؟
- صددرصد. شک نکنید که برای نتیجه نگرفتن پرسپولیس یک گروه قوی از قبل با برنامه‌ریزی و هماهنگی کامل از هیچ تلاشی برای عدم موفقیت ما دریغ نکردند.

* شاید اینها درست باشد. اما خود بازیکنان چطور؟ آیا بازیکنی که این فصل بهترین قرارداد مالی چند فصل اخیرش را با پرسپولیس امضا کرده و میلیاردی پول گرفته همان قدری که پول گرفته برای موفقیت تیمش تلاش کرده؟
- یکی از مشکلات ما همین جاست. چرا فکر می‌کنید حمید علی‌عسگری یا فلان بازیکن میلیاردی پول گرفته؟!

* از شواهد مشخص است که گرفته؟
- از کجا می‌دانید؟ چرا بعضی‌ها به خودشان اجازه می‌دهند بدون هیچ سند و مدرکی حرف بزنند. سند و مدرکی وجود دارد که بازیکنان پرسپولیس پول‌های میلیاردی گرفته‌اند؟ باور کنید یکی از بزرگترین آفت‌های فوتبال ما همین حرف‌های مفت است! بسیاری از اخباری که در فوتبال ما وجود دارد بدون سند، مدرک و منبع خاصی است. خود من می‌دانید چرا دو هفته از پرسپولیس اخراج شدم؟ ‌فقط و فقط به خاطر حرف مفت یک رسانه. کافی است یکبار دیگر مصاحبه من را بخوانید تا متوجه شوید که حرف من یک چیز بوده اما تیتری که برای آن انتخاب شده یک چیز دیگر.

* این حرف‌ها درست اما حرف ما هم چیز دیگری است. واقعا بازیکن پرسپولیس در حدی که از پرسپولیس پول گرفته برای این تیم بازی کرده؟
- نه! این یک واقعیت است. یعنی بهتر است اینطور بگویم که بازیکن پرسپولیس به اندازه‌ای که پول گرفته، نتیجه نگرفته است. متوجه منظور من می‌شوید؟ یک بازیکن شاید در زمین خیلی زحمت بکشد و بدود اما نتیجه نگیرد. این پول، پول زحمت و عرق است نه نتیجه!

* اما مردم نظر دیگری دارند. هوادار پرسپولیس در مسابقات داخل استادیوم یا از پشت تلویزیون می‌بیند بازیکنی که اول فصل با رقم میلیاردی جذب شد حتی نیمی از بازی‌هایی که فصل‌های قبل در تیم‌های سابقش ارائه می‌داد را به نمایش نمی‌گذارد و در محافل خصوصی اعلام می‌کند آخر فصل از پرسپولیس می‌رود. این مسائل برای هوادار متعصب پرسپولیس قطعا خوشایند نیست.
- من نمی‌خواهم در مورد دیگران حرف بزنم. اما خدا می‌داند من بعد از مصدومیت و ماجرای اخراجم وقتی به زمین آمدم آنقدر می‌دویدم که تا صبح نمی‌توانستم از درد بخوابم. به همین خاطر وقتی بعد از بازی هوادار پرسپولیس شعار می‌دهد و می‌گوید «بی‌غیرت» به من برمی‌خورد.

* به هر حال هوادار باید بداند مشکل تیمش چیست؟
- وقتی یک تیم نتیجه نمی‌گیرد همه مقصرند. از مدیریت گرفته تا تدارکات. اما کسی بی‌غیرت نیست. یعنی خود من هیچ‌وقت کم نگذاشته‌ام. هر چند که واقعا این فصل را به هواداران حق می‌دهم. باور کنید بازی قبلی بود، خود بچه‌ها که با هم صحبت می‌کردیم، می‌گفتیم دم این هواداران گرم که باز هم به استادیوم می‌آیند و تیم را تشویق می‌کنند.

* نظرت در مورد مانوئل ژوزه چیست؟ قطعا می‌دانی که این روزها مصاحبه علیه مانوئل بین پرسپولیسی‌ها به یک مد تبدیل شده و معلوم نیست چرا بعضی به صورت خودجوش! علیه او مصاحبه می‌کنند؟
- من کاری به بقیه ندارم. به نظر من ژوزه یک مربی بزرگ و شناخته شده است. کارنامه خوبی دارد و افتخارات و قهرمانی‌های زیادی را کسب کرده اما نتایج تیم ما نتایج خوبی نیست. این یعنی هم بازیکن مقصر است و هم مربی. اما خود من فکر می‌کنم عدم موفقیت ژوزه به خاطر شناخت ضعیف‌اش از فوتبال ایران بوده.

گاهی اوقات که با بچه‌ها صحبت می‌کنیم می‌گوییم که او می‌توانست در این قسمت سیستم یا تفکر بهتری داشته باشد. به هر حال او دیر آمد و یک تیم بسته شده را تحویل گرفت. بدون کوچکترین شناختی نسبت به ما، فوتبال ایران، بازیکنان و تیم‌های دیگر. در مجموع معتقدم اگر مانوئل بماند با توجه به شناختی که از فوتبال ما پیدا کرده می‌تواند خیلی بیشتر از این‌ها به پرسپولیس کمک کرده و نتایج بهتری کسب کند.

