نسخه چاپی

سئوالات بی‌پاسخ درباره 3 جاسوس آمریكایی

جاسوسان آمريكايي دستگير شده در ايران در روز سي‌ام شهريورماه سال جاري آزاد شده و به كشورشان بازگشتند.

به گزارش روزنامه جمهوری اسلامی "سارا شرود"، "شان باوئر" و "جاشوا فتال" يك زن و دو مرد جوان آمريكايي كه در هشتم مرداد سال 88 به طور غيرقانوني از منطقه كردستان عراق وارد خاك ايران شده بودند، به اتهام جاسوسي دستگير و زنداني شدند.

اين مساله مدتها موضوع كشمكش سياسي و خبري ميان ايران و آمريكا بود و آمريكائيها مطابق معمول با بيگناه خواندن آنها و ادعاي اينكه آنها هنگام گشت و گذار در كردستان عراق به اشتباه وارد خاك ايران شده‌اند، خواستار آزادي آنها شد ولي اطلاعات بدست آمده از نوع ورود آنها و مدت حضور و فعاليت آنها در خاك كردستان عراق، شائبه فعاليت جاسوسي آنها را افزايش داد و سرانجام منجر به اين شد كه هر سه متهم در دادگاه ايران محاكمه شوند.

"سارا شرود" در شهريور سال 89 با قيد وثيقه‌اي كه دولت عمان از جانب آمريكا به دستگاه قضايي ايران پرداخت از كشور خارج و ديگر حاضر به بازگشت نشد.

او ابتدا بيماري را دليل عدم بازگشت براي شركت در دادگاه اعلام كرد ولي بعدا گفت كه ديگر به ايران برنمي‌گردد!

اينچنين بود كه جلسه دادگاه "جاشوا فتال" و "شان باوئر" در غياب شرود ادامه يافت و از سوي دادگاه آنها به اتهام ورود غيرقانوني به كشور و جاسوسي، جمعا به 16 سال حبس محكوم شدند ولي وكلاي آنان به حكم صادره اعتراض كردند اما سرانجام با ميانجيگري جلال طالباني رئيس‌جمهور عراق و مشاركت پادشاهي عمان دو جاسوس آمريكايي در سي‌ام شهريور 90 با سپردن وثيقه 500 هزار دلاري از زندان آزاد و با هواپيماي عماني از ايران به خارج شدند.

به اين صورت پرونده اين سه جاسوس آمريكايي با ميانجيگري طرفهاي خارجي و با گرفتن مبالغي به عنوان وثيقه، در حالي مختومه شد كه سئوالات زيادي براي افكار عمومي بدون پاسخ باقي ماند.

۱۳۹۰/۱۲/۲۰

اخبار مرتبط
نظرات کاربران
نام :
پست الکترونیک:
نظر شما:
کد امنیتی:
 

آخرین اخبار...