* دلیل این مصاحبه‌ها چیست؟ مصاحبه‌هایی که هر روز می‌بینیم بازیکنان پرسپولیس علیه سرمربی انجام می‌دهند.
- نمی‌دانم و دوست ندارم وارد این بحث شوم. چون به من ربطی پیدا نمی‌کند.

* اما این موضوع به تو ربط پیدا می‌کند که چرا توبیخ یا اخراج نمی‌شوند. تو به خاطر چند خط مصاحبه‌ای که انجام دادی 15 روز از پرسپولیس اخراج شدی اما طی چند روز اخیر بعضی از بازیکنان و هم تیمی‌هایت با شدت بیشتری علیه مانوئل صحبت کرده‌اند و کوچکترین اقدامی علیه آنها صورت نگرفته. این موضوع را به نوعی بی‌عدالتی در حق خودت تلقی نمی‌کنی؟
- ببنید، اصلا به من هیچ ربطی ندارد که باشگاه چه تصمیمی می‌خواهد در قبال این نفرات بگیرد. تیم مدیرعامل دارد و قطعا آقای رویانیان می‌داند چگونه باید عمل کند. ولی خود من محرومیتم به خاطر این بود که به من گفتند چرا با استقلال مذاکره کردی؟!

* واقعا مذاکره کرده بودی؟
ببینید وقتی شما از من سوال می‌کنی که با استقلال مذاکره کردی یعنی این که با شک و تردید به این قضیه نگاه می‌کنی. حرف من هم همین است، من هیچ مذاکره‌ای با استقلال نکرده بودم اما باشگاه با محروم کردن و اخراج من به نوعی به این قضیه مهر تایید زد. یعنی این که من با استقلال مذاکره کردم و به همین خاطر اخراج شدم و خوب این موضوع برای من خیلی بد شد. چون هوادار پرسپولیس هم فکر کرد باشگاه به خاطر مذاکره با استقلال من را محروم کرده.

یعنی زحمت، تلاش و تعصبی که در این شش سال برای پرسپولیس به نمایش گذاشته بودم با این محرومیت دو هفته‌ای بر باد رفت و به نوعی با آبرویم بازی شد. به هر حال باز هم تاکید می‌کنم اگر چه من به خاطر کاری که نکرده بودم اخراج شدم، اما دوست ندارم با هم‌تیمی‌هایم برخورد بدی شود. اما توقعم این است که باشگاه مطابق قوانین انضباطی خود عمل کرده و با هر بازیکنی طبق این قوانین برخورد و در این میان تفاوتی برای بازیکنان قائل نشود.

* شاید این سوال تکراری باشد اما بعد از اتمام اتفاقاتی که در این نیم‌فصل داشتی، قصد نداری شماره هفت را عوض کنی. به نظر می‌آید شماره هفت هم مثل تمامی بازیکنانی که بعد از علی پروین آن را به تن کرده‌آند به تو هم چندان روی خوش نشان نداده.
- اتفاقا همین چند روز قبل بود که به سرم زد شماره‌ام را عوض کنم. اما گفتم تا آخر فصل صبر کنم و اگر وضعیت همین طور بود آنوقت شماره هفت را عوض کنم و شماره دیگری را به تن کنم.

* توقع نداریم به این سوال جواب بدهی، اما خیلی‌ها فکر می‌کنند و شایعه شده با توجه به تردید باشگاه برای حفظ مانوئل بعضی از بازیکنان پرسپولیس که رابطه خوبی با او ندارند در دو بازی آخر به خصوص بازی با تراکتور کاری کردند که تیم با ژوزه نتیجه نگیرد. این موضوع را قبول داری؟
- خدا شاهد است که طی شش سال حضورم در پرسپولیس هیچ‌وقت در تیم اتفاق نیفتاد که بازیکن بخواهد علیه مربی کودتا کرده و باعث زمین خوردنش شود. این کار دقیقا همان نان حرام بردن به خانه است. عین دزدی است. مطمئن باید هیچ بازیکنی مربی‌اش را بیشتر از خودش دوست ندارد. من بازیکن در زمین اول به آبروی خودم فکر می‌کنم بعد مربی.

* و این قضیه پاس ندادن به بعضی بازیکنان مثل ایمون زاید چطور؟
- شاید در مورد ایمون یا هر بازیکن دیگری شیطنت‌هایی صورت بگیرد اما امکان ندارد که بخواهند بازیکنی را با پاس ندادن خراب کنند. نه قبول ندارم!

* ... و تیم‌ملی؟
- من امسال آمدم تا با قدرت شروع کنم و به تیم‌ملی دعوت شوم. اما مسائلی که برایم رخ داد باعث شد تا نتوانم به خواسته‌ام برسم. اما انصافا به خاطر شرایطم در نیم‌فصل حقم نبوده که به تیم‌ملی دعوت شوم. امیدوارم در نیم‌فصل دوم با حل مشکلات بتوانم با انرژی خوب به تیم‌ملی برگردم.

۱۳۹۱/۹/۱۹

اخبار مرتبط
نظرات کاربران
نام :
پست الکترونیک:
نظر شما:
کد امنیتی:
 

آخرین اخبار...